آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

لحظه به لحظه با ششمین روز از دهمین دور مذاکرات ایران و ۱+۵؛ نشست معاونان وزیرخارجه ایران با چین و آمریکا



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

 

اخبار سیاست خارجی - لحظه به لحظه با ششمین روز از دهمین دور مذاکرات ایران و ۱+۵؛
نشست معاونان وزیرخارجه ایران با چین و آمریکا

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز یکشنبه به شبکه سی‌ان‌ان گفته است که طرف‌ها در مذاکرات هسته‌ای همچنان برای رسیدن به توافق تا روز سوم آذر (24 نوامبر) متمرکز هستند... یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران اعلام کرد که تمدید مد نظر تیم مذاکره کننده هسته ای ایران نبوده و نیست.

مذاکرات ایران و ۱+۵ برای رسیدن به راهکاری جامع در مذاکرات هسته‌ای، در حالی از سه‌شنبه 27 آبان‌ماه‌ به طور غیررسمی از سر گرفته شد که تا سوم آذر، آخرین روز تعیین شده برای مذاکرات زمانی، با در نظر گرفتن امروز، دو روز باقی است و در این فاصله اندک تا پایان مذاکرات با آمدن وزرای خارجه آمریکا و کشورهای اروپایی طرف مذاکره با ایران به وین، سرنوشت حساس‌ترین مذاکرات سیاسی ایران در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش «تابناک»؛ دور تازه‌ مذاکرات گسترده با هدف دستیابی به راهکاری جامع برای رفع چالش‌های پیش آمده بر سر برنامه هسته‌ای ایران، در حالی از اسفندماه سال گذشته (1392) در وین از سر گرفته شد و سرانجام پس از شش دور مذاکرات سخت و نفس‌گیر که آخرین دور آن، هفده روز در جریان به طول انجامید، مذاکرا‌ت برای مدت چهار ماه تا سوم آذرماه تمدید شد تا در این مدت مذاکرات با لحنی جدی در خصوص نقاط اختلاف میان طرفین صورت پذیرید.

این مذاکرات در سفر رئیس‌جمهور و وزیرامورخارجه کشورمان به نیویورک و در حاشیه اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل نیز پی گرفته شد؛ اما پس از دور هفتم مذاکرات، همچنان برخی اختلافات پابرجا ماند که مهم‌ترین آن‌ها در خصوص تعداد سانتریفیوژ‌ها و برخی جزئیات دیگر بود تا در ‌‌‌نهایت مذاکرات برای ارائه راه‌حل‌های منطقی و دستیابی به توافق معقول، دوباره در پایتخت اتریش از سر گرفته شود.

در دور هشتم مذاکرات که 22 تا 24 مهرماه در وین برگزار شد، درباره برخی جزئیات دیدگاه‌های نزدیکی حاصل آمد اما همچنان برخی اختلافات پابرجا ماند و سپس در دور نهم مذاکرات که 18 تا 20 آبان ماه به میزبانی عمان برگزار شد که پس از این مذاکرات، ارزیابی برخی رسانه‌ها از دست یافتنی‌تر شدن توافق حکایت داشت؛ توافقی که احتمال وقوعش در دهمین دور مذاکرات که از سه شنبه 27 آبان ماه در وین کلید خورد.

حال در فاصله چهار روز تا پایان مذاکرات، بیش از هر زمان دیگری است و جدی‌ترین مخالفان توافق نیز در بدبینانه‌ترین تحلیل‌ها از توافق موقت دیگر و تمدید مذاکرات خبر می‌دهند و البته توافق بر سر تمدید مذاکرات تا اینجای کار، با تکذیب طرف ایرانی همراه شده است.

روز نخست مذاکرات پیش از ناهار کاری محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با کاترین اشتون هماهنگ کننده ١+ ٥ با مذاکرات کارشناسی آغاز و در پایان شب نیز با مذاکرات کارشناسان پایان یافت. همچنین در نخستین روز از دهمین دور مذاکرات در وین، دیدارهای دو و چند جانبه‌ای میان ایران، آمریکا، اتحادیه اروپا و چین برگزار شد و روز دوم مذاکرات نیز با دیدارهای دو و چند جانبه پی گرفته شد. این دور از مذاکرات، حساس ترین و مهمترین مرحله مذاکرات و به گفته محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان مرحله آخر مذاکرات است.

در دومین روز مذاکرات نیز شاهد دیدار دو جانبه هیات ایرانی و هیات آمریکایی بودیم اما اتفاقی که بیش از این دیدار مورد توجه قرار گرفت، نشست کارشناسی ایران و فرانسه بود که با شایعات مبنی بر نقش آفرینی غیرسازنده فرانسه در روند مذاکرات متاثر از عربستان و اسرائیل همراه بود؛ موضوعی که زمان مشخص می‌کند تا چه میزان واقعیت داشته است.

در روز دوم مذاکرات اخبارها درباره تمدید مذاکرات تقویت شد و برخی از طرفین غربی نیز صراحتاً در این زمینه سخن گفتند اما در مقابل برخی از احتمال دستیابی به یک توافق کلی به عنوان مقدمه توافق نهایی و تمدید مذاکرات برای مدتی کوتاه سخن به میان آوردند؛ رویکردهایی که مورد تایید طرف ایرانی قرار نگرفته است.

