آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

ظریف: نگاه به افغانستان باید تغییر کند



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,محمدجواد ظریف

 

اخبار سیاست خارجی - ظریف: نگاه به افغانستان باید تغییر کند

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با بیان اینکه نگاه به کشور افغانستان باید تغییر کند، سیاست های غلط گذشته که منجر به گسترش افراط گرایی در این کشور و منطقه شد را مورد نکوهش قرار داد.

«محمدجواد ظریف» که امروز (پنجشنبه) برای شرکت در «اجلاس فرایند استانبول برای افغانستان» وارد چین شد در فرودگاه پکن به خبرنگاران ایرنا و واحد مرکزی گفت: متاسفانه در گذشته اتخاذ سیاست های غلط در منطقه سبب گسترش موج افراط گرایی در کشور افغانستان شده که باید متوقف شود.

وی، حل این معضل را در گروی اتخاذ یک سیاست و نگاه جدید از سوی همه کشورهای عضو نسبت به کشور مسلمان افغانستان و البته منطقه دانست.

ظریف با تاکید بر اینکه برای اجرایی شدن این هدف و حل مشکلات یاد شده، هیچ یک از اعضا به تنهایی قادر به انجام آن نیستند، افزود: تنها با اتحاد، همدلی و در اولویت قرار دادن مشکلات افغانستان است که می توانیم به حل آن امیدوار باشیم.

ظریف در ادامه با ابراز خرسندی از برگزاری خوب انتخابات در افغانستان و تشکیل دولت وحدت ملی در این کشور، برگزاری اجلاس چهارم (فرایند استانبول برای افغانستان) را در برقراری ثبات و امنیت و اجرایی شدن اهداف دوره های گذشته مهم دانست.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین نشست فردا (جمعه) را فرصت مغتنمی برشمرد که جمهوری اسلامی ایران بتواند هم از روند ایجاد استقرار و ثبات در افغانستان حمایت کند و هم اینکه دیدگاه ها و عقاید خود را در اختیار شرکت کنندگان قرار دهد.

وی اضافه کرد: البته این نشست فرصت مناسب دیگری نیز فراهم می سازد که بتوانم با برخی از دوستان چینی در خصوص روابط دوجانبه دیدار و گفت وگو داشته باشم و هم اینکه بتوانم درخصوص تلاش های انجام شده از سوی جمهوری اسلامی ایران در گروه 1 + 5، نکاتی را بیان کنم.

ظریف همچنین خاطرنشان کرد که جمهوری اسلامی ایران و چین به عنوان یکی از اعضای مهم گروه 1 + 5 ، دیدگاه های مشترک فراوانی با یکدیگر دارند و گفت وگو درباره موضوع های مهم منطقه ای و بین المللی با طرف های چینی در حاشیه اجلاس «فرایند استانبول برای افغانستان»، در این راستا صورت می گیرد.

وزیر امور خارجه کشورمان پنجشنبه شب به همراه مرضیه افخم و شماری از مسئولان وزارت امور خارجه کشورمان برای شرکت در چهارمین اجلاس منطقه ای «فرایند استانبول برای افغانستان» وارد پکن شد.

توافق موسوم به 'فرایند استانبول' در سال 2011 تشکیل شد؛ براساس آن، تمام کشورهای عضو باید تلاش خود را در راستای امنیت و ثبات بیشتر در افغانستان بکار گیرند.

تاکنون سه نشست در این راستا برگزار شده که دو نشست به میزبانی ترکیه (استانبول و آنکارا) و یک نشست به میزبانی تاجیکستان بوده است. نشست چهارم نیز فردا (جمعه) به میزبانی پکن برگزار می شود. 

اخبار سیاست خارجی - ایرنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------