آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!

وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد این کشور به حفظ امنیت اسرائیل و همچنین کاهش تنش در منطقه پایبند است. به گزارش خبرآنلاین آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت: ما در گروه هفت…

تحليل زيباکلام از پیروزی جمهوری​خواهان



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,صادق زیبا کلام

 

اخبار سیاست خارجی - زیبا کلام:پیروزی جمهوری خواهان راه را برای روحانی دشوار می کند اما به معنای بن بست در مذاکرات نیست

پیروزی جمهوری خواهان امریکا بر کنگره هم شرایط را برای آقای روحانی و اصلاح طلبان و هم برای میانه روهای حاضر در آمریکا که خواهان به توافق رسیدن آمریکا با ایران هستند دشوراتر خواهد کرد.

صادق زیبا کلام در گفت و گو با خبرآنلاین در خصوص انتخابات کنگره امریکا گفت: جمهوری خواهان اعتقاد چندانی به تنش زدایی و ایجاد رابطه ی دوستانه با ایران ندارند.
استاد دانشگاه تهران خاطر نشان کرد:جمهوری خواهان بعد از روی کار آمدن آقای روحانی به شدت مخالف مذاکرات هسته ای بودند، درحالی که در طی یک سال گذشته این مذاکرات به صورت کاملا جدی انجام گرفت.


وی ادامه داد: اگر یادتان باشد جمهوری خواهان در کنگره می خواستند تحریم های جدیدی را علیه ایران به اجرا بگذارند و اگرچه راجع به این تحقیق ها در ایران خیلی صحبت نشد ولی یکی از بندهای این تحریم ها این بود که می خواستند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند و ایران در صادرات نقشی نداشته باشد.


زیبا کلام با تاکید بر این که روش آن ها این نیست که تنگه ی هرمز را ببندند،تصریح کرد: این ها به خریداران عمده ی نفت ایران از جمله هند، چین، ژاپن و کره ی جنوبی که بیش از 75% نفت ایران را میخرند، پیشنهاد دادند که دیگر خرید نفت از ایران را متوقف کرده و به جای آن ها از عربستان و کشور های دیگر نفت را تامین کنند.


وی با اشاره به مخالفت رییس جمهوری امریکا در به کارگیری این استراتژی تحریمی علیه ایران، خاطر نشان کرد: رییس جمهور اوباما با مخالفت شدید در خصوص تحریم های جدید علیه ایران، معتقد بود که باید فرصتی به دولت آقای روحانی برای دستیابی به یک توافق جدید داد.


زیبا کلام در خصوص اعتقاد جمهوری خواهان مبنی بر این که هیچ تفاوتی بین دولت آقای روحانی با دولت های دیگر در ایران نیست،افزود: اگر یادتان باشد نتانیاهو گفت که روحانی همان احمدی نژاد است و چنین نگاهی به دولت جدید وجود دشت اما اوباما تهدید کرد که اگر کنگره تحریم های جدیدی را به تصویب برساند، از اختیارات قانونی اش استفاده و همه آن ها را وتو می کند.


زیبا کلام شرایط به وجود آمده برای کنگره امریکا را به نفع ایران ندانست و خاطر نشان کرد:آنچه اتفاق افتاده،به نفع ایران نیست برای اینکه در میان جمهوری خواهان مخالفین ایران خیلی زیادترند و مانند اصول گرایان خودمان نیز فکر می کنند.


این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: من فکر میکنم که پیروزی جمهوری خواهان کار را برای امثال آقای روحانی و اصلاح طلبان وهمچنین آقای هاشمی رفسنجانی و کلیه کسانی که خواهان تنش زدایی با امریکا هستند، دشوار تر می کند.


زیباکلام در ادامه با اشاره به انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری گفت: اگربه صورت مثال در ایران آقای سعید جلیلی انتخاب می شدند،یا در انتخابات مجلس که اسفند سال آینده است فرض میگیریم که جبهه ی پایداری یا اصول گرایان تندرو، دو سوم کرسی های مجلس را ازآن خودشان کنند، قطعا هرگونه تفاهم و تنش زدایی بین ما و امریکا دشوار تر می شود، اما این اتفاق تا حدودی البته در امریکا رخ داده و جمهوری خواهان توانستند در چندین سال اکثریت را در کنگره بدست بیاورند.


وی گفت: جمهوری خواهان در سنا نیز با اختلاف کمی رای اکثریت را داشتند،کاررا هم برای میانه رو ها در ایران و هم برای میانه رو ها در امریکا دشوار کردند، ولی این به معنای قطع امید نیست.


زیبا کلام در خصوص تاثیرات این اکثریت یافتن در کنگره بر روی مذاکرات هسته ای ایران گفت: نمی توانیم بگوییم مذاکراتی که تا این جا نیز پیش رفته، هیچ فایده و دستاوردی ندارد و با پیروزی جمهوری خواهان ما بر سر جای اول برگشته ایم. من فکر می کنم افکار عمومی در امریکا مقداری و البته نه خیلی زیاد در مورد ایران، تعدیل شده است.


وی افزود: این تعدیل به نسبت افکار عمومی است که در زمان احمدی نژاد میان مردم امریکا وجودداشت زیرا به واسطه ی موضع گیری های آقای احمدی نژاد، بغض و کینه در مردم امریکا نسبت به ایران و حکومت ایران بسیار بیشتر شده بود.


زیبا کلام با اشاره به مواضع معتدل و واقع بینانه ی دولت اقای روحانی، تصریح کرد: مواضع دولت جدید ایران در یک سال و نیم گذشته باعث شده که بغض و کینه ی امریکایی ها و غربی ها نسبت به حکومت ایران بسیارکمترشود، بنابراین من فکر می کنم که پیروزی جمهوری خواهان کاررا دشوار تر کرده ولی به هیچ وجه به معنای به بن بست رسیدن نیست.


این عضو جامعه دانشگاهی کشور با تاکید بر این که درحال حاضر مذاکرات در دست کاخ سفید و آقای اوباما است گفت:من فکر می کنم، شانس اینکه مذاکرات به یک نتیجه ی قطعی برسند و اینکه واقعا تفاهمی بین ما و غرب برسر فعالیت های هسته ای به وجود بیاید، خیلی زیاد است.


وی گفت: اگر این اتفاق بیفتد در آن صورت سوالی در محافل امریکا مطرح می شود که اگر ما بتوانیم با ایران بر سر مسایل هسته ای که تا این حد مهم بوده به تفاهم و توافق برسیم، آیا سر موضوعات دیگر نمی توانیم به توافق و تفاهم برسیم؟


زیبا کلام گفت: توافق برسر مسایل هسته ای راه را هم برای تند رو ها در ایران و هم در امریکا برای جمهوری خواهان دشوار می کند.

اخبار سیاست خارجی - خبرآنلاین

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------