آخرین اخبار سیاست خارجی

جنگ جهانی سوم ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

به طور عملی جهان وارد جنگ جهانی سوم شده است/ در چند سال گذشته بر سر بی‌طرفی چه آمد؟

حمله اسرائیل به ایران در بامداد جمعه گذشته سبب شد تا رسانه های خبری و دولت ایالات متحده نفس راحتی بکشند از اینکه از جنگ تمام‌عیار جلوگیری شده است. به گزارش خبرآنلاین…

شرط کشورهای عربی برای بهبود رابطه با ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,برنامه هسته ای ایران

تلاش‌ها برای اطمینان بخشی به کشورهای عرب منطقه به منظور همراهی با توافق احتمالی هسته‌ای ایران ادامه دارد. آخرین تلاش‌ها در نشست شورای همکاری خلیج فارس در دستور کار قرار گرفت، آنجا که در پایان این نشست حاضران اعلام کردند که خواستار رابطه خوب با ایران هستند؛ البته مشروط. مشروط بر آنکه بر اساس آنچه کشورهای عرب حاضر در این نشست مدعی شدند ایران در امور داخلی کشورهای منطقه دخالت نکند.

به گزارش فرارو، اعضای شورای همکاری خلیج فارس، متشکل از شش کشور بحرین٬ کویت٬ عمان٬ قطر٬ عربستان سعودی و امارات متحده عربی نشست مشورتی را در ریاض برگزار کردند.

این نشست که با هدف بررسی تحولات منطقه از جمله بحران یمن و توافق احتمالی هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ برگزار شد برای نخستین بار یک مهمان عالی رتبه غربی هم داشت؛ فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه.

نشست مشورتی ریاض سه‌شنبه (دیروز) در حالی برگزار شد که ۹ روز دیگر، باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در نشست «کمپ دیوید» در ایالت مریلند، میزبان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (GCC) است.

پس از اینکه ایران و گروه ۱+۵ در ۱۳ فروردین به تفاهمی درباره کلیات و چارچوب رسیدن به توافق جامع هسته‌ای دست یافتند، اوباما از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دعوت کرد که طی نشستی در کمپ دیوید (۲۳ و ۲۴ اردیبهشت) به گفتگو نشینند.

اوباما در این نشست قرار است به سران کشورهای عرب منطقه اطمینان دهد که توافق هسته‌ای ایران تهدیدی علیه برنامه هسته‌ای ایران نخواهد بود.

با این حال بر اساس آنچه رسانه‌های غربی اعلام کرده‌اند ممکن است رییس جمهور آمریکا پیشنهادهای عملی را به سران کشورهای عرب منطقه ارایه کند.

به گزار رویترز انتظار می‌رود باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، هفته‌ آینده تلاش‌های خود برای ایجاد یک سامانه دفاع موشکی در کشورهای حوزه خلیج فارس برای دفاع در برابر موشک‌های ایرانی را از سر بگیرد.

به گزارش این خبرگزاری به نقل از منابع رسمی در دولت آمریکا می‌گوید این اقدام اوباما بخشی از تلاش‌های وی برای کاهش نگرانی متحدینش در خلیج فارس از توافق هسته‌ای احتمالی با تهران است.

کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، شامل عربستان سعودی، مدعی هستند که ایران از دستیابی به بمب هسته‌ای منع نشده و پول‌های حاصل از دارایی‌هایی که رفع توقیف شده‌اند صرف تأمین مالی نیروهای نیابتی و افزایش نفوذ تهران در کشورهایی چون سوریه، یمن و لبنان خواهد شد.

یک مقام آمریکایی می‌گوید نشست کمپ دیوید یک «خیابان دو طرفه» است که در آن واشنگتن از کشوهای عرب می‌خواهد به رقابت‌های داخلی خود پایان داده و راهی برای همکاری بهتر در امور دفاع بیابند.

بنابراین اوباما احتمالا کشورهای عربی را تحت فشار قرار خواهد داد نیروهای نظامی پراکنده خود را بیشتر با یکدیگر ادغام کنند و در جهت دستیابی به یک سپر ضد موشکی علیه آنچه تهدید موشک‌های بالستیک ایران می‌دانند همکاری کنند.

بر این اساس راهکار رییس جمهوری آمریکا برای همراه کردن کشورهای عرب منطقه افزایش امنیت این کشور‌ها در برابر تهدیدهای احتمالی ایران پس از توافق هسته‌ای است.
 
هر چند رویکرد سایر کشورهای عضو گروه ۱+۵ از جمله فرانسه به این کشور‌ها ایجاد اطمینان نسبت به این واقعیت است که توافق هسته‌ای تهدیدی علیه اعراب نخواهد بود.

در همین حال فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه که برای شرکت در پانزدهمین نشست مشورتی شورای همکاری خلیج فارس به ریاض رفته بود و به عنوان مهمان ویژه این اجلاس شرکت کرده بود در سخنانی گفت: توافق قریب الوقوع درباره برنامه هسته‌ای ایران تهدیدی برای کشورهای حاشیه خلیج فارس نیست.
 
اولاند در ادامه بر پایبندی فرانسه به حمایت از کشورهای حاشیه خلیج فارس برای مقابله با چالش‌های امنیتی تاکید کرد.

با این وجود سلمان بن عبدالعزیز آل سعود٬ پادشاه عربستان سعودی خواستار ایستادگی در برابر ایران شد. او در سخنان خود در این نشست در اشاره‌ای غیرمستقیم اما روشن به ایران از نیاز به رویارویی با تهدیدی خارجی که «هدف آن گسترش کنترل و سلطه جویی» بر منطقه است سخن گفت.

او گفت که این کشور «ثبات منطقه را تهدید می‌کند و باعث نفاق فرقه‌ای می‌شود.»

با وجود این سخنان شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه پایانی این نشست اعلام کرد که باید تمام اقدامات لازم برای جلوگیری از انتشار انرژی هسته‌ای در خاورمیانه در پیش گرفته شود و این موضوع به ویژه در چهارچوب مذاکرات ایران و ۵+۱ رعایت شود.

اعضای شواری همکاری خلیج فارس و فرانسه از ایران خواستند تصمیم‌های شجاعانه و ضروری برای اطمینان جامعه بین‌الملل درباره مسالمت آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش بگیرد و اعلام کردند که خواستار روابط خوب با ایرن بر اساس اصل «عدم دخالت» (ایران) در امور دیگر کشورهای منطقه هستند.

 

اخبار سیاست خارجی - فرارو

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------