آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

موانع توافق هسته‌ای از نظر دیلی‌تلگراف



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

 

اخبار سیاست خارجی - موانع توافق هسته‌ای از نظر دیلی‌تلگراف

گزارش دیلی تلگراف در ادامه موانع رسیدن به توافق نهایی هسته‌ای بین ایران و 1+5 را بررسی کرده و می‌نویسد میزان غنی سازی اورانیوم ایران مانع اصلی بر توافق نهایی است.

روزنامه دیلی تلگراف طی گزارشی با اشاره به دهمین دور از مذاکرات هسته‌ای جامع ایران و ۱+۵، میزان غنی‌سازی اورانیوم را اصلی‌ترین مانع رسیدن به توافق جامع هسته‌ای بیان کرده‌ است.

به گزارش فارس، در هفته جاری سران 1+5 و مذاکره کنندگان ایران در وین برای دهمین دور مذاکرات ملاقات خواهند کرد، این مذاکره آخرین دور از مذاکرات پیش از ضرب الاجل سوم آذر برای رسیدن به توافق نهایی هسته‌ای است.

روزنامه دیلی تلگراف در گزارشی نوشت هدف غرب از این مذاکرات رسیدن به توافقیست که بر سر راه برنامه‌ صلح آمیز هسته‌ای ایران مانع تراشی کند تا به ادعای خودشان ایران را از دستیابی به بمب هسته‌ای بازدارند. این گزارش هم‌چنین مدعی شده، هدف ایران از این مذاکرات تضمین لغو کامل تحریم‌ها و تضمین امکان ادامه فعالیت‌های هسته‌ای است.

دور جدید مذاکرات، که بعد از برنامه اقدام مشترک یا همان توافق ژنو تا کنون، دهمین دور مذاکرات هسته‌ای است، با ناهار کاری «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان و «کاترین اشتون» هماهنگ کننده گروه 1+5 روز سه‌شنبه (امروز) در شهر وین اتریش آغاز خواهد شد.

بر طبق توافق‌نامه ژنو، ایران موافقت کرده است بخشی از غنی سازی خود را محدود و به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه داده است از تمامی سایت‌های هسته‌ای کشورمان بازدید کنند. از سوی دیگر غرب متعهد شد بخشی از تحریم‌ها علیه ایران را تعلیق و تحریم تازه‌ای علیه کشورمان اعمال نکند.

طبق توافق ژنو به دو طرف مهلت 6 ماهه‌ای داده شد تا برای نگارش توافق‌نامه نهایی در این مدت مذاکره کنند اما بعداز 6 ماه توافق نهایی صورت نگرفت و در نتیجه مدت توافق موقت، 4 ماه دیگر تمدید شد که طبق آن ضرب الاجل مذاکرات سوم آذر 93 می‌باشد.

گزارش دیلی تلگراف در ادامه موانع رسیدن به توافق نهایی هسته‌ای بین ایران و 1+5 را بررسی کرده و می‌نویسد میزان غنی سازی اورانیوم ایران مانع اصلی بر توافق نهایی است.

این گزارش مدعی شد این میزان از غنی سازی برای ساخت سلاح هسته‌ای کافی است و بیش از نیاز مصارف غیر نظامی ایران است، بنابراین این مساله غرب را نسبت به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران می ترساند.

به ادعای این گزارش یکی دیگر از دلایل ترس غرب از صلح‌ آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران وجود رآکتور آب سنگین اراک است. در ادامه نویسنده این گزارش مدعی شده، نگرانی‌ها از وجود رآکتور آب سنگین اراک در واقع به طراحی اولیه آن برمی‌گردد چراکه این رآکتور قابلیت ساخت و تولید مقادیر زیادی پلوتونیوم را داشته بنابراین به ادعای این نویسنده قابلیت ساخت سلاح هسته‌ای را برای ایران مهیا می‌کند. هم چنین غرب از سوی دیگر نگران است ایران به طور مخفیانه اقدام به ساخت سلاح هسته‌ای کند.

ایران خواستار برطرف شدن تحریم‌ها علیه ایران است اما این گزارش ادامه می‌دهد بر طرف کردن تحریم‌های آمریکا، سازمان ملل و اروپا علیه ایران فرآیند زمان‌بری است چرا که باید برای لغو تحریم‌ها علیه ایران قطعنامه‌هایی در شورای امنیت سازمان ملل و اتحادیه اروپا تصویب شود. از طرف دیگر بر طرف کردن تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیازمند اقدام کنگره آمریکا برای نهایی شدن است.

نویسنده این گزارش در ادامه گفت از آن‌جایی که فضای دیپلماتیک حاضر مثبت است، بهترین فرصت برای طرفین در رسیدن به توافق نهایی فراهم است اما از آنجایی که فرصت کمی تا ضرب الاجل مذاکرات یعنی سوم آذر باقی است، بار دیگر احتمال تمدید مذاکرات وجود دارد.

تیم مذاکره کننده کشورمان با سفر به وین آخرین دور مذاکرات هسته‌ای پیش از ضرب الاجل سوم آذر را با مقامات کشورهای 1+5 تجربه خواهد کرد و در صورت توافق طرفین، نگارش متن نهایی توافق نامه هسته‌ای آغاز خواهد شد.
اخبار سیاست خارجی - فارس

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------