آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

ادعای موافقت ایران با پیشنهاد جدید غرب در مذاکرات هسته‌ای



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات هسته‌ای ایران و 5+1

 

اخبار سیاست خارجی - ادعای موافقت ایران با پیشنهاد جدید غرب در مذاکرات هسته‌ای

در حالی که زمان چندان زیادی تا فرا رسیدن ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق نهایی هسته ای باقی نمانده و گفت و گوهای جدیدی نیز میان طرفین در راه است، یک روزنامه آمریکایی مدعی شده ایران با پیشنهادی که پیش از این از سوی آمریکا در مذاکرات مطرح شده بود، موافقت کرده است. پیشنهادی که با نقش آفرینی ویژه روسیه در مذاکرات ارتباط دارد.

به گزارش «تابناک»، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» مدعی شده ایران موافقت کرده که در صورت دستیابی به توافق جامع هسته ای با غرب، بخش اعظم ذخایر اورانیوم خود را به روسیه انتقال دهد. این روزنامه منبع خبر خود را مقامات و دیپلمات های حاضر در مذاکرات اعلام کرده و می نویسد از دید این دیپمات ها، این موضوع یک پیشرفت مهم در مذاکرات محسوب می شود.

بر اساس توافقی که نیویورک تایمز مدعی است میان ایران و طرف مقابل در این زمینه در حال حصول است، روسیه ذخایر اورانیوم منتقل شده از ایران را به میله های سوختی ویژه ای تبدیل خواهد کرد که در نیروگاه هسته ای بوشهر مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این روزنامه اهمیت موضوع را از این بابت می داند که پس از تبدیل اورانیوم به میله های سوختی، نمی توان آن را به سادگی برگردانده و در زمینه ساخت سلاح هسته ای مورد استفاده قرار داد.

نیویورک تایمز در ادامه در راستای اثبات ادعای خود به اظهارات وندی شرمن، مذاکره کننده ارشد آمریکا در گروه 1+5 اشاره می کند که گفته بود دو طرف در مذاکرات هسته ای در موضوعاتی که پیش از این لاینحل به نظر می رسید، به پیشرفت های مهمی دست یافته اند. از سوی دیگر، یک مقام آمریکایی نزدیک به مذاکرات نیز به این روزنامه گفته در صورتی که توافق مذکور میان ایران و روسیه محقق شود، می توان آن را مبنایی برای موضوعی بزرگتر دانست.

این مقام آمریکایی با بیان اینکه روس ها در مذاکرات هسته ای ایران نقش قابل توجه و موثری ایفا کرده اند، می گوید روسیه در راستای هدف گروه 1+5 مبنی بر از میان بردن احتمال های دسترسی ایران به سلاح هسته ای، با کشورهای دیگر گروه همکاری داشته و ایده های خلاقانه و معقولی ارائه داده و با وجود اختلافات موجود در سیاست خارجی، روسیه یکپارچگی خود را با دیگر اعضای 1+5 حفظ کرده است.

گفتنی است این موضوع یعنی ارائه پیشنهاد انتقال ذخایر اورانیوم ایران به روسیه، پیش از این در جریان دور اخیر مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 از سوی برخی رسانه ها مطرح شد که البته به طور رسمی مورد تأیید قرار نگرفت. در آن زمان ادعا شده بود که ایران مشغول بررسی این پیشنهاد است که از سوی آمریکا ارائه شده است. در این میان، خود نیویورک تایمز نیز اشاره می کند که این پیشنهاد، دارای جنبه های فنی و نیز سیاسی مهمی است و پذیرش آن چندان هم ساده به نظر نمی رسد.

اخبار سیاست خارجی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------