آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

اطمینان خاطر «ریابکوف» به دلواپسان ایرانی



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,برنامه هسته ای ایران

سرپرست هیات مذاکره کننده هسته‌ای روسیه، به دلواپسی دلواپسان ایرانی اطمینان خاطر داد؛ اطمینان نسبت به اینکه هنوز توافقی برای بازرسی بازرسان آژانس از تاسیسات نظامی ایران نشده است.

 «سرگئی ریابکوف»، با رد ادعای احتمال موافقت تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران با بازید بازرسان آژانس از مراکز نظامی و توافق زودهنگام ایران و گروه ۱+۵ برای بازرسی‌های آژانس از تاسیسات نظامی ایران از جمله پارچین را بعید دانست.

معاون وزیر خارجه روسیه که سرپرستی هیات مذاکره کننده این کشور را در مذاکرات هفته گذشته معاونان وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۵ در وین به منظور تدوین نگارش پیش نویس متن برنامه جامع اقدام مشترک را بر عهده داشت در پایان این مذاکرات از روند رو به پیشرفت مذاکرات خبر داد و گفت: به غییر از رفع تحریم در همه حوزه‌ها پیشرفت کرده‌ایم.

به گزارش رسانه‌های روسیه از جمله «ایتارتاس» و خبرگزاری «اینترفکس» او در عین حال تاکید کرد که مسکو انتظار ندارد مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران و ۱+۵ در موضوع بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سایت پارچین به زودی به توافق برسند.

معاون وزیر خارجه روسیه در حالی این سخنان را مطرح کرد که دلواپسان در داخل ایران که هر از گاهی موضوعی را برای انتقاد نسبت به تیم مذاکره کننده و رویکرد دولت در مذاکرات را برجسته می‌کنند اخیر با استناد به سخنان عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای مدعی شدند که بر پایه رویکرد مذاکراتی ایران، قرار است به بازرسان آژانس اجازه بازرسی از تاسیسات نظامی کشور داده شود.

عراقچی، پنجشنبه گذشته در گفت‌وگو با بخش خبری ساعت ۲۱ شبکه اول سیما، درباره اظهارات اخیر یوکیا آمانو مبنی بر بازرسی از مراکز نظامی ایران براساس پروتکل الحاقی گفت: «زمانی که اجرای پروتکل الحاقی را قبول کنیم یک سری دسترسی‌های مدیریت‌شده به مراکزی که غیر از مراکز هسته‌ای باشد، ‌ طبق شرایط خاصی می‌تواند برای آژانس ایجاد شود».

او در ادامه در تشریح دسترسی مدیریت شده با تاکید بر اینکه این دسترسی به معنی امکان و اجازه بازدید از تاسیسات نظامی کشورمان نیست گفت: بر پایه این دسترسی امکان نمونه‌گیری محیطی [در اطراف و حوالی مراکز نظامی یعنی پشت دیوار پادگان‌ها و مراکز] داده خواهد شد که آیا مواد رادیواکتیو در آنجا وجود دارد یا خیر. بنابراین آنچه که ایران در مذاکرات هسته‌ای دنبال می‌کند این نوع از دسترسی است.

با این حال دلواپسان داخلی با وجود اگاهی از آنچه که عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای مطرح کرد با قلب واقعیت تیم مذاکره کننده را متهم به فراهم کردن زمینه بازرسی از مراکز نظامی کشور کردند.

در همین حال روزنامه وطن امروز این بخش از سخنان معاون وزر خارجه را با تیتر «اعتراف نظامی عراقچی» در صفحه نخست خود منعکس کرد.

در حالی که به گفته معاون وزیر خارجه روسیه، تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران همچنان بر موضع خود یعنی عدم امکان بازرسی از تاسیسات نظامی کشورمان از جمله پارچین استادگی کرده است و هنوز حاضر نشده است که چنین امکانی را برای بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی فراهم کند. 

 

اخبار سیاست خارجی - فرارو

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------