آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!

وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد این کشور به حفظ امنیت اسرائیل و همچنین کاهش تنش در منطقه پایبند است. به گزارش خبرآنلاین آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت: ما در گروه هفت…

توافق در تهران برای تمدید مذاکرات هسته ای تا عید نوروز / موافقت با انعقاد توافق میانه با 1+5



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

 

اخبار سیاست خارجی - روزنامه آساهی ژاپن مدعی شد:
توافق در تهران برای تمدید مذاکرات هسته ای تا عید نوروز / موافقت با انعقاد توافق میانه با 1+5

ایران که مذاکره با شش کشور از جمله کشورهای غربی را برای حل و فصل مسائل هسته ای دنبال می کند، در آستانه روز بیست و چهارم ماه جاری ( پایان مهلت مذاکره هسته ای) رویکرد در جهت درخواست تمدید مذاکره هسته ای را قوت بخشیده است.

به گزارش تیک یکی از مقامات دولت ایران به روزنامه آساهی گفت: از آنجا که اهداف ما در جهت کاهش تحریم ها برآورده نشده است، در مذاکره هسته ای که در امروز در وین برگزار می شود، « توافق میانه» با کشورهای غربی را مدنظر داریم.


چنانچه مذاکرات هسته ای تمدید شود، پس از ماه ژوییه برای دومین بار خواهد بود که مذاکره هسته ای ایران و شش کشور تمدید می شود.ایران و آمریکا که در راس مذاکره هسته ای جای دارند، تمایل به توافق را از دست ندادند. با این حال حزب دموکرات- حزب حاکم دولت اوباما در انتخابات میان دوره ای آمریکا شکست خورده است و از سوی دیگر در ایران صداهایی که عدم بهبود اقتصادی را زیر سوال می برد، تقویت شده است. بنابراین حمایت از دو دولت ایران و آمریکا که مذاکره را دنبال می کنند، متزلزل شده و ممکن است تمدید مذاکره خطر عدم توافق را تشدید نماید.

بنا بر ادعای روزنامه آساهی به نقل از یک مقام ایرانی، روزهای سیزدهم و چهاردهم نوامبر در تهران در خصوص رویکرد مذاکره  جلسه ای تشکیل شده است. نهادهای عالی رتبه کشور در این جلسه گرد هم آمدند و از تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در خصوص محتوای مذاکره هسته ای که از روز نهم تا یازدهم ماه جاری در مسقط عمان برگزار شد، گزارش دریافت کردند.

در این گفتگو با درخواست تمدید مذاکره تا ماه مارس سال آینده که مصادف با نوروز در ایران است، موافقت شده است. از سوی دیگر در این جلسه با اعلام « توافق عمومی» و یا « توافق میانه» در مذاکره وین در روز هجدهم ماه جاری که بر اساس آن در ازای کاهش برخی از تحریم ها، برنامه های هسته ای ایران محدود شود، موافقت شده است.

 ایران در مذاکره عمان کاهش مرحله ای تحریم ها را پیشنهاد داده است. ایران با اولویت قرار دادن تحریم همه جانبه نفت خام که اتحادیه اروپا در سال 2012 میلادی اعمال کرده است و همچنین تحریم مربوط به داد و ستد بانکی به دست اتحادیه اروپا و آمریکا، ساخت جدول فرآیند زمان لغو تحریم ها را درخواست کرد.

اما گذشته از اینکه شورای امنیت سازمان ملل از سال 2006 تا 2010 میلادی در مجموع چهار قطعنامه تحریم ها علیه ایران تصویب کرد، کشورهای مختلف هم به شکل مستقل تحریم هایی را علیه ایران اعمال کردند که به لحاظ محتوایی بسیار متنوع است. به خصوص اینکه تعداد تحریم هایی که به دست آمریکا اعمال شده است، بسیار زیاد است و ایجاد مسیرهایی برای لغو تحریم ها تا روز بیست چهارم ماه جاری دشوار خواهد بود.
اخبار سیاست خارجی - تیک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------