آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پایان پنجمین نشست کابینه جنگ اسرائیل درباره ایران

کابینه جنگ اسرائیل پنجمین نشست خود را درباره ایران به پایان رساند. به گزارش ایسنا، نشست روز سه‌شنبه کابینه جنگ اسرائیل درباره نحوه پاسخ به حمله تلافی‌جویانه ایران به…

میلیاردرهای آمریکایی که خواستار تشدید تحریم‌های ایران هستند



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,تحریم های ایران

هرچند سناتورهای دموکرات آمریکایی اخیراً با ارسال نامه ای برای رئیس جمهور این کشور اعلام کردند فعلاً از طرح وضع تحریم های جدید علیه ایران حمایت نمی کنند، اما بحث تحریم ها همچنان به طور جدی در محافل آمریکایی جریان دارد. یکی از مباحث مطرح در این زمینه، هویت افرادی است که منابع مالی لازم را در اختیار گروه های طرفدار تحریم قرار می دهند.

به گزارش «تابناک»، سایت خبری آمریکایی «نیشن» در مطلبی به معرفی یکی از مهمترین گروه های پرداخته که برای وضع تحریم های بیشتر علیه ایران به نمایندگان کنگره فشار وارد می کنند و در همین راستا، به هویت دو تن از میلیاردرهایی که کار تأمین منابع مالی مورد نیاز برای گروه مذکور را بر عهده دارند نیز اشاره کرده است.

در این مطلب آمده است:
از دو سال و نیم پیش که جاش بلاک، سخنگوی سابق لابی اسرائیلی آمریکا (آیپک)، مسئولیت «پروژه اسرائیل» را بر عهده گرفت، این گروه را که صرفاً به عنوان یک گروه طرفدار رژیم اسرائیل شناخته می شد، به یکی از مهمترین مخالفان تلاش های دیپلماتیک دولت اوباما در قبال ایران تبدیل کرد. اما بر اساس اسنادی که تازه به دست آمده، به جز وی، دو تن از میلیاردرهای حامی این گروه نیز دستور کارهای خاص خود را در مخالفت با اوباما دارند که فراتر از حمایت صرف از رژیم اسرائیل در مقابل ایران است.

تلاش های بلاک برای مانع ایجاد کردن و یا حتی بر هم زدن توافق هسته ای با ایران، بارها نمود داشته است. همین دو هفته پیش و در آستانه سخنرانی سالانه اوباما، بلاک ایمیلی را برای تعدادی از خبرنگاران آمریکایی ارسال کرد که مدعی بود در آن حقایقی درباره موضوع تحریم های ایران مورد اشاره قرار گرفته است. از جمله موارد مطرح در این ایمیل، طرح این ادعا بود که طرح ارائه شده از سوی منندز و کرک درباره تحریم ایران، در واقع وضع تحریم های «جدید» علیه ایران نیست.

این ادعا در حالی مطرح شد که در نخستین کلمات طرح مذکور، در بیان هدف از تصویب این طرح آمده: «به منظور گسترش دادن تحریم های وضع شده علیه ایران و وضع تحریم های جدید علیه این کشور». جالب اینجاست که بلاک با وجود این تفسیر نادرست از متن طرح تحریم ها، دولت اوباما را به ارائه اطلاعات نادرست، مضحک و گمراه کننده در این زمینه متهم می کند.

یکی دیگر از موارد مهمی که در آن، خصومت اوباما با مذاکرات هسته ای ایران آشکار شد، سه هفته پیش بود؛ یعنی زمانی که اوباما اشاره کرد تعدادی «تأمین کننده مالی» در پشت پرده تلاش های جاری برای ضربه زدن به مذاکرات هسته ای ایران هستند. پس از بیان این سخنان، بلاک به شدت از آن انتقاد کرده و گفت این گونه موضع گیری ها تنها به جایگاه و اعتبار رئیس جمهور لطمه می زند.

اما این تأمین کنندگان مالی که کار حمایت از سازمان متبوع بلاک را علیه دیپلماسی اوباما در موضوع ایران بر عهده دارند، چه کسانی هستند؟

بر اساس سندی که در آن به تأمین کنندگان مالی پروژه اسرائیل در فاصله اکتبر 2012 تا سپتامبر 2013 اشاره شده، دو میلیاردر بیش از یک سوم از منابع مالی این گروه را تأمین کرده اند. این افراد، پل سینگر، از حامیان اصلی حزب جمهوری خواه و ریچارد پری، از نزدیکان به ستاد تبلیغاتی هیلاری کلینتون است. هرکدام از این افراد با اعطای مبلغ یک میلیون دلار، به بزرگترین حامیان مالی پروژه اسرائیل تبدیل شده اند.

درباره پری باید اشاره کرد که میزان حمایت وی و همسرش از کلینتون بر هیچ کسی پوشیده نیست و این دو تن از طریق نهادهای مختلف به حمایت از کلینتون می پردازند. لیزا، همسر ریچارد پری یک بار در مصاحبه ای گفت پس از آنکه هیلاری کلینتون نتوانسته به ریاست جمهوری برسد، وی علاقه اش را به سیاست از دست داده است. ریچارد پری که در سال 2008 به کمپین دموکرات ها کمک کرده بود، در سال 2012 برای انتخاب مجدد اوباما هیچ هزینه ای نکرد.

میلیاردر دیگر، یعنی پل سینگر، سابقه ای بسیار بیشتر از پری در مخالفت با دولت اوباما دارد. وی که از اعضای فعال کمپین جمهوری خواهان به شمار می رود، عضو ارشد «ائتلاف یهودیان جمهوری خواه» است و مبلغ3.6 میلیون دلار نیز به «بنیاد دفاع ازدموکراسی ها» (گروه تندرویی که اعضای آن از تحریم های فلج کننده علیه ایران و اقدام نظامی علیه این کشور حمایت می کنند) کمک مالی کرده است.

از جمله دیگر نهادهایی که سینگر به آن ها کمک مالی می کند، «موسسه امریکن اینترپرایز» است که در زمان ریاست جمهوری جرج بوش، اتاق فکر مورد اعتماد کاخ سفید به شمار می رفت. اعضای این موسسه حامی جنگ عراق بودند و اکنون نیز خواستار انجام اقدامات شدیدتر علیه ایران هستند.

به این ترتیب، مشخص می شود که موضوع مخالفت با سیاست های دولت اوباما در موضوع ایران و تلاش برای وضع تحریم های شدیدتر علیه این کشور، یک موضوع تک بعدی نیست و شخصیت ها و گروه های متعددی با دستور کارها و اهداف متمایز و مشخص، در این زمینه فعال هستند.
اخبار سیاست خارجی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------