آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

طعنه روزنامه جمهوری اسلامی به روسیه: آنها فقط به فکر منافع خودشانند

ماریا زاخاروف سخنگوی وزارت خارجه روسیه در پاسخ به سفیر اسرائیل در مسکو که از او پرسید چرا روسیه حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرد گفت: «به یاد نداریم که اسرائیل حملات…

ظریف: مجلس به تحریم واکنش نشان خواهد داد



اخبار,اخبار سیاست خارجی , محمد جواد ظریف

 

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: این یک واقعیت است که در صورت اعمال تحریم از سوی کنگره، مجلس ایران به عنوان یک قوه مستقل واکنش نشان خواهد داد.

به گزارش مهر، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با همتای کروات خود در تهران ضمن ابراز خوشحالی نسبت به سفر وزیر امور خارجه کرواسی بعد از ۱۰ سال به ایران بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای استقلال کرواسی، روابط دیرینه با این کشور داشته است. مردم بالکان در این دوران سختی های بسیاری را تحمل کردند و ما در کنار مردم بالکان بودیم و خوشحالیم که یک کشور دوست در اتحادیه اروپا به دوستان ما اضافه شده است.

وی درباره مذاکرات خود با وی افزود: بحث‌های خوبی در حوزه اقتصادی داشتیم. به دلیل تحریم ها، روابط اقتصادی با کرواسی کاهش پیدا کرده که این امر به نفع صنایع در هیچ یک از دو کشور نیست.

ظریف با اشاره به اینکه تحریم ها تاثیر نامطلوبی داشته است، بیان کرد: امیدواریم با حل مشکل تحریم ها بتوانیم روابط را گسترش دهیم.

وزیر امور خارجه گفت: در حوزه روابط سیاسی رفت و آمدهای خوبی داشتیم. سفر رئیس مجلس کشورمان به کرواسی در سال گذشته میلادی و برنامه های دیگری که بین دو کشور وجود داشته است، مفید بوده و در حوزه توریسم و گردشگری نیز گفتگوهای مفصلی داشتیم که امکان افزایش همکاری ها را فراهم می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: افراط گرایی هم منطقه ما و هم اروپا را تهدید می کند و ضرورت دارد که بحث افراط به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد چرا که بی توجهی به مقدسات مسلمانان در اروپا می‌تواند باعث گسترش تنفر و خشونت شود.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: کرواسی، روابط بسیار خوبی با مذاهب به ویژه اقلیت مسلمان دارد و رهبران مسلمان کرواسی نقش موثری در ترویج گفتگوها داشته اند که به دولت کرواسی نیز نقش قابل توجه می دهد و ایفای نقش مهم برای نزدیک کردن دیدگاههای ما در منطقه و جهان به کاهش خط تندروی چه در توهین به ارزش‌ها و چه افراط کمک می کند.

ظریف همچنین در پاسخ به سئوال دیگری درباره تغییر نقش عربستان در پی مرگ ملک عبدالله، بیان کرد: در سفر به عربستان سعودی مراتب تسلیت دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران را برای درگذشت پادشاه عربستان به طور رسمی اعلام کردم.

وی افزود: عربستان سعودی به عنوان کشور همسایه جمهوری اسلامی شناخته می شود و به همین دلیل ما در مراسم حضور پیدا کردیم. دولت عربستان باید با یک نگاه مبتنی بر حسن همجواری، زمینه همکاری بیشتر در همه موضوعات را فراهم کند.

وزیر امور خارجه گفت: ما هر ساله زائران بسیاری از جمهوری اسلامی ایران داریم که به حرمین مشرف می‌شوند و تعداد بسیار قابل توجهی از اتباع کشور عربستان به ایران سفر می کنند.

ظریف گفت: در موضوع مسائل منطقه ای، نیاز است که ایران و عربستان به یک راه حل مشترک دسترسی پیدا کنند. جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را داشته و امیدواریم با آمادگی از طرف همسایگان، ما بتوانیم به کاهش درد مردم منطقه کمک کنیم که این اقدام حتما باید توسط مردم منطقه و بدون دخالت خارجی برای ایجاد ثبات و امنیت صورت گیرد.

