آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اکسیوس: اسرائیل در نظرداشت دوشنبه شب به ایران حمله کند، اما تصمیم گرفت فعلا صبر کند

اکسیوس از قول ۵ منبع آگاه امریکایی و اسرائیلی نوشت که اسرائیل در نظرداشت دوشنبه شب به ایران حمله کند، اما تصمیم گرفت فعلا صبر کند. این منبع در ادامه افزود: حمله دوشنبه…

طرح سوال از ظریف، مانوري شكست خورده است/ موج فشار مخالفان بعد از پايان مذاكرات هسته‌اي افزايش مي‌يابد



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,محمد جواد ظریف

 

در حالي كه مخالفان دولت موج جديدي از فشارها به دستگاه ديپلماسي را آغاز كرده‌اند، يكي از اعضاي كميسيون امنيت ملي از ناكامي اين طيف در همراه كردن بقيه نمايندگان و جدي نبودن فشارهاي آنها سخن مي‌گويد.

در حالي كه مخالفان دولت موج جديدي از فشارها به دستگاه ديپلماسي را به بهانه قدم زدن وزراي خارجه ايران و آمريكا و همينطور سفر محمد جواد ظريف به فرانسه آغاز كرده‌اند، يكي از اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس از ناكامي اين طيف در همراه كردن بقيه نمايندگان و جدي نبودن فشارهاي آنها سخن مي‌گويد. هادي شوشتري طرح سوال مجدد از ظريف را از همين الان «شكست خورده» مي‌داند. او معتقد است كه مخالفان مذاكرات هيچگاه حمات اكثريت نمايندگان را نداشته‌اند.

به گزارش خردادجواد كريمي قدوسي چند روز بعد از قدم زدن محمد جواد ظريف و جان كري يك بار ديگر طرح سوال از وزير امور خارجه را در مجلس كليد زد و در رابطه با آن به خبرگزاري فارس گفت: «طرح سؤال سنگینی را از وزیر امور خارجه در رابطه با قدم زدنش با وزیر خارجه آمریکا و سفرش به فرانسه در شرایط کنونی اهانت نشریه مذکور به پیامبر گرامی اسلام یکشنبه هفته آینده با امضای بالایی تقدیم هیأت رئیسه مجلس می‌کنیم.»

در مشروح این سوال خطاب به ظریف آمده است: «پیاده‌روی نمادین شما با وزیر امور خارجه آمریکا و سفر به کشور فرانسه آن هم در زمان هتاکی چند باره نشریه شارلی ابدو به مقدسات مسلمانان هیچ یک شایسته شان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نبود. چرا به این رفتارهای خارج از عرف سفیر جمهوری اسلامی پایان نمی‌دهید و بدون حاشیه به پیشبرد اهداف والای انقلاب اسلامی در انجام مذاکره نمی‌پردازید؟ چرا حضور وزیر امور خارجه کشورمان در فرانسه و دیدار با وزیر امور خارجه این کشور زمانی صورت می‌گیرد که توهین نشریه شارلی 2 به ساحت پیامبر اعظم (ص) احساسات صدها میلیون مسلمان را جریحه‌دار کرده است؟»

در حالي كه اين حمله پشتيباني گسترده رسانه‌هاي نزديك به جريان مخالف دولت را همراه خود داشت، يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفت و گو با خرداد آن را تنها يك «مانور از پيش شكست خورده» مي‌داند. هادي شوشتري در پاسخ به اين سوال كه چقدر اين سوال جدي است توضيح مي‌دهد: «طراحان اين سوال تلاش زيادي كردند تا بتوانند اجماعي براي كشاندن دوباره آقاي ظريف به صحن علني ايجاد كنند، اما قاطبه مجلس با اين حركت مشكل دارند و آن را همراهي نمي‌كنند.»

وي درباره مواضع كلي نمايندگان مي‌گويد: «امكان دارد برخي از نمايندگان باشند كه خيلي از حركت آقاي ظريف خوششان نيامده باشد و يا حتي منتقد ان هم باشند. اما همين نمايندگان اعتقاد راسخ دارند كه كشاندن وزير خارجه به مجلس در اين شرايط اصلا به سود منافع ملي نيست.» شوشتري اضافه مي‌كند: «طيف منتقدان و مخالفان مذاكرات هسته‌اي با رويكردها و رفتارهاي خود اين شائبه را در مجلس جا انداخته‌اند كه موضع‌گيري هاي آنها از سر خيرخواهي نيست و الان نسبت به مواضع آنها با ديده شك نگاه مي‌شود.»
به گفته اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس «طرح سوال از آقاي ظريف از همين الان شكست خورده است.» شوشتري در اين رابطه توضيح مي‌دهد: «امثال آقاي كريمي قدوسي چند بار تلاش كردند تا به آقاي ظريف كارت زرد بدهند و هر بار هم با عدم اقبال نمايندگان مواجه شدند. بار آخر هم با زيركي رئيس جلسه كار به راي‌گيري رسيد تا مشخص شود كه وزن اين دست انتقادات و حملات در مجلس چقدر است.»

هادي شوشتري در پاسخ به سئوال ديگر «خرداد» در اين رابطه كه آيا اين فشارها تمرين يك حمله همه جانبه به وزير خارجه، بعد از پايان نهايي مذاكرات هسته‌اي نيست و آيا اين طيف از نمايندگان در صدد عزل وي هستند يا خير، توضيح مي‌دهد: «قطعا هسته سخت اين جريان اصلا از حضور آقاي ظريف در دولت راضي نيستند و بسيار مشتاقند كه وي سريع‌تر از دولت كنار گذاشته شود و اگر حتي امكانش را داشتند همين الان، در كوران مذاكرات اين كار را مي‌كردند. اما همان راي‌گيري درباره سوال از آقاي ظريف مشخص كرد كه اين تلاش‌ها نتيجه نخواهد داد و نظر كلي مجلس چيز ديگير است. اما اين واقعيت هم هست كه به نظر مي‌رسد موج فشارهاي جريان مخالف دولت بعد از پايان مذاكرات هسته‌اي، با هر نتيجه‌اي كه حاصل شود افزايش پيدا مي‌كند.»

اخبار سیاست خارجی - خرداد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------