آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

درخواست سعود الفیصل برای دیداربا ظریف



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,حمله عربستان به یمن

روزنامه الاخبار چاپ لبنان در گزارشی به تحلیل پشت پرده حمله عربستان به یمن پرداخت و نوشت سعود الفیصل درخواست دیدار با محمد جواد ظریف را داده است.

به گزارش خبرآنلاین روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی به شرح اخبار پشت پرده حمله نظامی عربستان به یمن پرداخت و آن را طرحی از جانب آل سعود اعلام کرد مبنی بر نزدیک شدن و به چالش کشیدن ایران در منطقه دانشت نویسنده این گزارش در ادامه می گوید: نزدیک شدن ناوهای ایران به سواحل یمن، حرکت ارتش و نیروهای انصارالله به سوی تنگه باب المندب و نفوذ یمنی ها به عمق5 خاک عربستان، آل سعود را به پذیرش توافق توقف تجاوز علیه یمن مجبور کرد.

گزارش کامل این روزنامه خبرگزاری ایرنا منتشر کرده است که از نظر می گذرانید.

روزنامه لبنانی الاخبار در شماره روز سه شنبه خود با اشاره به پشت پرده های تجاوز آل سعود علیه یمن به نقل از منابع عربی نزدیک به تصمیم سازان « توفان قاطعیت» تاکید کرد که این توفان دست پختی صددرصد سعودی – آمریکایی است و سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تنها شش ساعت قبل از شروع آن مطلع شدند.

این روزنامه لبنانی افزود:سعودی ها ابتدا از سران این کشورهای عربی فقط حمایت مادی را خواستار شدند و موافقت کشورهایی مانند مصر، ترکیه ، پاکستان ، سودان واردن را بدون اشاره به جزئیات توفان قاطعیت تلفنی اخذ کردند.

این منابع به نقل از سعود الفیصل وزیر خارجه سعودی ها که گفته است« هیچ طرفی از تصمیم جنگ تا لحظه شروع آن با خبر نبود» خاطرنشان کردند که منظور سخنان الفیصل دو روز قبل از شروع توفان قاطعیت در باره اتخاذ اقداماتی در صورت ادامه حرکت انصارالله به سوی عدن، شروع جنگ نبوده بلکه هدف او تهدید انصارالله و تحریک نیروهای یمنی وفادار به آل سعود برای تحرک نظامی بوده است.

بنابر این در حالی که سعود الفیصل با این جایگاه حاکمیتی از زمان شروع جنگ باخبر نبوده ، طبیعی است که دیگر شاهزادگان فرودست تر از او هم آگاه نبوده باشند.

 اتاق عملیات مشترک آمریکایی – سعودی در ریاض
اخبار درز یافته از خاندان پادشاهی سعودی حاکی است محمد بن سلمان پسر پادشاه و وزیر دفاع بازیگر اصلی تجاوز علیه یمن است و سعودی ها دو ماه قبل و بعداز مشورت با آمریکایی ها برای تجاوز علیه یمن تصمیم گرفته اند.

منابع عربی تاکید کرده اند که محمد بن سلمان همچنان به صورت فردی جنگ را اداره می کند و به نصیحت های احدی گوش نمی دهد تا جاییکه محمد بن نایف از آمریکایی ها خواسته است برای متوقف کردن اقدامات جنون آمیز او دخالت کنند تا با اصرارش بر ادامه جنگ و رد راه حل های سیاسی برای خاندان سعودی فاجعه نیافریند.

الاخبار به نقل از این منابع نوشت: حتی مقرن بن عبدالعزیز ولی عهد که با شروع دوره پادشاهی سلمان بن عبدالعزیز در حاشیه قرار گرفته است، از زمان شروع جنگ علیه یمن آگاه نبوده و حتی ابتدا از اعضای « باند جنگ» نبوده است.

سکوت شاهزاده های سعودی نشانگر دلیلی بر موافقت آنها با این جنگ نیست، بلکه این سکوت ناشی از ترس است زیرا هر طرفی که از توفان قاطعیت حمایت مطلق و غیرمشروط نکند با اتهام خیانت مواجه خواهد شد.

 نقش آمریکا قبل و بعداز تجاوز علیه یمن
نقش آمریکایی ها از قبل از تجاوز وحشیانه علیه یمن شروع شده است و آنها بمب های ( جی بی یو) برای تخریب تونل ها و انبارهای زیرزمینی را در اختیار آل سعود قرار داده اند و حتی انبارهای کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به ویژه کویت را از این بمب ها پر کرده اند.

سعودی ها از این بمب ها در دو هفته اول شروع جنگ علیه یمن برای تخریب محل های نگهداری موشک های ارتش یمن و همچنین انصارالله استفاده کردند.

