آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

روحانی در دیدار با رئیس مجلس عراق: برقراری امنیت مراسم اربعین، قدرت‌نمایی بزرگ دولت و ملت عراق بود



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,حسن روحانی

 

اخبار سیاست خارجی - روحانی در دیدار با رئیس مجلس عراق: برقراری امنیت مراسم اربعین، قدرت‌نمایی بزرگ دولت و ملت عراق بود

رییس جمهوری روابط نزدیک، صمیمی و برادرانه بین ایران و عراق در همه زمینه ها را مورد تاکید قرار دارد و اظهارداشت:جمهوری اسلامی ایران همواره فراتر از گرایش های قومی، طایفه ای و مذهبی در کنار همه مردم عراق قرار داشته و حامی اتحاد، یکپارچگی و امنیت و ثبات در سراسر عراق است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی عصر چهارشنبه در دیدار «سلیم الجبوری» رییس مجلس عراق و هیأت همراه وی، با اشاره به اشتراکات تاریخی، فرهنگی و دینی دو ملت ایران و عراق، گفت: ملت ایران و عراق اگر چه دو دولت مستقل دارند، اما از یک ریشه و فرهنگ متعالی اسلام و پیامبر بزرگ اسلام(ص) بهره می برند.

رییس جمهوری با اظهار خرسندی از استقرار امنیت و آرامش نسبی در مناطق عراق، اظهار داشت: ملت بزرگ عراق در کنار ارتش خود به خوبی توانسته است در برابر تروریسم و متجاوزین مقاومت کرده و بخش بزرگی از کشور خود را از حضور آنها پاکسازی کند و این تحسین برانگیز است.

رییس جمهوری، برقراری امنیت اجتماع عظیم و پرشکوه مردمی در مراسم اربعین ابا عبدالله الحسین(ع) را به دولت و ملت عراق تبریک گفت و تصریح کرد: این موضوع یک قدرت نمایی بزرگ از طرف دولت و ملت عراق است.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه در طول تاریخ بین اقوام مختلف عراق اعم از شیعه، سنی، عرب، کرد و ترکمن همزیستی مسالمت آمیزی برقرار بوده است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره نسبت به ملت عراق به عنوان یک ملت واحد، همسایه و برادر نگاه کرده و امروز هم چنین نگاهی دارد.

رییس جمهوری تصریح کرد: بعد از حملات تروریستی داعش و حامیان آنها وحدت و یکپارچگی بین همه طوایف و مذاهب عراقی هر چه بیشتر تقویت شده است.

دکتر روحانی گفت: نزدیکی و وحدت بین ایران و عراق می تواند نمایش و الگوی دلپذیری برای همه ملتها و دولتها باشد.

رییس جمهوری با تأکید بر اینکه ملت ایران در همه صحنه ها در کنار ملت عراق بوده و امنیت و پیشرفت عراق را امنیت و پیشرفت خود می دانیم، تصریح کرد: ملت ایران امروز هم در کنار ملت بزرگ عراق قرار دارد و در هر منطقه ای از عراق که با تروریست ها می جنگید ما هم از مقاومت مردم عراق حمایت می‌کنیم و هیچ تفاوتی نمی کند که در آن منطقه اکثریت با کدام قوم و مذهبی باشد.

دکتر روحانی بر ضرورت اتحاد و همکاری کشورهای منطقه با یکدیگر تأکید کرد و گفت: ایران و عراق نه تنها باید روابط خود را گسترش دهند بلکه باید تلاش کنند، اختلاف میان کشورهای منطقه هر چه کمتر شده و جهان اسلام به همدیگر نزدیک شود.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: امروز در منطقه شرق آسیا به رغم جنگها و اختلافاتی که قبلاً وجود داشته، کشورها در کنار هم جمع شده و اتحادیه بزرگ اقتصادی آ.سه.آن را تشکیل دادند و در اروپا نیز بعد از سالیان دراز جنگ و کشته شدن میلیون‌ها نفر، امروز در کنار هم جمع شده و اتحادیه اقتصادی و حتی سیاسی بوجود آورده‌اند. بی‌تردید ما کشورهای منطقه که دارای دین واحد و منافع مشترک هستیم، می توانیم در کنار هم قرار گرفته و از لحاظ سیاسی و اقتصادی با یکدیگر همکاری های گسترده به نفع منافع ملت های خود داشته باشیم.

رییس مجلس عراق نیز در این دیدار با بیان اینکه عراق و جمهوری اسلامی ایران دارای پیوندها و منافع مشترک و متعدد هستند، گفت: اصرار داریم که روابط خود را با تهران هر چه بیشتر تقویت کنیم.

رییس مجلس عراق گفت: امروز همه گروه ها و طوایف عراقی در کنار یکدیگر به دنبال برقراری امنیت و حسن همجواری با کشورهای همسایه و در رأس آنها جمهوری اسلامی ایران تلاش می کنند.

سلیم الجبوری با اشاره به خطر تروریسم در عراق، خاطر نشان کرد: امروز در عراق گام های مهم و کلیدی در جهت ایجاد همبستگی برای مقابله با تروریسم و داعش برداشته می شود و اجازه نخواهیم داد تا زمینه ای فراهم شود که تروریست ها بتوانند نفوذ خود را گسترش دهند و در بین صفوف به هم پیوسته عراق خدشه ایجاد کنند.

وی افزود: تروریسم خطری برای کل منطقه است از این رو مقابله همگانی و گسترده با آن یک ضرورت است.
اخبار سیاست خارجی - خبرآنلاین

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------