آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

انتقاد سفیر کشورمان در سازمان ملل از سیاست تحریم



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,سازمان ملل

 

اخبار سیاست خارجی - انتقاد سفیر کشورمان در سازمان ملل از سیاست تحریم

دهقانی در ادامه گفت: جنبش عدم تعهد استفاده از شورای امنیت بعنوان ابزاری برای پیگیری اهداف و منافع سیاسی خاص را اکیدا مردود می داند و خواستار آن است که شورا عملکردی بی طرفانه، غیرانتخابی و پاسخگو داشته باشد.

سفیر کشورمان در سازمان ملل گفت: جنبش عدم تعهد سوء استفاده از شورای امنیت به عنوان ابزاری برای پیگیری اهداف سیاسی خاص را مردود می داند.

به گزارش ایسنا، حسین دهقانی سفیر و سرپرست نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد امروز در جلسه مجمع عمومی این سازمان به نمایندگی از جنبش عدم تعهد از عدم شفافیت در ساز و کار شورای امنیت انتقاد کرد.

سفیر کشورمان در سخنرانی خود گفت: شفافیت، پذیرش دیدگاه‌های مختلف، ثبات رای و رعایت شیوه های کاری شورا از جمله شاخص های کلیدی هستند که لازم است نهاد شورای امنیت ملل متحد به آن توجه نماید؛ زیرا مواردی از قبیل اطلاع رسانی‌های گزینشی، اکراه در برگزاری جلسات بحث آزاد، برگزاری برنامه ریزی نشده و بدون دستور کار برخی جلسات، انتخاب گزینشی کشورها و نادیده گرفتن حقوق سایر اعضای غیر عضو همگی حاکی از عدم توجه به شیوه‌ها و رویه‌های منطقی و کاری شورای امنیت می باشد.

وی افزود: علیرغم تصریح بند 24 منشور ملل متحد مبنی بر ضرورت ارایه گزارش‌ها به مجمع عمومی، گزارش های سالانه ارائه شده از سوی شورا به لحاظ محتوایی فاقد تحلیل های جامع و بدون پرداختن جزئیات مربوطه است.

دهقانی در ادامه گفت: جنبش عدم تعهد استفاده از شورای امنیت بعنوان ابزاری برای پیگیری اهداف و منافع سیاسی خاص را اکیدا مردود می داند و خواستار آن است که شورا عملکردی بی طرفانه، غیرانتخابی و پاسخگو داشته باشد.

وی گفت: تصمیم‌گیری از سوی شورای امنیت تحت فصل 7 منشور در مورد مسایلی که تهدیدی علیه صلح و امنیت بین المللی به شمار نمی‌آیند، مغایر با بند 24 منشور ملل متحد است و متاسفانه طی سال‌های اخیر مشاهده می شود که شورا در رابطه با برخی موارد که لزوما تهدیدی علیه صلح و امنیت بین الملل نبوده اند بلافاصله به فصل هفتم منشور ملل متحد استناد کرده و به ابزار تهدید متوسل شده یا حتی مجوز اعمال زور را صادر کرده است، در حالیکه در موارد دیگری ترجیح داده کاملا سکوت اختیار نماید. این در حالیست که بر اساس منشور توسل به فصل 7 باید بعنوان آخرین راه حل، مورد نظر قرار گیرد.

سفیر کشورمان همچنین تحریم‌های اعمال شده از سوی شورای امنیت علیه کشورها را همچنان بعنوان یک نگرانی جدی جنبش عدم تعهد خواند و گفت: بر اساس منشور ملل متحد، تحریم‌ها تنها زمانی باید وضع شوند که تمامی تلاش‌های مسالمت آمیز برای حل اختلافات طبق فصل 6 منشور به بن‌بست رسیده باشد. امروزه اعمال تحریم‌ها تنها به مجازات ملتها منجر شده؛ چرا که تحریم‌های اعمالی ماهیت ابزاری داشته و از این نظر که به رنج و محنت گروههای آسیب پذیر مردم در کشورها می انجامد فاقد هرگونه مشروعیتی می باشند.

وی افزود: بر اساس منشور ملل متحد، وضع تحریم ها تنها زمانی مشروع است که وجود تجاوز و یا تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت بین المللی احراز شده باشد.

نماینده کشورمان در پایان سخنرانی خود عضویت مالزی، آنگولا و ونزوئلا از اعضای این جنبش و همچنین نیوزیلند و اسپانیا را بعنوان اعضای جدید شورای امنیت سازمان ملل به سفرای این کشورها تبریک گفت و ابراز امیدواری نمود در دوره دوساله عضویت آنها تلاشی مضاعف برای اجرای دستورکار شورا صورت پذیرد.

اخبار سیاست خارجی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------