آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان| عمان: این اقدام اسرائیل را محکوم می‌کنیم

بامداد امروز جمعه برخی منابع از مقابله با چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور در برخی از شهر‌ها از جمله اصفهان خبر دادند. این در حالی است که ایران در روز‌های اخیر بار‌ها…

مشکلات تاریخی ایران‌و‌آمریکا و توافق‌هسته‌ای



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,  توافق‌هسته‌ای ایران

 

اخبار سیاست خارجی - مشکلات تاریخی ایران‌و‌آمریکا و توافق‌هسته‌ای

سیاستمدار باسابقه آمریکایی با اشاره به منافع مشترکی که ایران وآمریکا درمنطقه وجهان دارند گفت که حل موضوع هسته ای ایران دریچه ای را برای گفتگو های بیشتر و حل مشکلات تاریخی میان دوکشور باز خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، جان لیمبرت دیپلمات باسابقه آمریکایی و سفیر سابق این کشور درموریتانی درخصوص اظهارات اخیرلیندزی گراهام سناتور جمهوری خواه آمریکایی دردیدار با نخست وزیر رژیم صهیونیستی و تهدیدهای او مبنی بر اعمال تحریم های تازه علیه ایران گفت:این گونه سخنان از زبان لیندزی گرام چندان حیرت آور نیست و قبلا هم از این گونه حرف ها به زبان آورده است.

وی با تصریح این نکته که سخنان لیندزی گراهام مبنی بر این که کنگره آمریکا همواره دستورات وخط مشی های اسرائیل را دنبال می کند را زیاده روی عاری از خرد و تدبیر خواند وگفت:این که یک سناتور آمریکایی به صراحت بگوید کنگره آمریکا خواست ها و دستورات اسرائیل را دنبال خواهد کرد حرف عاری از تدبیری است که حتی بسیاری از اعضای کنگره آمریکا را هم به خشم خواهد آورد.

لیمبرت درادامه اظهار کرد که اینگونه درگیری ها میان قوه مقننه وقوه مجریه آمریکا امری عادی است که همیشه جریان داشته است گفت در نهایت باید به این نکته توجه داشت که تصمیم گیری های مربوط به سیاست خارجی در حوزه اختیارات رییس جمهور آمریکا است وکنگره در این رابطه قدرت واختیار زیادی ندارد.

سفیر سابق آمریکابه عنوان نمونه به موضوع عادی سازی روابط آمریکا و کوبا اشاره کرد و گفت: دیدیم که برغم سرو صداهای کنگره رییس جمهور آمریکا در نهایت این تصمیم را عملی کرد.

جان لیمبرت در پاسخ به این سوال که احتمالا نتانیاهو به پایان نخست وزیری خود نزدیک شده است قانونگذاران آمریکایی با تملق گویی های خود چه هدفی را دنبال می کنند گفت تردیدی نیست که سیاستمداران آمریکایی با توسل به مقامات اسراییلی قصد جلب حمایت صهیونیست ها و زمینه سازی پیروزی در انتخابات آینده آمریکا را دارند.

وی در ادامه گفت خصومت آشکاری که میان نتانیاهو و اوباما وجود دارد یک سره به ایران وموضوع هسته ای ایران ربطی ندارد و برخاسته از خصومت نتانیاهو و اوباما است .

لیمبرت افزود:بیشتر مجادلات، انتقادات و بی اعتنایی های نتانیاهو نسبت به اوباما به منظور تضعیف اوباما است و اوحتی موضوع هسته ای ایران راهم دستاویزی برای مقابله با اوباما و تضعیف موقعیت او کرده است.

جان لیمبرت درپاسخ به این سوال که شکست و یا تاخیر این گفتگو چه اثراتی بر سرنوشت بحرانی خاورمیانه خواهدداشت گفت که به نظر او موضوع هسته ای ایران ومذاکرات جاری بر سر آن،نه به خاطر جنبه های فنی آن بلکه بیشتر به دلائل سیاسی همواره موضوع پیچیده وحساسی بوده است.

وی بااشاره به اظهارات اخیر اوباما مبنی بر آمادگی آمریکا برای ادامه گفتگو و استفاده ازدیپلماسی دررابطه با ایران گفت : برغم این تمایل و آمادگی موضوع هسته ای ایران به دلیل عوامل تاریخی زیاد به یک موضوع پیچیده تبدیل شده است.

این دیپلمات آمریکایی افزود حتی اگر این گفتگو ها در کوتاه مدت به نتیجه نهایی نرسند احتمالی برای شکست آن ها وجود نخواهد داشت و همچنان ادامه پیدا خواهند کرد.

به گفته لیمبرت حتی اگرشکست گفتگو های هسته ای قابل تصور باشد منافع مشترکی که هر دو کشور در منطقه وجهان دنبال می کنند همچنان آن ها را به یکدیگر مرتبط خواهد کرد.

وی به عنوان نمونه به خطر بازگشت و قدرت گرفتن طالبان در افغانستان و سلطه نیروهای تروریستی داعش درمنطقه خاور میانه و یا روی کار آمدن یک نظام دیکتاتوری شبیه به صدام حسین در عراق اشاره کرد و این گونه تحولات را نگرانی های مشترک میان دوکشور دانست وافزود هردوکشور ناگزیر برای جلوگیری از چنین خطراتی منافع مشترکی را دنبال می کنند.

وی با اشاره دوباره به اینکه ادامه گفتگو های هسته ای خالی از پیچیدگی و دشواری نخواهد بود گفت:گرچه دستیابی به یک توافق جامع در این گفتگو ها می تواند دریچه ای به روی روابط تازه میان دو کشور باز کند اما نباید انتظار حل یک شبه همه مشکلات موجود بر سر بهبود روابط دیپلماتیک میان تهران و واشنگتن را داشت.

اخبار سیاست خارجی - ایرنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------