آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان| عمان: این اقدام اسرائیل را محکوم می‌کنیم

بامداد امروز جمعه برخی منابع از مقابله با چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور در برخی از شهر‌ها از جمله اصفهان خبر دادند. این در حالی است که ایران در روز‌های اخیر بار‌ها…

احیا اقتصاد ایران مدیون این مرد است/چه توافق شود، چه نشود، دیگر اقتصاد ایران فرو نمی پاشد



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,حسن روحانی

 

اخبار سیاست خارجی - اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی:
احیا اقتصاد ایران مدیون این مرد است/چه توافق شود، چه نشود، دیگر اقتصاد ایران فرو نمی پاشد

حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران در نیویورک اعلام کرد این کشور از رکود اقتصادی خارج شده است و طبعاً وی از چنین دستاوردهایی سربلند و مفتخر بود. باید به این نکته اذعان کرد که قسمتی از این دستاوردها و نتایج مدیون سطح بالایی از مدیریت و استعداد است که با انتخاب وی به عنوان رئیس‌جمهور ایران وارد دولت کنونی ایران شد اما موفقیت روحانی بدون رفع تحریم‌ها هیچ‌گاه ممکن نبود.

به گزارش تیک بدون دستیابی به توافق نهایی، لغو تحریم‌ها امری موقتی و برگشت‌پذیر خواهد بود و حتی تحریم‌های جدید و تازه‌ای نیز ممکن است اعمال شود. اما تمامی این گزینه‌ها برای شرایطی است که مذاکرات با شکست کلی روبرو شود. در حال حاضر، بهبود شرایط اقتصادی (در نتیجه کاهش تحریم‌ها) باعث شده تا ایران دیگر نگرانی اقتصادی نداشته باشد، امری که به اعتقاد بسیاری از مقامات غربی محرک و انگیزه قوی حسن روحانی برای دستیابی به توافق موقت سال گذشته بود. در نتیجه، ایران در حال حاضر احساس می‌کند که تنها به مذاکره نیازمند است نه مصالحه.

«عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه ایران و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده این کشور اخیراً در اظهاراتی عنوان کرد: «اگر نتیجه‌ای از مذاکرات حاصل نشود فاجعه‌ای برای ایران رخ نداده است.» «علی یونسی»، مشاور حسن روحانی و وزیر سابق اطلاعات ایران نیز اخیراً طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس اظهار کرد: «به نظر می‌رسد آمریکا بیش از سایر قدرت‌های جهانی مشتاق دستیابی به توافق نهایی است.» به نظر می‌رسد که اشتیاق بیش از حد آمریکا برای دستیابی به توافق هسته‌ای نسبت به آنچه مذاکره‌کنندگان می‌خواستند نتیجه مخالفی در بر داشته است و در حال حاضر بدون عواقب و پیامدهای نقض توافق از سوی ایران (به عنوان مثال فروش نفت بیش از سهمیه و میزان مورد توافق) این پیام را به ایران می‌دهد که اعمال فشارها برای دستیابی به امتیازات بیشتر از سوی ایران با گذشت زمان کاهش خواهد یافت

پیامی که این شرایط برای سراسر بازار تجارت جهان با خود به همراه دارد نیز کاملاً مشخص و واضح است، اینکه درهای ایران به روی تجارت باز است و این کشور به طرز فزاینده‌ای مکانی مناسب برای سرمایه‌گذاری خوب و مطمئن است.

چه توافق نهایی حاصل شود یا چه نشود، باید گفت که اقتصاد ایران از آستانه فروپاشی و سقوط کامل بازگشت، آن هم بدون آنکه این کشور امتیاز برگشت‌ناپذیری را در مورد برنامه و فعالیت‌های هسته‌ای خود اعطاء کرده باشد. اگر توافق نهایی در طی مدت باقی‌مانده حاصل نشود، دولت اوباما باید در مقابل پیشنهاد کاهش و لغو تحریم‌های مقاومت بیشتری از خود نشان دهد.

در شرایطی که ایران در سال ۲۰۱۳ میلادی در ورطه رکود اقتصادی قرار داشت، لغو و کاهش تحریم‌ها آن هم قبل از امتیاز دهی ایران یک اشتباه بزرگ از سوی غرب بود و در حال حاضر اگر رئیس‌جمهور آمریکا همچنان مصمم است که از ایران هسته‌ای جلوگیری کند نباید همان اشتباه را دوباره تکرار نماید.
اخبار سیاست خارجی - تیک

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------