آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

راهکار موسویان در صورت نرسیدن به توافق نهایی



اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات ایران و 5+1

موسویان گفت: آمریکا باید در مورد توافق هسته ای با ایران بین نتانیاهو و معاهده ان پی تی یکی را انتخاب کند.

به گزارش ایسنا، حسین موسویان دیپلمات پیشین هسته ای ایران در میزگرد هسته ای دانشگاه هارواد آمریکا افزود: اگر برای امریکا ملاک معاهدات بین المللی باشد، در مساله هسته ای، معاهده ان پی تی معیار جهانی است. چنانچه آمریکا این معاهده را به عنوان چارچوب توافق جامع هسته ای بپذیرد، توافق با ایران قطعی و صد در صد است اما اگر تأمین خواست نتانیاهو مد نظر واشینگتن باشد، مذاکرات شکست خواهد خورد.

آمریکا در مذاکرات هسته ای گرفتار دو حاکمیت است

در این میزگرد که با حضور گری سیمور، مشاور سابق سلاح های کشتار جمعی رئیس جمهور امریکا برگزار شد، موسویان با انتقاد از آمریکا گفت: ما در مذاکرات هسته ای با دو آمریکا مواجهیم؛ یک آمریکا به نمایندگی اوباما رییس جمهور و تیم مذاکره کننده اش و آمریکای دوم به نمایندگی کنگره و نخست وزیر اسرائیل. تمام کشورهای دور میز مذاکره، کل حاکمیت کشورشان را نمایندگی می کنند به جز مذاکره کننده گان امریکا که گرفتار دو حاکمیتی در واشینگتن هستند.

زیاده خواهی های آمریکا و فرانسه مانع تحقق توافق هسته ای شده است

معاون پیشین سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی ایران اظهار کرد: در ٣٥ سال گذشته امریکا همیشه ایران را به پیوستن به جامعه بین المللی دعوت کرده است. با شروع مذاکرات مستقیم و سطح بالای ایران و امریکا در مورد مساله هسته ای، در حقیقت زمان آزمایش فرا رسیده است. ایران در این مذاکرات همه تعهدات در چارچوب معاهده بین المللی ان پی تی را پذیرفته است، آن هم در سطح حداکثری، اما این آمریکاست که توافق جامع هسته ای را گروگان خواسته های فراتر از معاهده ان پی تی کرده است. با این وجود ایران برای حسن نیت و جلب اعتماد جهانی حاضر است داوطلبانه برای یک دوره اقدامات اعتماد ساز فراتر از معاهده ان پی تی، مثل انجام غنی سازی در سطح ٥٪ و عدم بازفراوری پلوتونیوم و حتی تولید پلوتونیوم آب سنگین اراک را کاهش دهد. با وجودی که همه این موارد فرای ان پی تی است، اما باز هم برخی زیاده خواهی های امریکا و فرانسه مانع تحقق توافق هسته ای شده است.

در صورت دست نیافتن به توافق نهایی، می توان توافق دومی را امضا کرد
در این نشست هسته ای در دانشگاه هاروارد که برخی از سیاستمداران برجسته مثل رییس جمهور سابق فنلاند، دیپلمات های سابق، مدیران و برجسته ترین متخصصان هسته ای دانشگاه هاروارد حضور داشتند، موسویان گفت: با توجه به حسن نیت ایران، قدرت های جهانی نباید این فرصت بزرگ را از دست دهند، البته اگر مذاکره کننده گان نتوانند به توافق نهایی دست یابند، برای پیشرفت مذاکرات می توانند توافق دومی را امضا کنند که شامل برخی تعهدات از طرف ایران در مقابل رفع برخی از تحریم های اساسی به طور همیشگی باشد و برای توافق نهایی آخر چند ماه دیگری هم مذاکره کنند. برای مثال با افزایش سطح غنی سازی ایران به سطح ٢٠٪ در سال ٢٠١١ ، اروپا بانک مرکزی و نفت ایران را تحریم کرد. حالا مذاکره کننده گان می توانند توافق کنند که مثلا برای یک دوره ای طولانی، ایران غنی سازی در سطح ٥٪ داشته باشد و یا بازفراوری پلوتونیوم نداشته باشد و اروپا تحریم های بانک مرکزی، نفت و سویفت را لغو کند.

در صورت شکست مذاکرات راه برای خروج ایران از ان پی تی باز می شود
سخنگوی پیشین هسته ای ایران با هشدار به قدرت های جهانی گفت: اگر واشینگتن به این حسن نیت های ایران و راه های معقول پاسخ مثبت نداده و اسیر خواست نتانیاهو شود، مسئول شکست مذاکرات خواهد بود و چنانچه کنگره تحریم ها را افزایش دهد، راه برای خروج ایران از ان پی تی باز خواهد شد و حتی ممکن است ایران با افزایش غنی سازی از "نقطه گریز" هسته ای عبور کند تا کنگره و نتانیاهو را بر سر عقل بیاورد.

تمدید مجدد توافق ژنو به ضرر ایران است
موسویان همچنین با اشاره به برخی اظهار نظرها در مورد تمدید توافق موقت گفت: طولانی کردن مذاکرات و تمدید مجدد توافق موقت نوامبر 2013 به ضرر ایران خواهد بود، چون تحریم های اساسی به قوت خود باقی خواهند ماند و با توجه به کاهش وحشتناک قیمت نفت، دولت ایران در اجرای برنامه های اقتصادی خود با مشکل مواجه خواهد بود. 

 

اخبار سیاست خارجی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------