آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

چرا اعلام شد مخالفان طالبان حق فعالیت در ایران را ندارند؟

تهران بار دیگر نشان داده در عرصه سیاست خارجی نگاه درازمدتی به مساله همسایگان شرقی خود ندارد. همکاری‌های امنیتی سایه بر سایر موضوعات انداخته و بدون مشخص شدن چگونگی حل…

فرصت بي نظير «توافق» را از دست ندهيد!



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

 

 اخبار سیاست خارجی - توصيه سولانا به غرب؛
 فرصت بي نظير «توافق» را از دست ندهيد!

توافق هسته اي ايران تنها ابعاد ملي ندارد بلکه به اذعان کارشناسان نتايج منطقه اي زيادي را در پي خواهد داشت.

ديپلمات ها با توجه به بحران هاي منطقه اي و تمديد مجدد مذاکرات از ضرورت منطقه اي دست يابي به توافق جامع سخن مي‌گويند. در اين رابطه رئيس پيشين سياست خارجي اتحاديه اروپا معتقد است که غرب براي دستيابي به يک توافق هسته‌اي با ايران فرصتي بي‌نظير دارد چرا که يک توافق هسته‌اي براي ثبات منطقه‌اي و جهاني بسيار حائز اهميت است.


خاوير سولانا، رئيس پيشين سياست خارجي اتحاديه اروپا در يادداشتي که در پايگاه اينترنتي پراجکت سينديکيت منتشر شده است تاکيد کرده که يک توافق هسته‌اي براي ثبات منطقه‌اي و جهاني بسيار حائز اهميت است.خاوير سولانا در اين باره نوشته است که افراطي‌گري در حال افزايش است. تنش‌ها با روسيه رو به گسترش است.

 

حصول توافق نهايي ميان ايران و گروه 3+3 هنوز قطعي نيست. در حالي که مشکلات داخلي هر يک از طرف‌هاي مذاکره کننده پيچيدگي‌هاي مضاعفي را به اين جريان مي‌افزايد. باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا نيز پس از برگزاري انتخابات ميان دوره‌اي اکنون با کنگره‌اي روبروست که تحت کنترل جمهوري خواهان قرار دارد و بايد با آنها کنار بيايد.

 

همچنين در اروپا رشد اقتصادي ضعيف است که موجب شده رهبران بيشتر به درون خود نگاه کنند. بنابراين به راحتي مي‌توان نتيجه گرفت که جهان در حال فرو رفتن در گرداب بي‌ثباتي است.سولانا به عنوان نماينده اصلي اتحاديه اروپا، مسئول مذاکرات با ايران در گروه 5+1 بر سر مسئله هسته‌اي ايران بود.

 

وي تاکيد داشت که حق ايران براي استفاده از فناوري صلح‌آميز هسته‌اي را به رسميت مي‌شناسد، نمي‌خواهد جلوي ايران را بگيرد و علي لاريجاني، مسئول سابق مذاکرات هسته‌اي و رئيس کنوني مجلس، را دوست خود مي‌داند.سولانا در يادداشت خود ادامه داده که دستيابي به يک توافق با ايران در خصوص برنامه‌ي هسته‌اي‌اش هنوز يک گزينه ناتمام در تجارت جهاني است. مذاکرات وين به نتيجه‌اي منجر نشد که بسيار براي ثبات منطقه‌اي و جهاني حائز اهميت است.

 

اما فضا کاملا مثبت است؛ ايران به تعهداتش طبق توافق اوليه ژنو که در نوامبر سال گذشته حاصل شد عمل کرده و گروه 3+3 براي لغو تحريم‌ها از خود تمايل نشان داده است. بنابراين مذاکرات هسته‌اي تا ژوئن سال 2015 تمديد شده است.به گزارش ايسنا مسئول پيشين سياست خارجي اتحاديه اروپا همچنين نوشته: غرب يک فرصت بي‌نظير دارد. دست پيدا کردن به يک توافق براي جلوگيري از بروز يک مناقشه جديد در خاورميانه ضروري است.

