آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

اختلاف ۱+۵‌ درباره تحریم‌ها علیه ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات ایران و 5+1

منابع دیپلماتیک خبر دادند که گروه ۱+۵ درباره نحوه اعمال مجدد تحریم‌های ایران در صورتی که این کشور به تعهداتش بر اساس توافق نهایی عمل نکند، اختلاف نظر دارند.

شش قدرت جهانی طرف مذاکره با ایران رویکردهای مختلفی درباره چگونگی اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران در صورت عدم تعهد تهران به تعهداتش دارند.

بر اساس یادداشت رسانه‌ای که توسط وزارت خارجه آمریکا منتشر شده، توافق سیاسی که میان ایران و 1+5 حاصل شده شامل مکانیزم به خصوصی برای حل موضوعات مورد اختلاف است.

بر اساس این سند، اگر یک موضوع مهم غیر عملکردی از طریق روند مورد توافق حل نشود، تمامی تحریم‌های سازمان ملل قابل بازگشت خواهد بود.

اما منابع دیپلماتیک اعلام کرده اند که همدلی درباره این ساختار و اصول آن حاصل نشده است.

پیشتر، "سرگی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه که نماینده این کشور در مذاکرات هسته‌ای با ایران بوده در جمع خبرنگاران در مسکو گفت که روند اعمال مجدد احتمالی تحریم‌ها علیه ایران نباید به صورت اتوماتیک باشد.

مذاکره و نگارش متن توافق جامع یا برجام از روز چهارشنبه آغاز شده است.

در تیم مذاکره کننده آمریکا در وین علاوه بر وندی شرمن فرد شماره سه وزارت خارجه این کشور ، رابرت مالی مشاور ویژه اوباما و هماهنگ کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه، شمال آفریقا و خلیج فارس ، جیمز تیمبی مشاور ارشد معاون کنترل تسلیحات وزارت خارجه آمریکا، پاول ایروین مدیر مرکز عدم اشاعه شورای امنیت ملی آمریکا هم در مذاکرات حضور دارند.

کریستوفر بکمیر معاون امور هماهنگ کننده در امور سیاست های تحریمی وزارت امور خارجه آمریکا هم به وین رفته است. گفته می‌شود حضور او آنجا به کار می آید که قرار بر نوشتن موارد لغو تحریم ها باشد.

کیمبرلی گاهان، مشاور نمایندگی وزارت امور خارجه؛ نوئل های، اسمیت مشاور معاون حقوقی وزارت امور خارجه امریکا؛ و جولیا جکوبی، دستیار ویژه وندی شرمن، هم دیگر کارشناسان امریکایی در مذاکره با ایران هستند.

انتظار می‌رود این مذاکرات روز جمعه با حضور مدیران و معاونان سایر کشورهای 1+5 ادامه یابد.

مذاکرات وین روز جمعه به پایان می‌رسد و روز یکشنبه تیم مذاکره کننده ایران به ریاست محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به نیویورک می‌رود تا در حاشیه همایش ان‌پی‌تی‌، این مذاکرات را پی بگیرد.

اخبار سیاست خارجی - تسنیم

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------