آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

بایدن: تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنیم

رئیس‌جمهوری آمریکا طی بیانیه‌ای درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی در پی حمله تنبیهی این کشور علیه اسرائیل، گفت که آمریکا به همراه متحدان خود از اسرائیل دفاع کرد و حال ایران…

روبیو: اگر رئیس‌جمهور شوم، توافق احتمالی با ایران را فسخ می‌کنم!



اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات ایران و 5+1

مارکو روبیو سناتور جمهوری‌خواه و کوبایی‌تبار ایالت فلوریدا که از نامزدهای اولیه جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده آمریکا است، وعده داده است در صورتی که به ریاست‌جمهوری آمریکا برسد، توافق احتمالی هسته‌ای ایران و 5+1 را فسخ خواهد کرد.

به گزارش تابناک، روبیو این سخنان را در گفت و گو با هیو هویت بر زبان رانده که قرار است میزبان مناظرات نامزدهای جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 باشد.

پرسش و پاسخ‌های سناتور جمهوری‌خواه با هویت به قرار زیر است:

 آیا ما باید به دلیل رفتار ایران در مسائل دیگر، از گفت و گوهای هسته‌ای با ایران دست بکشیم؟
روبیو: خوب؛ در ابتدا باید به یاد بیاوریم که این مذاکرات چه مساله‌ای را در بر نمی‌گیرد؛ که این موضوع به اندازه بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران اهمیت دارند و این مساله، مساله موشک‌های بالستیک قاره‌پیمایی است که ایران در حال توسعه آن است. کاملا منطقی است که ایران قبل از پایان این دهه به موشک‌هایی دست یابد که به خاک آمریکا خواهند رسید. آنها به سرعت در حال انجام این کار هستند و به این موضوع در مذاکرات حتی پرداخته نمی‌شود. این مساله حتی در معرض تحریم هم نیست.

 

و من فکر می‌کنم حتی اگر به حمایت ایران از تروریسم هم توجه نشود، ایران باید به این خاطر تحریم شود. باید گفته شود که هر توافقی که به ایران اجازه دهد قابلیت غنی‌سازی خود را حفظ کند، زیرساخت‌هایی را حفظ خواهد کرد که به آنها اجازه خواهد داد پنج، ده یا هشت سال دیگر و یا هر زمانی که بخواهند، غنی‌سازی را افزایش دهند و سلاح هسته‌ای تولید کنند. اگر تنها مانع بین ایران و داشتن سلاح هسته‌ای که بتوانند آن را با موشک پرتاب کنند، ممانعت از غنی‌سازی تا سطوح بالاتر باشد، این آسان‌ترین مانعی است که می‌توان بر آن فایق آمد. شما می‌بینید که کره شمالی از همین مدل پیروی کرد. بنابراین من کاملا معتقدم که توافق با ایران بر چیزی بنا شده است که کاملا غیر قابل قبول است و صریحا یک دهه تحریم علیه ایران را رها کرده است.

 

از سوی دیگر، سعودی‌ها، ترک‌ها و حتی اردنی‌ها کاملا روشن ساخته‌اند که آنها نیز انتظار دارند هر چیزی که مجوز آن به ایران داده شود را آنها نیز داشته باشند. بنابراین اگر به ایران اجازه داده شود که اورانیوم را تا 5 درصد و 20 درصد برای تحقیقات غنی‌سازی کند، سعودی‌ها نیز بر قابلیت مشابهی اصرار خواهند کرد و شما ناگهان با منطقه‌ای رو به رو خواهید بود که زیر ساخت‌های هسته‌ای در آن گسترش یافته است.

پس اجازه دهید، سوالی سه مرحله‌ای از شما بپرسم. اگر توافقی به تائید رئیس جمهور اوباما برسد که به ایران اجازه حفظ توانایی غنی‌سازی خود را بدهد و اگر برای ریاست جمهوری نامزد شوی و اگر در انتخابات پیروز شوی، آیا چنین توافقی را فسخ خواهی کرد؟
روبیو: بله


روبیو در ادامه سه موضوع را در ادامه مخالفت‌های خود با توافق هسته‌ای با ایران بر شمرده است.

توانایی رئیس‌جمهور بعدی آمریکا برای دست کشیدن از آن، یکی از مسائل مورد ادعای وی است. وی ادامه داده که تصویب توافق احتمالی با ایران در کنگره آمریکا، اوضاع را عوض می‌کند ولی نکته مهم این است که دولت اوباما نشان داده که ترجیح می‌دهد توافق احتمالی هسته‌ای را به جای کنگره آمریکا به سازمان ملل ببرد.

نکته مهم دوم از نظر روبیو اعتراف به ابن واقعیت است که متعهد نگاه داشتن دیگر کشورها به ادامه تحریم‌ها علیه ایران سخت خواهد بود. وی ادعا کرده است که حتی در این شرایط هم آمریکا باید به ادامه یکجانبه این اقدامات ادامه دهد.

سومین مساله از نظر روبیو این است که ایرانی‌ها راه‌ها و بهانه‌هایی برای عمل نکردن به تعهدات داده شده خود در توافق پیدا خواهند کرد.

گفتنی است که مارکو روبیو 44 ساله که به همراه منندز و تد کروز سه عضو اسپانیایی تبار و تندروی سنای ایران در موضوع ایران هستند، به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی جمهوری‌خواهان امیدوار است با اتکا به حمایت اسپانیایی‌تبارها به نامزدی جمهوری‌خواهان و نهایتا ریاست‌جمهوری امریکا برسد.

نام روبیو به عنوان یکی از حدود بیست فردی مطرح است که احتمالا شانس خود را برای نامزدی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده به آزمون خواهند گذاشت. نظرسنجی‌های مختلف شانس‌های متفاوتی را برای وی در این مسیر در نظر گرفته است.

وی در کنار افرادی همچون جب بوش و راند پاول از گزینه‌های جدی‌تر تلقی می‌شود ولی فعلا با توجه به قطعی نبودن شروع برنامه دیگر نامزدهای احتمالی جمهوری‌خواهان، برآورد اولیه از شانس وی برای رسیدن به مرحله نامزدی جمهوری‌خواهان سخت است.

اخبارسیاست خارجی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------