آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

نشست خبری وزیران خارجه ایران و ایتالیا / ظریف: مذاکرات به مراحل حساس رسیده + تصاویر



وزیر امور خارجه در خصوص مذاکرات هسته‌ای و احتمال توافق سیاسی گفت: مذاکرات به مراحل حساس خود نزدیک شده است.

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران ظهر امروز پس از دیدار و گفت‌وگو با جنتیلونی وزیر خارجه ایتالیا که به تهران سفر کرده در نشست خبری مشترک ضمن تشریح گفت‌وگوهای امروز به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

ظریف در ابتدا با ابراز خرسندی از حضور وزیر خارجه ایتالیا در تهران خاطرنشان کرد: این بار دوم است که وزرای خارجه ایتالیا پس از آغاز به کار دولت یازدهم به تهران سفر می‌کنند.

وی این رایزنی‌ها و سفرها را نشانگر عمق روابط تاریخی ایران و ایتالیا و مبتنی بر منافع مشترک دو ملت و دو کشور خواند و افزود: امیدواریم این روابط در حوزه‌های مختلف گسترش یابد.

وزیر خارجه اضافه کرد: در طول یک سال و نیم گذشته رفت و آمدهای خوبی در سطح سیاسی بین دو کشور صورت گرفت و همکاری‌های خوب فرهنگی گسترش یافت و بنگاه‌های تجاری گفت‌وگوهای خوبی را داشتند که امیدوارم با رفع موانعی که بر اثر تحریم‌های غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی اعمال شده، این روابط هرچه بیشتر گسترش یابد.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: امروز در گفت‌وگوها درباره این همکاری‌ها، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین موضوع هسته‌ای ایران به رایزنی پرداخته‌ایم و خواهیم داشت.

ظریف اضافه کرد: زمینه برای گسترش همکاری‌ها بین دو کشور بسیار فراهم است و ما این آمادگی را در بین رهبران دو کشور داریم که از این فرصت بیشترین استفاده را ببریم.

وی ادامه داد: زمینه‌های خوب تاریخی بین دو کشور امکان همکاری‌ها را افزایش می‌دهد.

وزیر خارجه کشورمان در ادامه و در پاسخ به سوالی در خصوص مذاکرات اخیر هسته‌ای در ژنو و اینکه آیا تا ماه مارس تفاهم سیاسی حاصل می‌شود، اظهار داشت: مذاکرات هسته ای به مراحل حساس خود نزدیک شده است. ما هفته گذشته گفت‌وگوهای بسیار خوب و بسیار ریز و دقیقی داشتیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به حضور علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا در این مذاکرات خاطرنشان کرد: بحث‌های مفیدی در حوزه فنی و رسیدن به تفاهم فنی و حل و فصل مشکلاتی که در این حوزه وجود داشت بین دو هیات با حضور این دو مسئول عالی‌رتبه دو کشور صورت گرفت و پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در آن زمینه حاصل شد.

ظریف در عین حال یادآور شد: اما در بسیاری از حوزه‌های دیگر اختلاف نظرها باقی است. هم در موضوعات هسته‌ای و هم در موضوعات مربوط به تحریم؛ ما بارها تکرار کرده‌ایم که تحریم‌ها برای رسیدن به هیچ هدفی مفید نبوده و آمریکا و کشورهای غربی باید به این نتیجه برسند که تحریم‌ها سرمایه‌ای نیستند بلکه مانعی هستند برای رسیدن به تفاهم؛ هر زمان که این واقعیت مورد پذیرش قرار گیرد در آن زمان برای رسیدن به توافق هسته‌ای بسیار نزدیک هستیم.

وزیر خارجه اضافه کرد: بارها گفته‌ایم که تا به توافق راجع به کلیه موضوعات نرسیم؛ توافقی وجود ندارد و این موضوع در برنامه اقدام مشترک (توافق‌نامه ژنو) به صراحت عنوان شده که هیچ توافقی وجود ندارد تا وقتی در مورد همه زمینه‌ها توافق صورت گیرد.

وی گفت: البته ممکن است ما پیشرفت‌هایی داشته باشیم اما این پیشرفت‌ها طی هفته گذشته به صورت جدی صورت گرفت و امیدواریم در این هفته نیز بتوانیم در سایر موضوعات به ویژه رفع تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی به پیشرفت بیشتری نائل شویم و بعد هم این پیشرفت‌ها را تدوین کنیم و به شکل یک توافق جامع و دقیق که امکان اجرایی شدن داشته باشد.

ظریف اضافه کرد: این برنامه عملیاتی ماست برای رسیدن به توافق.

وزیر خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار آنسای ایتالیا درباره حضور نتانیاهو در کنگره آمریکا و تاثیر آن بر مذاکرات هسته‌ای خاطرنشان کرد: جای تاسف دارد که گروهی منافع خود را در تنش و بحران می‌بینند و از هیچ راه‌حلی استقبال نمی‌کنند.

ظریف با بیان اینکه نتانیاهو مخالف هر گونه راه‌حلی است اظهار داشت: این نشانگر تلاشی است برای استفاده از یک موضوع غیرواقعی و یک بحران ساختگی به منظور سرپوش گذاشتن بر واقعیاتی که در این منطقه شکل می‌گیرد از جمله اشغال، سرکوب مردم فلسطین، نقض حقوق مسلم مردم فلسطین و ادامه سیاست‌های تجاوزکارانه در غزه، کرانه باختری، بیت‌المقدس و سایر مناطق اشغالی.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران اضافه کرد: این سیاستی جدید نیست بلکه سیاستی قدیمی است که با هراس‌افکنی، دروغ‌پردازی، جوسازی و ایجاد فضا حتی در داخل کشورهای دیگر تلاش شود که مانع برقراری آرامش در این منطقه شود و این تلاشی بیهوده است و نباید این تلاش مانع رسیدن به تفاهم شود.

اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

 اخبار سیاست خارجی - فارس , ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------