وی همچنین در پاسخ به این سئوال که پارلمان ایران چه اقداماتی در قبال اعمال تحریم ها از سوی کنگره انجام خواهد داد، بیان کرد: آنچه که در داووس مطرح کردم تکرار یک واقعیت است که مجلس یک قوه مستقل در ایران است و با توجه به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با توجه به اینکه ما در ایران حق وتو نداریم، قوه مقننه و مجریه به عنوان دو قوه مستقل عمل می کنند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: دوستان ما در مجلس اعلام کردند و طبیعی است که نسبت به اقدامات کنگره واکنش نشان دهند و در صورتی که تندروها در کنگره اقدامی انجام دهند، این یک واقعیت است که مجلس ایران نیز واکنش نشان خواهد داد.

ظریف گفت: ما معتقدیم مذاکرات باید به نتیجه برسد اما سیاستمداران غربی و آمریکایی نیز باید این نکته را در نظر داشته باشند که تحریم ها جز خسارات برای آنها و ایجاد نفرت فایده دیگری برای غرب نداشته و باعث خدشه بر برنامه هسته ای ایران نشده است و باید تصمیم بگیرند که از طریق مذاکره می خواهند به نتیجه برسند و یا اینکه قصد دارند به فشارها ادامه دهند.

وی ادامه داد: مردم و دولت ایران نشان داده اند که پای حرف خود می ایستند و اگر تعهدی کنند، تعهد خود را اجرا خواهند کرد. بهترین راه رسیدن به راه حل، توجه به حقوق مردم و خودداری از استانداردهای دوگانه و اعمال فشار به مردم است.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: ما احساس می کنیم این فهم و درک در غرب شکل گرفته، البته همیشه گروهی وجود دارند که در برخی از کشورهای غربی قصد دارند مانع تفاهم شوند و حیات خود را در بر هم زدن مذاکرات می دانند.

ظریف در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر درباره سفر به مونیخ و اینکه آیا احتمال برگزاری مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ در سطح وزرا در مونیخ وجود دارد، بیان کرد: بنده برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان سفر خواهم کرد و گفتگوهایی با سایر شرکت کنندگان در کنفرانس خواهم داشت.

وی افزود: در مورد ملاقات با ۱+۵ در سطح وزرا هنوز تصمیمی گرفته نشده است چرا که بر اساس اطلاعی که بنده دارم، تعدادی از وزرای ۱+۵ در مونیخ هستند و همه وزرا حضور نخواهند داشت. اینکه چگونه بتوانیم در مورد برگزاری یک اجلاس در سطح وزرا تصمیم گیری کنیم یک مشکل لجستیکی است که آیا همه وزرا حضور دارند یا برای این موضوع به خصوص باید به مونیخ سفر کنند.

ظریف گفت: برنامه ها در مونیخ برای اجلاس فشرده است و معلوم نیست که اگر از پیش چنین توافقی حاصل نشده باشد امکانی برای برگزاری نشست در سطح وزرا باشد.

وی همچنین ادامه داد: در فاصله دیروز و یک روز قبل از آن گفتگوها بین همکاران بنده در زوریخ برگزار شده، در پایان هفته نیز همکاران بنده با سه کشور اروپایی مذاکره خواهند داشت.

وی با بیان اینکه گفتگوهای ما با چین و روسیه نیز مستمر است، تصریح کرد: گفتگوهای ما با چین و روسیه ادامه می یابد تا ببینیم امکان رسیدن به راه حل که از نظر ما کاملا در دسترس است،تا چه زمانی میسر خواهد بود.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر درباره سفر روز گذشته به عربستان سعودی و اینکه آیا در عربستان دیدار سیاسی با دیگر حاضران داشته است و اینکه این سفر منجر به سفر دیپلماتیک وی در آینده نزدیک به عربستان خواهد شد، گفت: روز گذشته با توجه به فشردگی برنامه بعید می دانم هیچ هیاتی توانسته باشد مذاکرات سیاسی انجام دهد.

ظریف با اشاره به اینکه حضور بنده در ریاض تنها ۳ یا ۴ ساعت برای شرکت در مراسم بود، اظهار داشت: ما همواره آمادگی داریم که با دوستان خود در منطقه برای توسعه ثبات گفتگو داشته باشیم.

وی گفت: دعوت بنده از آقای سعود الفیصل برای بازدید از ایران باز است و دعوت ایشان از من نیز همین طور باز است. امیدواریم در شرایط مناسب تر باشیم و طرفین بتوانند این دعوت را اجرا کنند.

اخبار سیاست خارجی - مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------