آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پیام امارات و عربستان به آمریکا در پاسخ به تشکیل ائتلاف امنیتی منطقه‌ای علیه ایران

مقامات عربستان و امارات پیامی را به دولت بایدن ابلاغ کرده اند که بر اساس آن تقویت ائتلاف دفاعی منطقه‌ای علیه ایران مشروط به ارائه ضمانت‌هایی برای امنیت آنها از سوی…

کنگره رأی کافی برای جلوگیری از وتوی رئیس‌جمهور را ندارد



اخبار,اخبار سیاست خارجی, توافق هسته‌ای ایران

با آغاز روند بررسی طرح نظارت بر توافق هسته‌ای ایران در سنای آمریکا، بحث‌ها درباره سرنوشت هر گونه توافق احتمالی میان ایران و گروه ۱+ ۵ بار دیگر شدت یافته است. در این میان، جدید‌ترین اظهارات رئیس مجلس نمایندگان آمریکا حکایت از آن دارد که در شرایط کنونی، حتی خود جمهوری خواهان نیز چندان امیدی به پیشبرد اهداف خود در قبال ایران ندارند.

جان بونر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در جریان جلسه‌ای خصوصی تصدیق کرده که جمهوری‌خواهان ‌رأی کافی برای جلوگیری از وتوی رئیس‌جمهور علیه طرح نظارت بر توافق هسته‌ای ایران ندارند.

سایت شبکه خبری «بلومبرگ» ضمن انتشار این خبر می‌نویسد، بونر در جلسه‌ای خصوصی با اعضای «ائتلاف یهودیان جمهوری خواه» گفته، انتظار ندارد ‌بیش از دو سوم سناتورهای آمریکایی به طرح نظارت بر توافق هسته‌ای با ایران رأی دهند تا جلوی وتوی احتمالی اوباما گرفته شود. این در حالی است که کار بررسی این طرح با نام «قانون بازبینی توافق هسته‌ای ایران» در سنا آغاز شده است.

اما اظهارات رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در شرایطی بیان می‌شود که جمهوری خواهان سنا، خود بر سر محتوای طرح مذکور اتفاق نظر ندارند. در این راستا، در یک سر طیف سناتورهایی همچون باب کورکر قرار دارند که بر این باورند، این طرح که پس از رایزنی با مقامات کاخ سفید تدوین و لحن آن نسبت به گذشته تعدیل شده، از شانس مناسبی برای تصویب سنا برخوردار است.

با این حال، سناتورهای تندرو‌تر ضمن انتقاد از این طرح می‌گویند، باید لحن آن تند‌تر شده و ساز و کارهایی برای طولانی‌تر کردن آستانه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای در نظر گرفته شود. از سوی دیگر، آن‌ها با برداشته شدن تحریم‌های ایران مخالف بوده و تلاش دارند، جلوی چنین اتفاقی را در چهارچوب توافق نهایی هسته‌ای با ایران بگیرند.

سخنگوی بونر ضمن تأیید اظهارات اخیر وی گفته، تنها شمار اندکی از دموکرات‌ها در سنا و مجلس نمایندگان با سخت‌گیری بیشتر بر توافق هسته‌ای با ایران موافقت خواهند کرد. با این حال، وی گفته اینکه مفاد توافق نهایی دقیقاً چه مواردی باشد، در تعیین میزان همراهی دموکرات‌ها مؤثر است.

یکی از سیاستمداران جمهوری‌خواه که در جلسه اخیر با بونر حاضر بوده، می‌گوید حاضران در جلسه از اظهارات رئیس مجلس نمایندگان مأیوس شده‌اند. وی می‌گوید: «به نظر می‌رسد کنگره نمی‌تواند هیچ اقدامی برای جلوگیری از توافق هسته‌ای ایران انجام دهد». دیگر افرادی که در جلسه مذکور حاضر بوده‌اند نیز نگرانی‌های مشابهی ‌ابراز کرده‌اند.

به هر حال، اظهارات رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بیانگر آن است که در شرایط کنونی، حتی تندرو‌ترین جمهوری خواهان نیز می‌دانند که امکان سخت‌تر کردن بیشتر شرایط برای توافق هسته‌ای ایران برایشان فراهم نیست و چنین اقدامی با وتوی اوباما مواجه خواهد شد؛ بنابراین، به نظر می‌رسد تنها گزینه باقی مانده برای جمهوری خواهان، حمایت از طرح فعلی باشد که کورکر و کاردین آن را در تعامل با کاخ سفید تدوین کرده‌اند تا با مخالفت دولت اوباما مواجه نشود.

گفتنی است، در روزهای اخیر، شماری از سناتورهای تندرو جمهوری‌خواه از ضرورت تغییر و اصلاح طرح کورکر ـ کاردین سخن گفته و خواستار گنجانده شدن مواردی همچون به رسمیت شناخته شدن رژیم اسرائیل از سوی ایران در توافق نهایی شده بودند؛ اما با توجه به اظهارات بونر، می‌توان گفت این گونه موضع‌گیری‌ها، چیزی ‌جز مانور تبلیغاتی برای جذب هر چه بیشتر کمک‌های مالی یهودیان آمریکایی طرفدار رژیم اسرائیل نبوده است.

اخبار سیاست خارجی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------