آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

صف‌آرایی ایران و آمریکا مقابل داعش در عراق



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,گروه تروریستی داعش

 

اخبار سیاست خارجی - واشنگتن پست گزارش داد
صف‌آرایی ایران و آمریکا مقابل داعش در عراق

منابع آمریکایی، ایرانی و عراقی می گویند که طی یک سال گذشته مشارکت ارتش ایران در عراق به شدت افزایش یافته چراکه تهران در مبارزه علیه داعش اقلامی که به شدت در بغداد مورد نیاز است را به این شهر ارسال کرده است. از دید مقامات دولت اوباما که نگران خیزش این گروه بی رحم هستند، این نقش در حال حاضر قابل قبول است.

به گزارش فرارو به نقل از واشنگتن پست، در شرایطی که نیروهای آمریکا با هدف انجام یک ماموریت محدود به عراق باز می گردند، مقامات ایالات متحده همچنان نگران احتمال بروز اختلاف مجدد با ایران هستند، چه به طور مستقیم، چه به واسطه شبه نظامیانی که مورد حمایت ایران هستند.

این روزنامه آمریکایی ادعا کرد، یکی از روحانیون ارشد ایران که به شرط برده نشدن نامش در مورد مسائل امنیتی صحبت می کرد، گفت از زمانیکه داعش طی ماه ژوئن بخش شمالی عراق را تصرف کرد، ایران بیش از هزار مشاور نظامی و یگان نخبه به عراق اعزام کرده و ضمن انجام حملات هوایی، بیش از یک میلیارد دلار کمک نظامی داشته است.

وی در ادامه افزود: «مناطقی که از دست داعش آزاد شده اند، ممنون مشاوران، فرماندهان، رهبران و همچنین حمایت ایران هستند.»

در عین حال، دولت شیعه عراق به طور روزافزونی به نیروهای گسترده داوطلب شیعه و شبه نظامیان قدرتمندی که در مجموع تعدادشان با نیروهای امنیتی عراق برابری می کند، متکی شده است.

با وجود آنکه دولت اوباما می گوید همکاری مستقیمی با ایران ندارد، اتحاد نظامی دو کشور علیه داعش یک واقعیت ناراحت کننده است چراکه ایران در سوریه همچنان به حمایت از بشار اسد که آمریکا خواهان سرنگونی اش است، ادامه می دهد. از سوی دیگر دیپلمات های آمریکایی در حال مذاکره با تهران هستند تا در مورد برنامه هسته ای ایران به توافق برسند.

علی خدری، دستیار ویژه پنج سفیر آمریکا در عراق و مشاور ارشد سه تن از رهبران فرماندهی مرکزی آمریکا بین‌ سال‌های 2003 تا 2009 می گوید تنش هایی که پس از سال 2003 به مقابله ایران و آمریکا دامن زدند، حال در سایه تمایل دو طرف به شکست داعش قرار گرفته اند.

در شرایطی که خروج نیروهای آمریکا از عراق در سال 2011 فضای بیشتری را برای گسترش نفوذ ایران در این کشور فراهم کرده، حمایت تهران از گروه های شبه نظامی از زمان ظهور گروه های شبه نظامی سنی تشدید شده است.

جیمز جفری، سفیر سابق آمریکا در عراق گفت که دولت اوباما پس از پیشروی های اولیه داعش اشتباه کرده و حملات هوایی محدود علیه این گروه را آغاز نکرد. تابستان سال جاری مقامات عراقی برای مقابله با نیروهایی که به شهر اربیل کردستان حمله کردند و تا نزدیکی بغداد پیش رفتند، در خواست کمک کردند. اما مقامات کاخ سفید که از سیاست های فرقه ای نوری المالکی، نخست وزیر وقت عراق ناامید شده بودند، اصلاحات سیاسی را در اولویت قرار دادند.

جفری در ادامه  افزود: «عراقی ها در تنگنای ناامیدکننده ای قرار گرفته بودند و تنها کسانی که به کمک آنها آمدند، ایرانی ها بودند. این مردم چنین مسئله ای را از یاد نخواهند برد.»

در آن دوره، کردهای عراق که وفادارترین متحد آمریکا در عراق محسوب می شدند، کمک تسلیحاتی ایران را پذیرفتند. با این حال آمریکا پس از سخنرانی 10 سپتامبر که طی آن از گسترش استراتژی دولتش برای مقابله با داعش سخن گفت و پچ پچ هایی که از طریق کانال های دیپلماتیک و اطلاعاتی به گوش رسید، در مورد تشدید شورش ها احساس ناآرامی کرد.

اوباما برای آموزش مجدد نیروهای عراقی دست به اعزام سه هزار نیرو به این کشور زد و هیچ نشانه ای از دشمنی میان نیروهای آمریکایی و مشاوران ایرانی یا نظامیان شیعه به چشم نخورده است. برخلاف گذشته، کار نیروهای آمریکا محدود به پایگاه ها و مقرها می شود.
اخبار سیاست خارجی - فرارو

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------