آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان| عمان: این اقدام اسرائیل را محکوم می‌کنیم

بامداد امروز جمعه برخی منابع از مقابله با چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور در برخی از شهر‌ها از جمله اصفهان خبر دادند. این در حالی است که ایران در روز‌های اخیر بار‌ها…

نگرانی شدید آمریکا از جنگ مستقیم دریایی ایران و عربستان



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,درگیری ایران با عربستان

درباره اعزام کشتیهای ایران ،‌ نظرات متفاوتی در واشنگتن مطرح است به نحوی که اکثر ناظران سیاسی معتقدند هدف ایران از این اقدام ،‌منحرف کردن ائتلاف عربی است تا اذهان از قاچاق سلاح! منحرف شود.

به گزارش تیک، در همین حال برخی دیگر معتقدند ایران به دنبال درگیری با عربستان است چون معتقد است به خاطر ضعیف بودن ارتش عربستان پیروز خواهد شد و در عین حال تهران فکر می کند آمریکا از هم پیمانانش حمایت نخواهد کرد.

مقامات نظامی آمریکا درباره حمایت ایران از گروه حوثی در یمن و اینکه ممکن است این حمایت منجر به درگیری با عربستان شود و منطقه را وارد جنگ مذهبی و طایفه ای کند ابراز نگرانی کردند. این مقامات همچنین نگران آنند که نزدیک شدن هفت کشتی حامل سلاح ایران به یمن منجر به درگیری با آمریکا و یا کشورهای عضو ائتلاف عربی به رهبری عربستان شود که یمن را تحت محاصره دریائی خود قرار داده اند.

القدس العربی نوشت ایران هفته گذشته یک رزمناو و یک کشتی جنگی را به آبهای نزدیک به یمن اعزام کرد هرچند تهران اعلام کرد اعزام این کشتیها در چهارچوب ماموریت عادی و برای مبارزه با راهزنان دریائی صورت گرفته است.

مقامات آمریکائی مزبور خاطر نشان کردند نکته غیر عادی در حضور جدید ایران در آبهای منطقه این است که تهران در این خصوص مخفی کاری نمی کند و ظاهرا تلاش می کند به آمریکا و هم پیمانانش در خلیج فارس پیامهای هشدار آمیز بدهد.

القدس العربی نوشت از سوی دیگر سرهنگ بات رایدر سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا اعلام کرد آمریکا با وجود کمک به حملات هوائی عربستان به یمن ،‌در محاصره دریائی یمن مشارکت ندارد . با همه اینها نیروی دریائی آمریکا در اولین روز آوریل ،‌ یک کشتی حامل پرچم پاناما را در دریای سرخ ،‌ به علت مشکوک بودن در حمل سلاح برای گروه حوثی توقیف کرده است.

نیروی دریائی آمریکا در این عملیات چیزی به دست نیاورد ولی این اقدام ،‌زنگ خطر را در واشنگتن درباره افزایش نقش فعال ارتش آمریکا به صدا در آورده است. وزارت دفاع آمریکا هم اعلام کرده است کشتیهای بیشتری را ( که عازم یمن هستند ) تحت بازرسی قرار خواهد داد.

القدس العربی افزود مسئولان آمریکائی به صراحت درباره وقوع جنگ دریائی میان ایران و عربستان در آینده ای نزدیک نگران هستند و مقامات عالی رتبه واشنگتن همچنان تاکید می کنند که حمایت از حملات عربستان مهم است.

پیشتر هم جرالد فایراستاین مسئول عالی رتبه وزارت امورخارجه در جلسه شنود کمیسیون امورخارجه مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرده بود آمریکا در صدد تضمین اجرای قطعنامه سازمان ملل مبنی بر ممنوعیت ارسال سلاح به گروه حوثی است.

القدس العربی نوشت این تحولات در حالی صورت می گیرد که آمریکا امیدوار است با ایران به توافق هسته ای دست یابد. چندین مسئول دولت اوباما تاکید کرده اند حمایت آمریکا از ائتلاف عربی علیه یمن، تاثیری در مذاکرات هسته ای نخواهد گذاشت. تحولات کنونی روابط آمریکا و عراق را هم در معرض خطر قرار داده است چون حیدر العبادی نخست وزیر عراق که هم پیمان تهران است در سفرش به واشنگتن ،‌ از حملات عربستان و هم پیمانانش به یمن انتقاد کرد. القدس العربی نوشت مقامات آمریکائی نگران هستند و تلاش می کنند اقدامات ایران مبنی بر اعزام کشتی به سوی یمن را بر اساس نظر خود ارزیابی کنند. دراین راستا برخی گفته اند ائتلاف عربی به رهبری عربستان ،‌ تمامی خطوط هوائی یمن را به طور کامل محاصره کرده است و راه دیگری به جز دریا برای رساندن کمک به گروه حوثی باقی نمانده است.

القدس العربی نوشت درباره اعزام کشتیهای ایران ،‌ نظرات متفاوتی در واشنگتن مطرح است به نحوی که اکثر ناظران سیاسی معتقدند هدف ایران از این اقدام ،‌منحرف کردن ائتلاف عربی از کشتی است که اکنون در ساحل کشور عمان لنگر انداخته است تا اذهان از قاچاق سلاح از طریق خشکی منحرف شود.

برخی دیگر معتقدند ایران به دنبال درگیری با عربستان است چون معتقد است به خاطر ضعیف بودن ارتش عربستان پیروز خواهد شد و در عین حال تهران فکر می کند آمریکا از هم پیمانانش حمایت نخواهد کرد. ایران ارتش عربستان را ارتشی ضعیف توصیف کرده است که کوچکتر از ارتش اسرائیل است و نتیجه حملات هوائی عربستان نسل کشی افراد بی گناه است. مقامات آمریکائی امیدوارند حملات هوائی عربستان باعث شود گروه حوثی به سر میز مذاکره باز گردد تا ثبات و آرامش به یمن بازگردانده شود تا هدف مهمتر واشنگتن یعنی مقابله با تهدید شبکه القاعده در شبه جزیره عرب محقق شود.

 

اخبار سیاست خارجی - تیک

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------