آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

دستیابی به توافق اوليه بين ايران و 1+5



اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات ایران و 5+1

بی بی سی نوشت: یک مقام آمریکایی در جمع خبرنگاران گفت: ایران و 1+5 بر سر رویکردی گام به گام و متقابل توافق کرده اند.

 وزیران امور خارجه قدرت های بزرگ قرار است امروز در تلاش برای تحرک بخشیدن به گفتگوهای پایان ناپذیر مربوط به برنامه هسته ای ایران که هدف از آن دستیابی به توافق پیش از سی و یکم مارس است ،‌ نشستی برگزار کنند.

به گزارش انتخاب، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا سفری را که قرار بود دوشنبه به بوستن انجام دهد لغو کرد و در تلاش برای حل وفصل مشکلاتی که هنوز جلوی رسیدن به توافق را گرفته است در لوزان باقی ماند .

به جز سرگئی لاوروف و فیلیپ هاموند وزیران امور خارجه روسیه و انگلیس که قرار است دیرتر وارد لوزان شوند ،‌همه وزیران امور خارجه کشورهای گروه پنج بعلاوه یک (‌آمریکا ،‌انگلیس ،‌روسیه ،‌فرانسه ،‌چین و آلمان ) یکشنبه برای پایان این مجموعه طولانی در محل بودند.

وانگ یی وزیر امور خارجه چین صبح به هتل مشرف بر دریاچه لمان که در آن همه این گفتگوها برگزار می شود ، وارد شد.

روز قبل ، لوران فابیوس و فرانک والتر اشتاینمایر وزیران امور خارجه فرانسه و آلمان به گفتگوهایی که دو طرف مهم این مناقشه یعنی جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف همتای ایرانی او از چند ماه پیش با سروصدای فراوان انجام می دهد ،‌ پیوستند.

این دو تن که از یک سال و نیم گفتگوهای طاقت فرسا و سختی آغاز کرده اند به توافقی مرحله ای نیاز دارند که بتواند به آنان امکان دهد به این مسیر ادامه دهند و در برابر جناح های افراطی دو طرف و همچنین قدرت های منطقه ای مخالف این تفاهم زمان بخرند.

در میان این قدرت های مخالف ،اسرائیل است که یکشنبه هشدار داد فشار را ادامه خواهد داد.

گلعاد اردانا وزیر امور داخلی اسرائیل در گفتگو با رادیو نظامی اعلام کرد:« احتمال زیادی وجود دارد که تا دو روز دیگر به توافقی اصولی دست یابند اما تا زمان امضای توافقنامه نهایی که که قرار است تا پایان ژوئن امضا شود ،‌به حد کافی زمان برای فعالیت های دیپلماتیک وجود دارد.»

شمار زیادی از دیپلمات ها اذعان کردند تاریخی که برای توافقنامه نهایی تعیین شده است و شامل همه الحاقات فنی این پرونده بسیار پیچیده است ،‌برای سی ام ژوئن تعیین شده است اما پایان مارس مرحله بسیار مهمی است تا زمینه گفتگوها ادامه یابد.

اما در عین حال هیچ کس نمی داند این تفاهم در صورتی که منعقد شود چه شکلی خواهد داشت .
این توافق فهرستی از متغیرهای مربوط به نکات اصلی گفتگو خواهد بود یا یک سند غیر علنی و امضا نشده ای است که به شکلی نسبتا دقیق اهداف مورد انتظار را تعیین می کند؟

یک منبع ایرانی گفت :« این توافق شکل اعلامیه ای را به خود می گیرد که طرف ها اعلام خواهند کرد.»

علی واعظ کارشناس اندیشکده موسوم به گروه بین المللی بحران می گوید:« من فکر می کنم محتمل ترین گزینه این است که آنها اعلامیه ای خواهند داد و اعلام خواهند کرد به توافقی در خصوص عناصر کلیدی دست یافته اند و آنها تا سه ماه آینده وارد مرحله نوشتن پیش نویس این توافق و و طرح اجرای آن خواهند شد .

شمار زیادی از گفتگو کنندگان شنبه از خود نوعی اطمینان درباره احتمال رفع آخرین موانع نشان دادند .

محمد جواد ظریف شنبه در گفته ای خوشبینانه این مسئله را محتمل دانست که همه مشکلات را بتوان حل وفصل کرد. وی البته سپس درباره این سخنان خود در توییتر توضیحاتی داد.

سی ان ان: مشکلی غیرمنتظره در مذاکرات هسته ای
شبکه سی ان ان به نقل از مقامات آمریکایی و غربی اعلام کرد مذاکرات هسته ای ایران در لوزان سوئیس با مشکل غیرمنتظره ای مواجه شده است.

شبکه تلویزیونی سی ان ان اعلام کرد در چهارمین روز از مذاکرات هسته ای در لوزان مقامات آمریکایی و غربی اعلام کردند ایران حاضر نیست از مسائل حیاتی در بخش تحقیقات هسته ای و موضوع لغو تحریم ها عقب نشینی کند.

شبکه سی ان ان افزود مذاکره کنندگان تلاش می کنند تا سه شنبه به توافق دست یابند.

نگرانی دیپلمات ها از تداوم مذاکرات تا روز چهارشنبه
روزنامه گاردین نوشت: دیپلمات‌های غربی نگران‌اند که اگر مذاکرات شامگاه سه‌شنبه ادامه پیدا کرده و کار به ساعات بامدادی چهارشنبه بکشد، هرگونه توافقی که اعلام شود از سوی برخی به عنوان «دروغ اول آوریل» به حساب بیاید.

روز اول آوریل در بسیاری از کشورها به عنوان یک روز ویژه با گفتن دروغ‌هایی به شوخی همراه است.

 العالم: يک توافق اوليه بين ايران و گروه پنج بعلاوه يک به دست آمد
شبکه العالم در خبری گزارش داد: دیپلمات های حاضر در لوزان سوئیس اعلام کردند توافق اولیه بر سر بندهای اصلی راه حل مطرح شده بین ایران و گروه پنج به علاوه یک به دست آمده است.

 قدرت هاي جهان پيشنهاد دادند ايران به فعاليت در فردو ادامه دهد

برخی مقامات در تحولی مهم در مذاکرات به منظور دستیابی ایران و قدرت های جهان به یک موافقتنامه هسته ای اولیه در مصاحبه با رویترز گفتند قدرت های غربی در حال بررسی اجازه دادن به ایران برای دنبال کردن فعالیت غنی سازی محدود برای اهداف پزشکی در تاسیسات زیرزمینی فردو هستند.

مقام آمریکایی: توافق ایران و غرب بر روی رویکردی گام به گام
بی بی سی نوشت: یک مقام آمریکایی در جمع خبرنگاران گفت: ایران و 1+5 بر سر رویکردی گام به گام و متقابل توافق کرده اند.

 

اخبار سیاست خارجی - انتخاب

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------