اما بعداز ناکارآمدی این بمب ها و شکست حملات هوایی سعودی ها، کشتی های جنگی آمریکا وارد خلیج فارس شدند و دهها موشک کروز از نوع توماهوک 109 ( هر موشک به ارزش 600 هزار دلار) را به سوی پایگاه های ارتش یمن شلیک کردند اما غافل از اینکه این پایگاه ها همه خالی بودند.

خلبان ناکارآزموده سعودی
منابع عربی تاکید کرده اند که خلبان های سعودی ناکارآزموده و ناشی بوده و با بمباران بی هدف یمن و مناطق مسکونی موجب شدند که شمار قربانیان غیرنظامی به سرعت افزایش یابد و آنها بجای اهداف نظامی تعیین شده ، مناطق مسکونی را بمباران می کردند.

در این مرحله نیز آمریکایی ها مداخله کردند و علاوه بر توجیه خلبان های سعودی اطلاعات دقیق را با اعزام پهپادها به آسمان یمن در اختیار آنها قرار می دهند.

 سوخت رسانی به جنگنده های سعودی
کارشناسان نظامی تاکید می کنند، جنگنده های سعودی از پایگاه های خمیس مشیط یا طایف در غرب عربستان به پرواز در می آیند و مجبور هستند یک مسافت 1600 کیلومتری را تا رسیدن به خاک یمن طی کنند و در نتیجه قادر نیستند ماموریت محوله را انجام دهند.

در این مرحله بود که آمریکایی ها ماموریت سوخت رسانی به جنگنده های سعودی در آسمان را برعهده گرفتند و به همین دلیل اتاق مشترکی در ریاض تشکیل شده است.

 علت موافقت سعودی ها با توقف تجاوز علیه یمن
چهارهفته بعدازعملیات شکست خورده بمباران ها و گلوله باران یمن از دریا، هوا و زمین که تنها به افزایش تعداد قربانیان غیرنظامی به ویژه کودکان و زنان منجر شد ، فشارهای بین المللی رو به افزایش گذاشت اما سه دلیل مهمتر برای اینکه سعودی ها مجبور شدند با توقف جنگ موافقت کنند، وجود داشت.

اول: حرکت ناوهای جنگی ایران به سوی سواحل یمن که پیامی روشن به طرف سعودی بود و سعودی ها به همین دلیل و برای اطمینان خاطر خود خواستار حرکت ناوهای آمریکایی به سوی منطقه شدند.

دوم : حرکت یک تیپ نظامی ارتش یمن و نیروهای انصارالله به سوی تنگه باب المندب
سوم : نفوذ نیروهای یمنی به عمق هفت کیلومتری خاک عربستان و سیطره بر چند پایگاه نظامی متعلق به سعودی ها

تحرکات دیپلماتیک و تاکید انصارالله بر لبریز شدن صبرش
اما در حوزه دیپلماتیک ، گفت وگوی داغی بین هیاتی از انصارالله با سفیر روسیه در صنعا صورت گرفت که به عامل اصلی فعال شدن کانال های دیپلماتیک بین واشنگتن و مسکو و بین عمان و ریاض منجر شد.

هیات انصارالله خطاب به سفیر روسیه تاکید کرد: صبر ما لبریز شده و پاسخ به تجاوز سعودی ها بسیار نزدیک است.

سفیر روسیه از هیات انصارلله درخواست مهلت کرد تا این پیام را به سران روسیه منتقل کند و بعداز آن مسکو با واشنگتن تماس گرفت و برای جلوگیری از شروع یک جنگ منطقه ای به مقامات آمریکایی هشدار داد.


دیدارهای وزیران خارجه و کشور عربستان با سفیر ایران در ریاض
الاخبار نوشت: در نتیجه این تماس ها سعودالفیصل و محمد بن نایف وزیران خارجه و کشور عربستان با سفیر جمهوری اسلامی ایران در ریاض دیدار کردند.

این روزنامه لبنانی افزود: سعود الفیصل ابراز تمایل شدیدی کرد تا با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ملاقات کند و محمدبن نایف نیز خواستار همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم شد و حتی گفت که یمن نسبت به عربستان به مثابه افغانستان برای ایران است.

الاخبار خاطرنشان کرد:پاسخ های ایران روشن بود، هیچ دیداری بین سعود الفیصل با ظریف قبل از آتش بس و توقف تجاوز علیه یمن صورت نخواهد گرفت.

این روزنامه لبنانی تصریح کرد:از سوی دیگر به سعودی ها تاکید شد که پاسخ یمنی ها در آینده نزدیک شروع خواهد شد و این در حالی بود که استان های یمن یکی بعداز دیگری تحت سیطره ارتش ، انصارالله و کمیته های مردمی یمن قرارمی گرفتند.

پیام روشن یمنی ها به سعودی ها
الاخبار ادامه داد: علاوه بر این ها عبور نیروهای یمنی از مرزهای عربستان پیامی روشن به مقامات نظامی و سیاسی آل سعود بود که به یک ضلع اساسی فشار بر تصمیم سازان سعودی تبدیل شد و این یکی از دلایلی بود که سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی ها فرمان حرکت گارد ملی به سوی مرزهای با یمن را صادر کرد.

