آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آمریکا دو شرکت و چهار فرد را به اتهام فعالیتهای سایبری از سوی سپاه تحریم کرد

وزارت خزانه داری آمریکا از اعمال تحریم‌های جدید مرتبط با ایران خبر داد. به گزارش سایت دیده بان ایران؛ وزارت خزانه داری آمریکا از اعمال تحریم‌های جدید مرتبط با ایران خبر…

دیدگاه چهره‌های جمهوری‌خواه درباره اقدام نظامی علیه ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی , تأسیسات هسته‌ای ایران

حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران امکان‌پذیر است؟

تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی که نامش به واسطه تدوین نامه ۴۷ عضو سنا به رهبران ایران بر سر زبان‌ها افتاد، چندی پیش در اظهاراتی مدعی شد، حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران تنها چند روز زمان نیاز دارد. یک پایگاه خبری آمریکایی نظر اعضای برجسته حزب جمهوری‌خواه و نامزدهای احتمالی ریاست‌جمهوری این حزب را درباره این موضوع جویا شده است.

به گزارش تابناک، پایگاه اینترنتی Intercept با انتشار مطلبی درباره مواضع تام کاتن، سناتور تندرو جمهوری خواه، اشاره کرده که وی اوایل ماه جاری میلادی گفته که ایالات متحده می‌تواند با دست زدن به یک عملیات بمباران هوایی و ظرف مدت تنها چند روز، آسیبی قابل توجه به تأسیسات هسته‌ای ایران وارد کند.

این در حالی است که چهره‌های برجسته هم حزبی کاتن که نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده‌اند و یا آن‌هایی که احتمال می‌رود نامزدی خود را ‌اعلام کنند، دیدگاه‌های مختلفی درباره این موضوع دارند و برخی‌ محتاطانه موافق و برخی دیگر مخالف نظر وی هستند.

سناتور تد کروز در این زمینه می‌گوید: «من نمی‌دانم ‌آیا حق با تام است که اقدام نظامی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران چند روز یا یک هفته طول خواهد کشید یا خیر. من فکر می‌کنم این نظر وی که چنین عملیاتی، یک اقدام نظامی محدود خواهد بود و اساساً از طریق نیروی هوایی انجام خواهد گرفت، صحیح است».

شدید‌ترین مخالف اظهارات کاتن در میان جمهوری خواهان، لیندسی گراهام، سناتور ایالت کارولینای جنوبی است که می‌گوید هرچند آمریکا می‌تواند در درگیری نظامی احتمالی غلبه پیدا کند، ‌چنین اقدامی خطرناک خواهد بود.

گراهام می‌گوید: «به نظر من حمله نظامی سبب باز شدن جعبه پاندورا خواهد شد. شما باید بد‌ترین حالت را در نظر بگیرد، نه بهترین حالت. آن‌ها (ایرانی‌ها) می‌توانند به پایگاه‌های ما در منطقه حمله کنند. آن‌ها می‌توانند در مسیر تنگه هرمز اخلال ایجاد کنند. این یک موضوع دردسرساز خواهد بود».

کارلی فیورینا، از نامزدهای احتمالی حزب جمهوری خواه می‌گوید: «به نظر من حمله هوایی بسیار دشوار خواهد بود...‌‌ همان گونه که احتمالاً می‌دانید، مشخص نیست ‌ما حتی بتوانیم به بسیاری از تأسیسات دست پیدا کنیم». وی بر این باور است برای مواجهه با ایران، تحریم‌های بیشتر، گزینه بهتری از اقدام نظامی است.

جان کیش، فرماندار اوهایو نیز می‌گوید: «من فکر می‌کنم هیچ چیزی در این موضوع سریع نخواهد بود؛ اما از نظر من، این توافق (توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵) غیرقابل قبول است».

بابی جیندال، فرماندار لوئیزیانا می‌گوید، هرچند وی به شدت هوادار سناتور کاتن است، اما وقتی پای این موضوع خاص به میان می‌آید، نمی‌داند که از جنبه زمانی، دیدگاه ارتش درباره این موضوع چیست. وی تأکید می‌کند که این موضوع تنها از طریق ارزیابی اطلاعات طبقه بندی شده قابل سنجش است.

در این میان، تنها دو چهره برجسته جمهوری خواه، یعنی جان بولتون، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل و مایک هوکابی، فرماندار سابق آرکانزاس با کاتن موافق هستند. بولتون ادعای کاتن را «کاملاً صحیح» دانسته و هوکابی نیز ضمن استقبال از مواضع کاتن گفته، تفاهم هسته‌ای ایران و ۱+ ۵، «یکی از بد‌ترین پیشنهادهایی است که تاکنون دیده است»، زیرا امنیت رژیم اسرائیل، آمریکا و همه جهان را به خطر می‌اندازد.

گفتنی است، اغلب کار‌شناسان نظامی با ادعای کاتن مخالفند و اعتقاد دارند، حمله به ایران، هزینه‌ها و خطرات زیادی در بر خواهد داشت. جالب اینجاست که در میان مصاحبه کنندگان با پایگاه خبری Intercept، حتی شخصیتی چون گراهام که از طراحان اصلی طرح تحریم‌های ایران است نیز با چنین دیدگاه افراطی صراحتاً مخالفت می‌کند.

اخبار سیاست خارجی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------