آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

توافق سیاسی روی میز مذاکره در ژنو



اخبار,اخبار سیاست خارجی,مذاکرات ایران و 5+1

 

اخبار سیاست خارجی - گاردین گزارش داد
توافق سیاسی روی میز مذاکره در ژنو

روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: دیپلمات‌های ایران و گروه 1+5 پس از آنکه مذاکرات خود را در وین یک بار دیگر تمدید کردند اکنون به ژنو آمده‌اند تا به تلاش خود برای رسیدن به یک توافق هسته‌ای ادامه دهند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، ایران و گروه 1+5 مذاکرات هسته‌ای خود را تا 30 ژوئن سال 2015 تمدید کردند و قرار است تا اوایل ماه مارس به یک چارچوب کلی دست پیدا کنند. این جریان تا ضرب‌الاجل جدید تعیین شده در حالی ادامه دارد که جنگ‌طلبان جمهوریخواه در کنگره آمریکا با اعمال فشارهای بیشتر خود را برای مداخله در اولین ماه ژانویه آماده می‌کنند.

این فضا در مقایسه با امیدهایی که در زمان ورود جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به وین برای رایزنی رودررو با محمدجواد ظریف همتای ایرانی‌اش و دیگر وزرای امور خارجه گروه 1+5 به وجود آمده بود جدی و سخت‌تر است.

اکنون تا حدودی از میزان و ماهیت موانعی که موجب شد توافق نهایی در نوامبر حاصل نشود مطلع هستیم. همان‌طور که انتظار می‌رفت اصلی‌ترین مساله مورد اختلاف میزان ظرفیت غنی‌سازی ایران و سرعت لغو تحریم‌هاست.

همچنین مشخص شده است که یکی از خط قرمزها خواست ایران برای به رسمیت شناختن شدن ظرفیت غنی‌سازی‌اش در سطح صنعتی است. اگرچه این کشور حاضر باشد برای چند سال آینده محدودیت‌هایی را بپذیرد. به علاوه ایران تاکید دارد که بدون لغو مناسب تحریم‌ها گامی غیرقابل بازگشت را بر نخواهد داشت اما موضع آمریکا این است که زیربنای تحریم‌ها علیه ایران به قوت خود باقی خواهد ماند و ظرفیت غنی‌سازی این کشور باید به اندازه نیازهایش باشد.

بنابراین این یک شکاف بزرگ محسوب می‌شود که باید برطرف شود. اکنون مذاکرات بدون حضور کری و ظریف و دیگر وزرای امور خارجه در ژنو ادامه می یابد. وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا سرپرستی هیات مذاکره‌کننده آمریکایی را بر عهده دارد و عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی دو معاون وزیر امور خارجه ایران در ژنو حضور دارند.

اما آنچه مهم‌تر از این افراد است روند مذاکرات است. رایزنی‌ها این بار به سرعت وارد موثرترین شکل خود یعنی رویارویی آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها بدون لزوم حضور کاترین اشتون رییس پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا شده است.

به گزارش گروه بین‌المللی بحران، این یک راه میانبر ضروری است که در پایان مذاکرات وین مورد توافق قرار گرفت. بسیاری از موارد فنی و نسخه‌های مختلفی از یک توافق نهایی تاکنون تعیین شده است اما آنچه باقیمانده توافقات سیاسی است که اکنون روی میز مذاکره ژنو قرار دارد.
اخبار سیاست خارجی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------