آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

بن علوی چه پیامی به تهران خواهد آورد؟



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,وزیر خارجه آمریکا

 

اخبار سیاست خارجی - بن علوی چه پیامی به تهران خواهد آورد؟

یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان در حالی در سفری از پیش اعلام نشده به تهران می‌آید که تنها هشت روز از مهلت تعیین شده برای حصول توافق جامع هسته‌ای ‌مانده است. بن علوی دو روز پیش از این در فرودگاه مسقط و در جریان سوخت‌گیری هواپیمای وزیر خارجه آمریکا، دیداری یک ساعته و از پیش اعلام نشده با جان کری داشت.

به گزارش «تابناک»، بن علوی ۶۹ ساله که تقریبا همه نیمه دوم عمر خود را وزیر خارجه سلطان‌نشین عمان بوده، در حالی به تهران می‌آید که تصور می‌رود، حامل پیام مهمی برای رهبر انقلاب ‌یا رئیس جمهور باشد.

برگزاری آخرین دور مذاکرات هسته‌ای در مسقط بین جان کری، ظریف و اشتون که بعد از آن با مذاکرات کار‌شناسی همراه شد، بنا به گفته برخی مقامات روس به مرحله‌ای رسیده ‌که توافق بر سر چهارچوب برداشته شدن تحریم‌ها تنها مسأله مهم باقی مانده در مذاکرات است، ولی آنچه کار‌شناسان از آن ‌به «ناخن خشکی» طرف آمریکایی یاد کرده و باعث واکنش نسبتا تند رئیس جمهور روحانی شد، احتمالا موضوع اصلی گزارش کری به اوباما در جریان سفر وی به پکن بوده است.

فروکش کردن بحث‌های فنی ـ رسانه‌ای در‌باره موضوع غنی‌سازی و اشاره اخیر وزیر خارجه آمریکا به تبدیل شدن فتوای رهبری در موضوع هسته‌ای به سندی حقوقی گمانه‌ها درباره اینکه تحریم‌ها تنها مسأله مهم باقی مانده در مذاکرات است را تقویت کرده است.

کری پس از سفر به پکن و در حالی که هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیش از آن بازگشت وی به مسقط را تکذیب کرده بود، بنا به دلیل اعلام شده سوخت‌گیری در فرودگاه مسقط، توقفی یک ساعته داشت که به گفت‌و‌گو با بن علوی اختصاص یافت.

گفتنی است، سفر بن علوی به تهران می‌تواند آخرین نقش‌آفرینی همسایه ایران در روندی باشد که از ماه‌های پایانی دولت دهم و با میزبانی همسایه آرام ایران، محرمانه و بدون خبرسازی و حاشیه‌های رسانه‌ها آغاز شده بود. شاید بن علوی حامل پیامی باشد که آخرین گره‌های پرونده را هم باز کند!

اخبار سیاست خارجی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------