آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

وزیرخارجه آلمان: مذاکرات وارد مرحله سرنوشت‌سازی شده است



اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات ایران و 5+1

 

اخبار سیاست خارجی - ظریف: ۱۱ سال را از دست داده‌ایم
وزیرخارجه آلمان: مذاکرات وارد مرحله سرنوشت‌سازی شده است

وزیر خارجه آلمان در دیدار با محمدجواد ظریف در برلین گفت، مذاکرات اتمی با ایران وارد "مرحله سرنوشت‌سازی" شده که دیگر هیچ مهلتی نباید از دست برود.

به گزارش دويچه وله، فرانک‌والتر اشتاین‌مایر، در دیدار با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود در پایتخت آلمان گفت: «ما اجازه نداریم تلاش برای رسیدن به راه حل را کنار بگذاریم.» اشتاین‌مایر، در نشست خبری مشترک با محمدجواد ظریف در برلین از ورود به "مرحله‌ای سرنوشت‌ساز" در مذاکرات هسته‌ای سخن گفت و تأکید کرد که در این مذاکرات دیگر هیچ مهلتی نباید از دست برود.

او تصریح کرد: «ما باید الان از پنجره‌ زمانی جدیدی که گشوده شده استفاده کنیم. ما باید هیچ چیزی را انجام‌نشده باقی نگذاریم تا به راه‌حلی که در سال‌های اخیر از دستمان گریخت برسیم.» او تأکید کرد: «مسیر ایران برای دست‌یابی به سلاح اتمی باید به صورت روشن، قابل اثبات و دائمی مسدود شود و در مقابل تحریم‌ها نیز باید به صورت باورپذیر و مرحله به مرحله از میان برداشته شود.»

اشتاین‌مایر افزود، ظرف ده سال گذشته در خلال مذاکرات "لحظات بسیار دشواری" وجود داشت، اما در عین‌حال نباید منکر شد که در سال گذشته پیشرفت‌هایی وجود داشته است. او ادامه داد، در پایان سال ۲۰۱۳ دو طرف به توافق اولیه و موقت دست یافتند که چند بار تا به‌حال تمدید شده، با این همه گفت‌وگوها "تا ابد نمی‌تواند ادامه پیدا کند." اشتاین‌مایر تصریح کرد که به پایان رسیدن این مناقشه ۱۲ ساله برای اعتمادسازی در منطقه مهم است.

محمدجواد ظریف نیز در برلین تصریح کرد که کشورش تمایل به رسیدن هر چه سریع‌تر به توافق را دارد. به‌گزارش ایرنا، او گفت: «آلمان به عنوان تنها عضو غیر دائم شورای امنیت در مجموعه ۱+۵ حضور فعالی دارد و دفعه قبلی که من در سال ۲۰۰۴ به ساختمان وزارت خارجه این کشور آمدم، مسئول مذاکره‌کننده هسته‌ای با سه کشور اروپایی برای حل و فصل موضوع هسته‌ای بود.» ظریف افزود: «از آن زمان تاکنون ما ۱۱ سال را از دست داده‌ایم که متاسفانه در این مدت شرایط بهتر نشده، به همین خاطر ما نیاز داریم تا امروز با استفاده از فرصت جدید فراهم شده، شرایط را به نفع صلح، امنیت، عدالت و روابط مناسب پیش ببریم.» وزیر خارجه جمهوری اسلامی تأکید کرد: «من یقین دارم که با حضور موثر و فعال آلمان و شخص آقای اشتاین‌مایر به عنوان یک دیپلمات قدیمی و کارکشته، ما می توانیم این راه را به خوبی پیش ببریم.»

روز پنج‌شنبه، وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا و عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران در ژنو با یکدیگر ملاقات و تبادل نظر کردند. عباس عراقچی به رسانه‌های ایرانی گفت: «هر دو طرف با جدیت تلاش کردند، اما ما تا رسیدن به توافق خیلی فاصله داریم.» عراقچی تصریح کرد که به‌ویژه در باره موارد اصلی اختلاف، از جمله میزان مجاز غنی‌سازی اورانیوم در ایران و زمان لغو تحریم‌های این کشور هنوز اختلاف نظر وجود دارد.

ظریف قرار است بعد از دیدار با اشتاین‌مایر در آلمان روز جمعه در پاریس با همتای فرانسوی خود دیدار کند. روز یکشنبه (۱۷ ژانویه) دور آتی مذاکرات هسته‌ای در ژنو برگزار خواهد شد. ایران حدود ۱۲ سال است که مورد سوء ظن غرب قرار دارد. غرب تصور می‌کنند که ایران زیر پوشش فعالیت‌های مسالمت‌آمیز هسته‌ای قصد نهایی ساخت جنگ‌افزار اتمی را دنبال می‌کند. تهران این اتهام را همیشه رد کرده است. مهلت مذاکرات هسته‌ای شش کشور با ایران در نوامبر ۲۰۱۴ (آذر ۱۳۹۳) برای دومین بار به طور غیر قابل انتظاری تا اول ژوئیه ۲۰۱۵ (۱۰ تیر ۱۳۹۴) تمدید شد. دو طرف در تیرماه ۹۴ باید به توافقی نهایی و جامع در مورد برنامه هسته‌ای ایران دست یابند.

اخبار سیاست خارجی - بهار

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------