 توافق روسی ، آمریکایی ، عمانی ، ایرانی و سعودی
الاخبار نوشت: براساس توافق بین روسیه ، آمریکا ، ایران ، عمان و سعودی ها بمباران موسسات غیرنظامی ، زیرساخت ها وکشتار غیرنظامیان باید با فوریت متوقف شود اما این توافق یک شکست تاریخی برای طرف سعودی بود.

بنابر این سعودی ها با توسل به مرحله « بازگشت امید» که امروز جریان دارد اهداف سیاسی و نظامی خود را دنبال کرده اند تا به زعم خود هم از فشارهای بین المللی بکاهند و هم به حملات نظامی همه جانبه علیه یمن ادامه دهند.

این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد:اعلام پایان توفان قاطعیت به معنی توقف کامل جنگ نبوده بنابراین شاهد پیامدهای منفی آن در دو سطح خواهیم بود که ادامه قدرت سعودی ها در داخل و نفوذ سیاسی آنها در خارج خواهد بود.

الاخبار تصریح کرد: بازگشت امید توطئه ای بود تا سعودی ها نیروی خود را بازیابی کنند و قبل از مذاکرات و گفت وگوهای آینده به یک موفقیت میدانی دست یابند و از ننگ شکست خود را رها کنند.

این روزنامه لبنانی نوشت: هدف سعودی ها اشغال عدن و یا یک منطقه راهبردی کوچک دیگر است تا بتوانند دولت غیرقانونی یمن را شکل دهند اما دستیابی به این هدف به رغم هزینه های سنگین دور از دسترس است زیرا نیرویی که بخواهد سلاح به دست بگیرد و با ارتش و کمیته های مردمی در یمن بجنگد در اختیار ندارند.

شهرهای نامزد میزبانی گفت وگوهای یمنی – یمنی
انصارالله ، ارتش و کمیته های مردمی یمن با حضور سعودی ها در هرگونه گفت وگوهای یمنی – یمنی و انتخاب ریاض به عنوان محل این گفت وگوها به شدت مخالفت کرده اند و اکنون شهرهایی مانند مسقط (عمان) مسکو و ژنو نامزد میزبانی این گفت وگوها هستند.


 آشکار شدن روابط سعودی ها و القاعده در یمن
قواعد درگیری از مرحله « توفان قاطعیت » تا « تجدید قوای برای قاطعیت» تغییری نکرده و اکنون روابط آل سعود شکست خورده با القاعده در یمن و هماهنگی میدانی آنها کاملا فاش شده است.

به عنوان نمونه، بمباران همه پایگاه هایی که درجنوب یمن تحت سیطره القاعده است به محض سیطره ارتش و کمیته های مردمی یمن بر آنها شروع می شود.

توسل سعودی ها به این ضرب المثل و رفتار آنها بر پایه آن « بازی کن یا زمین بازی را تخریب کن» نشان داده اند که شکست خورده و اکنون در حال تبدیل یمن به یک سرزمین سوخته هستند.

 ترس سلمان از تمرد پسر پادشاه سابق
الاخبار تاکید کرد: سلمان بن عبدالعزیز تنها نگران شکست در جنگ در مقابل ملت مظلوم یمن و تحقق نیافتن سه وعده خود نیست بلکه از شورش و تمرد متعب بن عبدالله فرزند پادشاه سابق و فرمانده گارد ملی در نگرانی به سر می برد.

این روزنامه لبنانی نوشت: سلمان توقف جنگ را اعلام کرد اما عبدربه منصور هادی همچنان در ریاض است، ارتش و انصارالله یمن به پیشروی خود ادامه می دهند و تنها مناطق مسکونی تخریب شده و اهداف نظامی توفان قاطعیت تحقق نیافته است.

الاخبار افزود: همه از دستور پادشاه سعودی برای حرکت گارد ملی به سوی مرزها شوکه و حیرت زده شده اند زیرا ماموریت این گارد سرکوب بحران های داخلی و نه جنگ در مرزها است.

این روزنامه لبنانی اضافه کرد: سلمان بن عبدالعزیز بعداز دریافت اطلاعاتی مبنی بر برنامه ریزی متعب بن عبدالله وزیر گارد ملی با برخی شاهزادگان دیگر از جمله مقرن بن عبدالعزیز ولی عهد برای جلوگیری از اقدامات یک جانبه او و پسرش ( محمد بن سلمان وزیر دفاع) دستور حرکت گارد ملی به سوی مرزهای با یمن را صادر کرد تا شاید از کودتا و تمرد آنها در ریاض جلوگیری کرده باشد.

اخبار سیاست خارجی - خبرآنلاین

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------