آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

پیام اوباما به سران کشورهای عربی خلیج فارس از طریق امیر قطر



اخبار,اخبار سیاست خارجی , بینامین نتانیاهو

در خاورمیانه همه خود را برای تغییری راهبردی که احتمالا در اثر دستیابی به توافق هسته ای میان غرب و تهران رخ خواهد داد و باز تعریف جغرافیای سیاسی ناشی از آن آماده می کنند.

به گزارش تیک، بسیج سیاسی در اسرائیل بینامین نتانیاهو را روز سه شنبه آینده به سمت کنگره آمریکا هدایت می کند. او به هشدارهای مسوولان آمریکایی نسبت به تاثیرات "ویرانگر" سخنرانی برنامه ریزی شده خود بر روابط میان آمریکا و اسرائیل توجهی نمی کند. برای نتانیاهو هر توافقی میان غرب و ایران به مانند ضربه ای می باشد که بازتاب ژئوپلتیک بر اسرائیل دارد. از همین رو طبق گفته جان کری، وزیر امور خارجه امریکا تا پیش از آن که از محتوای توافق باخبر نشود اساسا با توافق مخالف است.

با وجود پیام های اطمینان دهنده ای که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از طریق امیر قطر، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی به کشورهای عربی حاشیه خلیج[فارس] ارسال کرده است، اما آنان [در مقایسه با اسرائیل] تشویش کم تری ندارند . مضمون پیام آمریکا این است که موضع واشنگتن همچنان نسبت به سوریه تغییر نکرده است و اعتقاد دارد ثبات در سوریه بدون برکناری رئیس جمهور، بشار اسد برقرار نمی شود. کشورهای حاشیه خلیج [فارس] نگرانند عدم توجه مسوولان آمریکایی به بحران برکناری اسد ناشی از تغییر سیاست های آمریکا در قبال سوریه در اثر حصول پیشرفت در مذاکرات هسته ای باشد. کم توجهی آمریکا به گسترش نفوذ حوثی ها در یمن باعث افزایش نگرانی کشورهای حاشیه خلیج [فارس] شده است.

عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر ناخواسته زمانی که به منظور گرفتن انتقام کشتار 21 قبطی مصری از سوی "داعش" به لیبی حمله هوایی کرد؛ باعث افزایش نگرانی کشورهای حاشیه خلیج [فارس] شد. کشورهای عربی حاشیه خلیج[فارس] از مصر می خواهند توان نظامی خود را در شرق کشورهای عربی و یا یمن به کار گیرد و خود را در غرب کشورهای عربی درگیر جنگ نکند، حتی اگر این جنگ علیه "داعش" باشد.

ترکیه نیز با وجود این که روابط خوبی با تهران دارد، دچار تشویش است. در غیر این صورت چگونه می توان رخنه زمینی گسترده این کشور به شمال سوریه را ـ که ابعاد و پیام آن فراتر از مسئله انتقال جسد سلیمان شاه جد بنیان گذار پادشاهی عثمانی از یک مکان به مکان دیگر بودـ توجیه کرد. گویی ترکیه می خواست پیش از دشمنانش به دوستان خود بفهماند که آنکارا می تواند اگر اوضاع منطقه در جهت منافع این کشور پیش نرود، دست به اقدام نظامی بزند.

آنچه گفته شد محاسبات کشورهای منطقه بر پایه امکان دستیابی به توافق غرب و ایران تا پایان ماه مارس است. اما اگر دو طرف به پیشرفت لازم برای دستیابی به توافق نرسند و مسائل به خانه اول برگردد، چه اتفاقی رخ می دهد؟ با توافق و یا بی توافق منطقه دستخوش تغییرات بزرگی خواهد شد و شمارش معکوس برای تحولاتی آغاز می شود که نمی توان آن را از الآن پیش بینی کرد.
اخبار سیاست خارجی - تیک

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------