آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

عراقچی پس از پایان‌مذاکرات دیروز چه گفت؟



اخبار,اخبار سیاست خارجی, مذاکرات هسته ای ایران 5+1

 

مذاکرات معاونان وزیران خارجه ایران و 3 کشور اروپایی پس از 4 ساعت گفت‌وگو در استانبول پایان یافت.

سید عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی از صبح روز پنج شنبه به مدت 4 ساعت در دو نوبت صبح و عصر در چارچوب مذاکرات هسته‌ای و با حضور هلگا اشمید معاون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت‌وگو کردند.

همچنین مذاکرات کارشناسی میان هیات‌های 4 طرف همزمان با مذاکرات معاونان در جریان بود. این مذاکرات پشت درهای بسته انجام شد و بدون اعلام نتیجه‌ای مشخص پایان یافت.

قرار است دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 در سطح معاونان پیش از آغاز کنفرانس امنیتی مونیخ طی 10 روز آینده برگزار شود.

به گزارش ایسنا، معاونان وزرای امور خارجه ایران و آلمان در جاشیه این نشست به طور جداگانه با یکدیگر دیدار کردند.

عراقچی: ماراتن مذاکره با 6 کشور دارای مواضع ناهمسان آسان نیست

 سید عباس عراقچی مذاکره با شش کشوری که ' اصولا مواضع یکسانی ندارند' را به ' ماراتن' تشبیه کرد و گفت: هرچه به جزییات نزدیکتر می شویم ، اختلاف نظر ها بیشتر می شود.

وی پس از چهار ساعت مذاکره با معاونان وزیران خارجه فرانسه ، انگلیس و آلمان شرایط مذاکرات را ' امیدوار کننده' خواند و افزود: تلاش بر این است که تا ماه مارس به توافق اولیه سیاسی برسیم.

سرپرست تیم مذاکره کننده هسته ای ایران گفت: ماراتن مذاکرات ادامه دارد. امروز با سه کشور اروپایی و هفته گذشته با آمریکایی ها مذاکره داشتیم. مذاکره با روسها و چینی ها هم به طور مستمر ادامه دارد.

عراقچی خاطرنشان کرد که مذاکره با روسیه و چین به طور کاملا جداگانه است و افزود: امروز با سه کشور اروپایی به بصورت یک مجموعه دیدار و گفت و گو کردیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران اظهار داشت : در این جلسه به طور مشخص یک بار دیگر بحث هایی که با سایر اعضای پنج به علاوه یک داشتیم تکرار و بررسی شد.

وی افزود: به هر حال مذاکره با شش کشور به طور همزمان کار مشکلی است؛ شش کشوری که اصولا مواضع یکسانی ندارند. از سوی دیگر، هرچه به جزییات نزدیک تر می شویم اختلاف نظر ها بیشتر می شود و رسیدن به یک منطق مذاکراتی واحد کار زیادی می برد.

سرپرست تیم مذاکره کننده ایران ، گفت و گو های امروز با سه کشور اروپایی را ' بسیار مفید' ارزیابی کرد و گفت: بحث های بسیار خوبی انجام شد. هرچند که کماکان در موضعی نیستیم که بتوانیم بگوییم پیشرفتی کرده ایم. هنوز قضاوت در این باره زودهنگام است.

معاون وزیر امور خارجه اظهار داشت: بحث ها بسیار خوب بود؛ فضای جلسه از جدیت لازم برخوردار بود. احساس می شود که برای رسیدن به نتیجه باید یک واقع بینی و اراده سیاسی محکم بر طرف ها ی مذاکره کننده حاکم باشد تا به اختلافات پایان داد.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با اراده سیاسی کامل دراین مذاکرات حضور دارد. ما با واقع بینی پیشنهادهای خود را در این مذاکرات مطرح کردیم و امیدواریم که این رویکرد در طرف مقابل هم وجود داشته باشد

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران تاکید کرد: شاهد جدیت در مذاکرات هستیم، توافق وجود دارد ولی اراده برای گرفتن تصمیم های سخت، به نوبه خود دشوار است. اگر مذاکرات توام با واقع بینی و حسن نیت باشد به اعتقاد ما رسیدن به توافق چندان دور نیست.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده گفت: در شرایطی هستیم که درباره موضوعات مختلفی مذاکره می کنیم که هرکدام ابعاد مختلفی دارد؛ ابعادی که مربوط به برنامه هسته ای ایران می شود از بخش غنی سازی گرفته تا ابعاد ان طرف و کاری که طرف مقابل باید انجام دهد.

وی اضافه کرد: این کار موانع و مشکلات خود را دارد، این که چگونه بتوان مجموعه اقدامات دو طرف را با هم منطبق کرد کار سختی است. ماهیت مذاکرات و تنوع موضوعات و گستردگی بحث ها هم کار را مشکل می کند . از این رو قضاوت در این باره که کارپیشرفت کرده یا نه دشوار است.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه گفت: به خاطر ارتباط و یکپارچگی که بین موضوعات وجود دارد هر تحولی درهر موضوع بقیه موضوعات را تحت تاثیر قرار می دهد.با این حال شرایط امیدوار کننده است.
اخبار سیاست خارجی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------