آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

نشانه‌های عقب‌نشینی کنگره آمریکا در موضوع تحریم‌های ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

 

اخبار سیاست خارجی - نشانه‌های عقب‌نشینی کنگره آمریکا در موضوع تحریم‌های ایران

پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای سنای آمریکا و سپس تمدید ضرب الاجل مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، این گمانه را در بسیاری از محافل به وجود آورد که تحریم های جدیدی از سوی سناتورهای تندروی آمریکایی در راه خواهد بود. با این حال، تحولات چند روزه اخیر نشان از تغییر رویکرد برخی از چهره های سرشناس کنگره در این زمینه دارد.

به گزارش «تابناک»، روزنامه «لس آنجلس تایمز» با انتشار گزارشی درباره رویکرد کنگره به مذاکرات هسته ای ایران، می نویسد هرچند سیاستمدارانی از هر دو حزب خواستار وضع تحریم های جدید علیه ایران شده اند. اما به نظر می رسد بسیاری از اعضای کنگره دیدگاه های خود را درباره وضع «فوری» این تحریم ها تعدیل کرده اند. آن گونه که از شواهد بر می آید، طرح موضوع تحریم های جدید علیه ایران، دستکم چهار ماه دیگر به تعویق می افتد.

در همین حال، در شرایطی که شماری از سناتورهای کهنه کار خواستار وضع فوری این تحریم ها هستند، این موضوع برایشان روشن شده که از رأی لازم برای مقابله با وتوی رئیس جمهور برخوردار نخواهند بود. از سوی دیگر، برخی از نمایندگان کنگره دریافته اند که وضع تحریم های جدید می تواند سبب شکست مذاکرات شود و در این صورت، انگشت اتهام به سوی آمریکا – به ویژه کنگره – خواهد بود.

در همین راستا، باب کراکر، سناتور تندروی جمهوری خواه که از حامیان همیشگی تحریم های ایران به شمار می رود، به تازگی گفت که در جست و جوی راهی برای همکاری کنگره با دولت اوباما است تا تلاش های دیپلماتیک آمریکا بتواند با موفقیت همراه شود.

کراکر اظهار داشته که هیچ کس در کنگره نمی خواهد احساس کند یا بشنود که مسئول شکست مذاکرات بوده است. وی همچنین گفته که در موضوع تدوین تحریم ها، استفاده از یک عبارت می تواند مشابه شلیک با گلوله های واقعی باشد.

این تغییر رویکرد به ویژه پس از آن صورت می گیرد که کارشناسان و همچنین مقامات دولتی آمریکا به طور مستمر استدلال کرده اند که اقدام کنگره در وضع تحریم های جدید علیه ایران، می تواند سبب خروج ایران از مذاکرات شده و همجنین دیگر کشورها را به این نتیجه برساند که آمریکا مسئول به نتیجه نرسیدن مذاکرات است. از سوی دیگر، به واسطه خرید نفت بیشتر از ایران از سوی کشورهای خریدار نفت، تحریم های موجود علیه ایران نیز در عمل با شکست مواجه خواهد شد.

روز چهارشنبه و در جریان یک جلسه استماع در کمیته روابط خارجی سنا، دو تن از کارشناسان حاضر در جلسه که از حامیان تحریم های شدید علیه ایران نیز هستند، از اعضای کمیته خواستند فعلاً از وضع تحریم های جدید علیه ایران خودداری کنند.

گری سیمور، مشاور هسته ای سابق کاخ سفید در این جلسه گفت چالش اصلی، تدوین طرحی است که بتواند بر ایران فشار وارد کند، اما این زمینه را برای ایران فراهم نکند که برنامه اقدام مشترک (توافقنامه ژنو) را رها کند و تقصیر این ماجرا نیز بر گردن آمریکا بیفتد. وی اشاره کرد که این موضوع همچنین می تواند سبب از دست رفتن توانایی آمریکا برای بازگشت به ساختار تحریم ها شود.

رابرت منندز، از جمله دیگر سناتورهای تندرو که همواره حامی وضع تحریم های شدید علیه ایران بوده نیز گفت که تمایل دارد تا ضرب الاجل بعدی مذاکرات صبر کند تا ببیند آیا توافقی حاصل خواهد شد یا خیر. وی گفت در صورت رسیدن ضرب الاجل مذکور و عدم تمایل ایران برای دستیابی به توافق، کنگره وارد عمل خواهد شد و تحریم های جدیدی را تصویب خواهد کرد.

یکی از کارمندان اداری سنا با اشاره به در جریان بودن این مباحث می گوید در حال حاضر، بحث در کمیته روابط خارجی بر سر «وضع تحریم های احتمالی در آینده در صورت عدم دستیابی به توافق» است. این تحریم ها در طول یک بازه زمانی و در آینده تدوین و طراحی خواهد شد.

الیزابت روزنبرگ، کارشناس سابق موضوع تحریم در مرکز «نیو آمریکن سکیوریتی» در این زمینه می گوید: «آن دسته از نمایندگانی که هوادار تحریم بودند، همچنان خواستار تحریم های جدید هستند. اما آن ها از اکثریت کافی برای تصویب طرحی که بتواند مصون از وتو باشد، برخوردار نیستند».
اخبار سیاست خارجی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------