آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اکسیوس: اسرائیل در نظرداشت دوشنبه شب به ایران حمله کند، اما تصمیم گرفت فعلا صبر کند

اکسیوس از قول ۵ منبع آگاه امریکایی و اسرائیلی نوشت که اسرائیل در نظرداشت دوشنبه شب به ایران حمله کند، اما تصمیم گرفت فعلا صبر کند. این منبع در ادامه افزود: حمله دوشنبه…

مهم‌ترین سخنرانی نتانیاهو و پاسخ به 6 پرسش درباره سفر وی به واشنگتن در حساس‌ترین زمان مذاکرات هسته‌ای



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,نخست‌وزیر رژیم اسرائیل

نتنانیاهو سه دوره نخست‌وزیر رژیم اسرائیل بوده و شعار اصلی او تمرکز بر آن چیزی است که از آن تحت عنوان "خطر ایران هسته‌ای" یاد کرده است. منتقدان او اما معتقدند که ادعاهای نتانیاهو درباره برنامه هسته‌ای ایران گزافه‌گویی‌ بیش نبوده است.

مهم‌ترین سخنرانی یک مقام ارشد سیاسی در کشوری خارجی. این عنوانی است که "ویلیام بوث" تحلیلگر "واشنگتن پست" برای سخنرانی قریب الوقوع و احتمالا جنجالی"بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر رژیم اسرائیل در کنگره امریکا مناسب دانسته است. در حالی که بیش از 34 نفر از نمایندگان مجلس نمایندگان و سناتورهای عمدتا دموکرات امریکایی از شرکت در جلسه سخنرانی نتانیاهو به نشانه اعتراض انصراف داده‌اند نخست‌وزیر رژیم اسرائیل عزم خود را جزم کرده تا در حساس‌ترین برهه تاریخی مذاکرات هسته‌ای ایران و امریکا به روند مذاکرات و به‌ثمر‌رسیدن آن آسیب برساند.

خرداد در گزارشی اختصاصی، پرسش‌های مطرح‌شده درباره این سفر و مسائل مرتبط با رابطه رژیم اسرائیل و امریکا و تاثیر احتمالی این سفر بر آن را بررسی کرده است.

صبح روز سه‌شنبه پیش‌رو "نتانیاهو" نخست‌وزیر رژیم اسرائیل به‌رویارویی با "اوباما" رییس‌جمهوری امریکا خواهد پرداخت. او اصرار دارد به جهان القا کند که آینده رژیم اسرائیل و موجودیت آن با توافق هسته‌ای غرب با ایران که از دید او "معامله‌ای بد" خواهد بود به خطر خواهد افتاد. نگرانی‌های نتانیاهو آنجا بیش‌تر نمایان می‌شود که از نظر وضعیت سیاسی داخلی نیز وی در موضع متزلزلی به سر می‌برد.

 

تنها دو هفته پس از سخنرانی او در کنگره امریکا، انتخابات سراسری در سرزمین‌های اشغالی برگزار خواهد شد و چهارمین نخست‌وزیر رژیم اسرائیل انتخاب خواهد شد. اضطراب او قطعا زمانی افزایش یافته که اکثر نظرسنجی‌های داخلی اسرائیل نشان می‌دهد که اسرائیلی‌ها اقبال کمتری به نتانیاهو در مقایسه با دوره‌های قبلی انتخابات آن رژیم خواهند داشت؛ زیرا علاوه بر بدتر‌شدن وضعیت اقتصادی و اجتماعی داخلی رژیم اسرائیل در عرصه سیاست خارجی نیز دولت راستگرای نتانیاهو نه تنها دستاورد چندانی به همراه نیاورده بلکه سبب شده تا رابطه دیرینه و مستحکم تل آویو و واشنگتن در بی‌ثبات‌ترین وضعیت خود از زمان تاسیس رژیم اسرائیل تاکنون قرار گیرد.

نتنانیاهو سه دوره نخست‌وزیر رژیم اسرائیل بوده و شعار اصلی او تمرکز بر آن چیزی است که از آن تحت عنوان "خطر ایران هسته‌ای" یاد کرده است. او در نخستین سخنرانی خود در کنگره امریکا که به سال 1996 میلادی بازمی‌گردد هشدار داد که ایران هسته‌ای می‌تواند فاجعه‌ای برای نه تنها رژیم اسرائیل که "کل بشریت" باشد. منتقدان او اما معتقدند که ادعاهای نتانیاهو درباره برنامه هسته‌ای ایران گزافه‌گویی‌ بیش نبوده چرا که ایران در طول دو دهه گذشته همزمان به پیشرفت هسته‌ای‌اش ادامه داده و برخلاف ادعای نتانیاهو به سلاح هسته‌ای نیز دست نیافته است.

