آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

دست آوردهای مذاکرات وین



اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات وین

 

اخبار سیاست خارجی - دست آوردهای مذاکرات وین

یک کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه در نهایت مذاکرات ایران و گروه 1+5 به نتیجه خواهد رسید گفت: اختلاف ایران و گروه 1+5 حول موضوع هسته ای، اختلافی نیست که طی یک شب و یکسال ایجاد شده باشد که انتظار داشته باشیم که طی یک شب و یک سال هم فیصله پیدا کند. حل اختلافات دو طرف که ریشه در بی اعتمادی دو سویه نیاز به زمان دارد.

دکتر عبدالرضا فرجی راد، استاد دانشگاه با بیان این مطلب در گفتگو با فرارو درباره تمدید 7 ماهه مذاکرات ایران و 1+5 و واکنش هایی متفاوتی که نسبت به آن بروز پیدا کرد از جمله طرح ادعای شکست در مذاکرات گفت: مسئله هسته ای ایران و مذاکراتی که در جریان هست را باید با دقت و ریشه ای و بدون توجه به ظواهر بررسی کرد.

وی افزود: اولا باید در نظر گرفت که اختلاف ایران و غرب حول محور برنامه هسته ای کشورمان اختلافی شبیه فرضا اختلاف دو کشور پیرامون مسائل مرزی و ارضی نیست که طی چند دور مذاکره و با داوری برخی کشورها بتوانند دو طرف به راه حلی درباره آن برسند.

فرجی راد ادامه داد: مسئله هسته ای جمهوری اسلامی که اکنون تقریبا به یکی از بزرگترین معظلات نظام بین الملل تبدیل شده است ناشی از بی اعتمادی است که دوطرف از ابتدای انقلاب اسلامی به یکدیگر پیدا کرده اند و در طول 36 سال گذشته هم این بی اعتمادی به جای کاهش دچار انباشت و افزایش هم شده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه این عدم اعتماد طی یک شب و یک روز بروز پیدا نکرد که طی یک شب و یک روز دوباره احیا شود گفت: طی یکسال گذشته ایران و 1+5 تلاش کردند که هر جور شده کنار هم جمع شوند و بخش هایی از این اعتماد از دست رفته را احیا کنند که اتفاقا موفق هم بودند و توانستند با احیا این اعتماد از دست رفته به پیشرفت هایی در مذاکرات دست پیدا کنند.

وی با بیان اینکه مسئله هسته ای هم مادامی به طور کامل حل و فصل می شود که اعتماد دو طرف جلب شود گفت: در مذاکرات وین هم ایران و 1+5 امکان دستیابی به توافق را داشتند اما به هر حال هم ایران برای خود خطوط قرمزی ترسیم کرده است و هم آمریکا از قدرت کافی برای تصمیم گیری درباره موضوع هسته ای بخوردار نبود.

فرجی راد افزود: به همین دلیل دو طرف ترجیح دادند توافق مرحله ای را در دستور کار قرار دهند که ابتدا با توافق سیاسی و جلب اعتماد متقابل و بعد توافق جامع امکان حل و فصل کامل موضوع هسته ای را فراهم کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: البته برای جلب اعتماد دو سویه دو طرف در همین مذاکرات وین طرح ها و پیشنهادهای متفاوت و تازه ای ارایه کردند که به گفته تیم مذاکره کننده ایران این طرح ها و بیشتر از جانب ایران ارایه شده است که توافق روی آن با بررسی و تامل و تعمق امکان پذیر است. بر همین اساس دو طرف برای بررسی طرح های تازه ارایه شه به یکدیگر فرصت دادند تا این طرح ها را مورد بررسی قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه مذاکرات وین به شکست منجر نشد گفت: در این مذاکرات ایران و 1+5 به مرحله ای رسیده است که امکان عقب گرد ندارند و باید همین مسیری را که پیش گرفته اند تا رسیدن به مقصد که توافق جامع و نهایی است طی کنند و این بزرگترین دستاورد مذاکرات یک سال اخیر است.

فرجی راد با تاکید بر اینکه مذاکرات ایران و 1+5 دستاورد دیگری هم داشت گفت: وقتی رقبای ایران در منطقه از روند مذاکرات به هراس افتاده اند و تکاپوی خود برای بی نتیجه گذاشتن مذاکرات را دو چندان می کنند این خود نشان از آن دارد که این مذاکرات بدون دستاورد هم نبوده است.

وی با بیان اینکه مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 هم دستاوردهای هسته ای داشته است و هم دستاوردهای سیاسی گفت: برای بررسی دستاوردهای سیاسی باید به یکسال قبل بازگردید و فضایی که در خصوص روابط ایران در نظام بین الملل حاکم بود را مورد ارزیابی قرار دهیم متوجه خواهیم شد که ان زمان ایران در چه شرایطی قرار داشت و اکنون چه شرایطی دارد.

این استاد دانشگاه افزود: در سال های گذشته مناسبات ایران و آمریکا در اوج تخاصم بود و دو کشور به صورت غیر مستقیم با یکدیگر رابطه داشتند اما در این سال ها نه تنها تابوی مذاکرات شکسته شده است بلکه دو کشور با تماس های مستقیم تا حدودی توانسته اند از تخاصم حاکم بر مناسبات بکاهند.

وی ادامه داد: در سال های گذشته حتی در ابتدای دولت باراک اوباما وزرای خارجه و دفاع این کشور در منطقه دوره افتاده بودند که باید علیه ایران به اتحاد برسیم. اما اکنون وپس از یک سال مذاکره آمریکایی ها به عربستان فشار وارد می کند که باید روابط خود با جمهوری اسلامی ایران را بهبود ببخشید.

فرجی در خاتمه گفت: بنابراین حاصل دستاورد سیاسی مذاکرات یکساله ایران و گروه 1+5 به گفته آقای دکتر ظریف شکست پروژه ایران هراسی است که تحت هدایت آمریکا در منطقه و جهان در جریان بود.

اخبار سیاست خارجی - فرارو

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------