آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

طعنه روزنامه جمهوری اسلامی به روسیه: آنها فقط به فکر منافع خودشانند

ماریا زاخاروف سخنگوی وزارت خارجه روسیه در پاسخ به سفیر اسرائیل در مسکو که از او پرسید چرا روسیه حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرد گفت: «به یاد نداریم که اسرائیل حملات…

نیویورک‌تایمز:هیچ توافق خوبی دردسترس نیست



اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات ایران و 5+1

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در یادداشتی با اذعان به اینکه دولت آمریکا ابزاری برای سرنگون کردن نظام سیاسی ایران در اختیار ندارد، به طرح این سوال پرداخت که چرا واشنگتن باید با نابودی داعش، دشمن ایران را از عرصه خاورمیانه حذف کند؟

به گزارش فارس، «توماس فریدمن»، ستون‌نویس مشهور روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در یادداشتی که وبگاه اینترنتی این روزنامه آن را منتشر کرده، اذعان کرد که باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده، ابزاری برای سرنگون کردن نظام سیاسی ایران در اختیار ندارد.

وی تصریح کرد: «در خصوص ایران، پیش‌فرضی در میان منتقدان رویکرد اوباما مبنی بر مذاکره برای محدودسازی برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد که بر اساس اگر اوباما تحریم‌های بیشتری بر ضد ایران تحمیل کند، این کشور عقب خواهد نشست. این تنها تاریخ ۲۰ ساله گذشته نیست که این پیش‌فرض را مخدوش می‌سازد بلکه واقعیت ساده‌تری نیز وجود دارد: در خاورمیانه بی‌رحم، تنها چیزی که توجه‌ها را به خود جلب می‌کند تهدید به سرنگونی رژیم‌هاست و اوباما چنین اهرمی را علیه ایران در اختیار ندارد.»

به نوشته این تحلیل‌گر سرشناس آمریکایی، جنگ‌های عراق و افغانستان کار را به جایی رساند که «رابرت گیتس»، وزیر وقت دفاع ایالات متحده بگوید: «هر وزیر دفاعی که به رئیس‌جمهور آمریکا از این پس اعزام نیرو به خاورمیانه را توصیه کند، باید مورد آزمایش‌های روانی قرار گیرد.» اگر آن جنگ‌ها با موفقیت مواجه شده بود، امروز وضعیت افکار عمومی تفاوت داشت اما جنگ‌های مزبور با موفقیت پایان نیافتند. محور ژئوپلتیک اهرم قدرت است و ما در حالی با ایران مذاکره می‌کنیم که فاقد چنین اهرمی هستیم.

به باور آقای فریدمن، در چنین شرایطی دولت اوباما تلاش خواهد کرد تا به بهترین توافق ممکن دست یابد اما در واقع هیچ توافق واقعا خوبی در دسترس نیست.

این تحلیل‌گر آمریکایی با طرح تشکیک در سیاست اعلامی دولت اوباما مبنی بر جنگ با گروهک تروریستی داعش، این سوال را مطرح کرده است که چرا آمریکا برای سومین بار [پس از جنگ با طالبان و صدام] در حال جنگ به نفع ایران است؟

وی تصریح می‌کند: «در سال 2002، ما اصلی‌ترین دشمن سنی‌مذهب ایران در افغانستان را نابود کردیم. در سال 2003 هم مهم‌ترین دشمن سنی ایران در جهان عرب را از میان برداشتیم. اما از آنجا که نتوانستیم یک نظم پلورالیستی پایدار را برای موازنه‌سازی در برابر ایران ایجاد کنیم، منجر به ایجاد یک خلاء در عراق و جهان عرب سنی شدیم. به همین خاطر است که اکنون نواب ایران چهار پایتخت عربی را به دست گرفته‌اند: بیروت، دمشق، صنعا و بغداد.»

فریدمن ضمن طرح این ادعا که ظهور داعش، پاسخی به شرایط فوق‌الذکر با برآیند طرفداران بعثی‌ها و سنی‌های متعصب است، پرسیده: «چرا باید آخرین مانع در برابر کنترل کامل عراق توسط ایران را از میان برداشت؟»

اخبار سیاست خارجی - فارس

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------