 

مذاکرات و ديپلماسي تنها راه براي رفع اختلاف بر سر برنامه هسته‌اي ايران در دراز مدت و عادي سازي نقش حساس ايران در امنيت منطقه است.وي در ادامه اين يادداشت به ديگر مسائل جهاني و منطقه‌اي شامل تونس، برگزاري اجلاس همکاري اقتصاي آسيا – اقيانوسيه در پکن، تشکيل کميسيون اروپايي جديددر ماه نوامبر و غيره پرداخته است.
ضرورت هاي ژئوپليتيکي، توافق را ايجاب مي‌کند


اين اظهار نظر سولانا در حالي است که سيد حسين موسويان ديپلمات پيشين تيم مذاکره کننده هسته اي کشورمان در نوشتاري با اشاره به ضرورت هاي ژئوپليتيکي و جايگاه کشورمان به عنوان باثبات ترين قدرت منطقه، تصريح کرده است که تحقق توافق هسته اي جامع مي‌تواند به تقويت همکاري با ايران در زمينه مبارزه با تروريسم و برقراري ثبات منجر شود.موسويان در اين يادداشت که تارنماي آمريکايي المانيتور منتشر کرده بيان داشته که تحولات خاورميانه سبب شده است که ايران باثبات ترين کشور منطقه و يک قدرت منطقه اي باشد. در چنين شرايطي، کشورهاي عربي يا درگير ناآرامي هستند و يا در برابر شورش، بي ثباتي و خشونت به شدت آسيب پذيرند. همين تحولات مي‌تواند انگيزه اي قوي براي بهبود روابط ايران و غرب به شمار آيد.

 

نويسنده افزوده است: با توجه به برتري هاي طبيعي و جغرافيايي ايران در منطقه، شوراي همکاري هاي خليج فارس شامل بحرين، کويت، عمان، قطر، عربستان سعودي و امارات عربي متحده، نمي‌تواند ابزاري براي توازن قوا تلقي شود. کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس همچنين درگير ناآرامي و ظهور گروه هاي تندرو هستند و آن سوتر، قدرتمندي مصر نيز به واسطه فشارهاي اقتصادي چشم انداز روشني پيش رو ندارد.

 

اين در حالي است که ايران و عراق، در سال هاي پس از سرنگوني صدام حسين به سوي اتحاد گام برداشته اند.از سوي ديگر، اتحاديه عرب با 22 عضو که به عنوان نماد قدرت کشورهاي عرب ها به شمار مي‌رفت، اکنون در عمل فروپاشيده است و کلا به حساب نمي‌آيد. اين اتحاديه اکنون شاهد چالش هايي چون اعضاي ورشکسته و گروه هاي افراطي است.اعتبار آمريکا نيز به واسطه سياست هاي 'بنيامين نتانياهو' نخست وزير 'اسراييل' و چند دهه سرمايه گذاري نافرجامِ واشنگتن براي سازش در خاورميانه،کاهش يافته است.افزون بر اين، سياست راهبردي آمريکا براي کاستن از تمرکز بر خاورميانه و توجه بيشتر به شرق آسيا، به نوعي خلاء قدرت در منطقه خاورميانه خواهد انجاميد. خودداري واشنگتن از استقرار نيروهاي پياده در منطقه، پس از تجربه هاي تلخ در افغانستان و عراق، نشانه اي از کاهش توان ايالات متحده در مديريت بحران هاي منطقه اي است.

 

شرايط ياد شده در حالي است که تروريسم به خطر شماره يک براي امنيت جهان بدل شده است و احتمالا کارشناسان غربي به اين نتيجه منطقي مي‌رسند که ايران تواناترين و باانگيزه ترين کشور براي مبارزه و برخورد با عناصر داعش است.در عرصه اقتصادي نيز اتحاديه اروپا به شدت نيازمند گاز ايران است تا بتواند در مقابل منابع گاز روسيه توازن ايجاد کند.از اين رو، با توجه به چشم انداز تاريک فراروي بسياري از کشورهاي خاورميانه و ظهور ايران به عنوان قدرت باثبات منطقه براي مبارزه با تروريسم، توافق هسته اي ميان ايران و 1 +5 مي‌تواند زمينه ساز همکاري بين‌المللي و منطقه اي با تهران براي ايجاد ثبات در منطقه و جهان اسلام باشد.
اخبار سیاست خارجی - ابتکار

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------