روز سوم مذاکرات نیز با اخبار متعددی درباره تمدید مذاکرات همراه بود، با این تفاوت که این بار تاریخ تمدید نیز در اخبار آمده بود و عنوان شده بود مذاکرات تا ماه مارس (اسفند 93 و فروردین 94) تمدید خواهد شد. در عین حال جان کری پس از انجام یک سلسله مذاکرات با وزرای خارجه انگلیس، فرانسه، عمان و عربستان در لندن و پاریس، در عصر پنجشنبه وارد وین شد و مذاکراتی دو ساعته و سه جانبه میان او، کاترین اشتون و محمدجواد ظریف برگزار شد.

چهارمین روز مذاکرات نیز همچون روز سوم با رایزنی معاونین وزرای خارجه ایران و روسیه آغاز شد و همزمان مذاکرات چندجانبه میان ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا پی گرفته شد؛ مذاکراتی که روز پنجم نیز در جریان بود و همزمان اخبار ضدونقیضی درباره تمدید مذاکرات از چند روز تا چند ماه منتشر می‌شد؛ اخباری که ظاهراً پربی‌راه نبوده است.


13:11- مقام آگاه به اینترفکس گزارش داد، احتمال دارد مذاکرات 6 تا 12 ماه تمدید شود.

13:10- محمد جواد ظریف و جان کری وزرای خارجه ایران، آمریکا و کاترین اشتون هماهنگ کننده گروه 1+5 برای بار پنجم سه‌جانبه دیدار کردند. این دیدارهای پیاپی در حالی برگزار می شود که یک منبع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای در وین به تسنیم گفت در این گفتگوها تا کنون هیچ بحثی از تمدید مطرح نشده است و طرفین برای رسیدن به تفاهم سیاسی بر سر چارچوب و اصول کلی هستند.

12:58- یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران اعلام کرد که تمدید مد نظر تیم مذاکره کننده هسته ای ایران نبوده و نیست.  این منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در گفت و گو با ایرنا، اخبار رسانه های غربی مبنی بر تمایل تیم مذاکره کننده ایران به تمدید زمان مذاکرات را رد کرد.

12:53- علی بیگدلی استاد دانشگاه شهید بهشتی به تماس های جان کری با برخی کشورهای منطقه ای و همپمانانش اشاره کرد و در این باره به ایرنا گفت: آمریکا می خواهد همپیمانانش را در امتیازهایی که در جریان مذاکرات واگذار می کند، شریک کند. تماس های روز گذشته وزیر امور خارجه آمریکا هدف دیگری هم داشت و آن این بود که می خواست پیغام دهد که به همان میزان که با اسرائیل در این باره گفت و گو می کند، سایر کشورها به ویژه همپیمانان منطقه ای اش را نیز در جریان مذاکرات قرار می دهد.

12:45- خبرگزاری رسمی چین با بازتاب دادن سخنان سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران و نماینده ایران در آژانس نوشت، موضع گیری «رضا نجفی» نماینده ایران در آژانس به خوبی بیانگر این موضوع است که جمهوری اسلامی چیزی برای مخفی کردن ندارد.

این رسانه با بیان اینکه مریوان یکی از شهرهای مرزی ایران با عراق در استان کردستان است، اعلام کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی اخیرا در گزارشی مدعی شده که ایران در این منطقه مشغول انجام فعالیت های هسته ای است. تکذیب این ادعا و دادن اجازه به بازرسان آژانس جهت حضور در مکانی که ایران وجود آن را تکذیب می کند، نشان دهنده حسن نیت ایران است.

خبرگزاری رسمی چین در بخشی از گزارش خود به روند مذاکرات اخیر ایران و گروه 1 + 5 در وین پرداخت و نوشت: فضای مذاکرات در چند روز اخیر دارای شرایط نه خوب و نه بد بود، اما همه امیدوارند به نتیجه ای دست یابند که منافع هر دو طرف تامین شود. مجموع گزارش ها و تفاسیری که از محل مذاکرات در رسانه ها منتشر می شود، تلفیقی از اخبار خوش بینانه و البته تا حدی محتاطانه و مواضع تا حدودی بدبینانه است که پیش بینی احتمال رسیدن به توافق جامع تا پیش از ضرب الاجل 24 نوامبر - سوم آذر - را سخت می کند.

12:30- حجت الاسلام ابوترابی فرد نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی گفت: امیدوارم غرب در مذاکرات وین برای حصول توافق جامع هسته ای براساس واقعیت ها دربرابر خواسته های مشروع و منطقی جمهوری اسلامی ایران زیاده خواهی نکند تا بتوانیم به یک تصمیم صحیح دست یابیم.

12:19- روزنامه صهیونیستی هاآرتص گزارش داد، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی که از پیشبرد مذاکرات نگران است، روز یکشنبه گفت: با دقت مذاکرات با ایران در وین را دنبال می‌کنیم. عدم توافق بهتر از توافق بدی است که آرامش جهان را تهدید کند!

12:08- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز یکشنبه به شبکه سی‌ان‌ان گفته است که طرف‌ها در مذاکرات هسته‌ای همچنان برای رسیدن به توافق تا روز سوم آذر (24 نوامبر) متمرکز هستند.

11:41- نشست دو جانبه معاونان وزیر خارجه کشورمان با چین و پس از آن با آمریکا برگزار شد.

این خبر لحظه به لحظه تکمیل می‌شود

اخبار سیاست خارجی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------