مخالفان نتانیاهو معتقدند که اصرار نخست‌وزیر رژیم اسرائیل به سخنرانی در کنگره امریکا درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و امریکا نه تنها به ضرر روند مذاکرات که برخلاف منافع ملی رژیم اسرائیل و روابط میان تل آویو و واشنگتن است. آنان سخنرانی نتانیاهو را شگردی سیاسی از سوی او برای موفقیت در انتخابات داخلی رژیم اسرائیل می‌دانند.

نتانیاهو در حالی در مقابل اوباما و حلقه مشاوران او ایستاده که در طول زندگی‌اش پیشینه‌ای طولانی از حضور در امریکا و رابطه با امریکایی‌ها دارد. روزنامه "واشنگتن پست" با اشاره به این موضوع می‌نویسد: "نتانیاهو در دانشگاه "ام آی تی" امریکا تحصیل کرده و مدتی نماینده رژیم اسرائیل در سازمان ملل متحد در نیویورک بوده است. به همین‌خاطر در زمان کسب مقام نخست‌وزیری در رسانه‌های اسرائیلی از او به عنوان "امریکایی‌ترین" نخست‌وزیر رژیم اسرائیل یاد شده بود." این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که شاید کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد که روابط امریکا و رژیم اسرائیل در زمان نخست‌وزیری سیاستمداری اسرائیلی که بیش از هر سیاستمدار دیگری در امریکا به سر برده به پایین‌ترین درجه ممکن در طول تاریخ معاصر برسد.

این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که نتانیاهو برای ایراد سخنرانی در کنگره امریکا با سیلی از مخالفان داخلی مواجه شده است و در این باره می‌نویسد: "فرماندهان نیروهای نظامی اسرائیلی و ماموران بلندپایه سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیلی از جمله موساد و "شین بت" (امنیت داخلی رژیم اسرائیل) و پلیس ملی رژیم اسرائیل ضمن هشدار به تاثیرات مخرب این سخنرانی بر روابط واشنگتن و تل آویو خواستار انصراف نتانیاهو از ایراد سخنرانی شده‌اند."

علیرغم ابرازنظرهای مخالف و موافق درباره تصمیم نخست‌وزیر رژیم اسرائیل برای سخنرانی در کنگره امریکا ابهاماتی درباره این سفر و تصمیم او وجود دارد. شبکه خبری "سی ان ان" با انتشار گزارشی به شش پرسشی پرداخته که ممکن است درباره این‌باره مطرح شود. "سی ان ان" با طرح این پرسش که چرا نتانیاهو به مقابله با کاخ سفید می‌پردازد مخالف دولت اوباما با شهرک‌سازی‌های اسرائیلی‌نشین در اراضی فلسطینی و سرزنش دولت نتانیاهو از سوی امریکایی‌ها برای عدم اراده لازم به منظور پیشبرد مذاکرات صلح با فلسطینیان و همچنین ادامه روند مذاکرات هسته‌ای با ایران از سوی دولت اوباما را سه دلیل اصلی لجبازی نتانیاهو با واشنکتن می‌داند.

سی ان ان در ادامه اشاره می‌کند که نتانیاهو قصد دارد تمرکز اصلی خود در مراسم سخنرانی قریب‌القوع در کنگره را بر روی موضوع برنامه هسته‌ای ایران قرار دهد و در این‌باره دارای منافع و دیدگاه مشترک با جمهوری‌خواهان امریکایی است. سی ان ان در ادامه اشاره می‌کند که علت مخالفت نتانیاهو با اوباما آن است که او احساس می‌کند دموکرات‌ها بیش از اندازه در مقابل ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای نرمش به خرج داده‌اند و حاضر به افزایش فشارهای سیاسی و اقتصادی بر ایران نیستند.

سی ان ان در بخش پایانی گزارش خود اشاره می‌کند که نتانیاهو قصد دارد با طرح موضوع "تهدید برنامه هسته‌ای ایران" برای "امنیت ملی داخلی" رژیم اسرائیل با ترساندن رای‌دهندگان اسرائیلی آنان را ترغیب به رای‌دادن به حزب لیکود در انتخابات پیش‌رو کند. سی ان ان در بخش دیگری از گزارش با طرح این پرسش که احتمالا این سخنرانی باعث آسیب جدی بر روابط رژیم اسرائیل و امریکا خواهد شد برخلاف‌نظر تحلیلگر روزنامه "واشنگتن پست" معتقد است که روابط تل آویو و واشنگتن مستحکم‌تر از آن است به این راحتی‌ها خدشه‌دار شود.

اخبار سیاست خارجی - خرداد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------