آخرین اخبار سیاست خارجی

جنگ جهانی سوم ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

به طور عملی جهان وارد جنگ جهانی سوم شده است/ در چند سال گذشته بر سر بی‌طرفی چه آمد؟

حمله اسرائیل به ایران در بامداد جمعه گذشته سبب شد تا رسانه های خبری و دولت ایالات متحده نفس راحتی بکشند از اینکه از جنگ تمام‌عیار جلوگیری شده است. به گزارش خبرآنلاین…

پایان بازی ایران و آمریکا نزدیک است!



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,رابطه ایران و آمریکا

این تابستان سنای آمریکا با انتخاب بین جنگ و صلح با ایران مواجه است. اگر تصمیم درست گرفته شود، لایحه هسته ای مطرح شده باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا پایدار خواهد شد و هم از جنگ، هم از بمب هسته ای ایران اجتناب خواهد شد.

 پایان بازی ایران و آمریکا به سرعت نزدیک می شود و تابستان امسال مسیر جنگ یا صلح مشخص می شود.

 در این پایگاه در مطلبی از جمال عبدی و تریتا پارسی با عنوان «تابستانی در جنگ یا صلح» آمده است، این تابستان سنای آمریکا با انتخاب بین جنگ و صلح با ایران مواجه است. اگر تصمیم درست گرفته شود، لایحه هسته ای مطرح شده باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا پایدار خواهد شد و هم از جنگ، هم از بمب هسته ای ایران اجتناب خواهد شد.

اگر تصمیم نادرست گرفته شود، دیپلماسی شکست خواهد خورد و آمریکا و ایران بار دیگر در مسیر جنگی هولناک قرار می گیرند که جنگ عراق در برابر آن، ساده به نظر خواهد رسید.

این رای اساسی، در ژوئیه پس از شکل گیری معامله و پیش از آنکه کنگره راهی تعطیلات تابستانی شود، تعیین می شود. این رای گیری به دنبال اقدام هفته گذشته سنا در تصویب لایحه بررسی توافق هسته ای ایران صورت می گیرد. انتظار می رود مجلس نمایندگان نیز این لایحه را این هفته بررسی کند و رئیس جمهور به دنبال آن، با امضای این مصوبه آن را به شکل قانون در می آورد.

این لایحه در واقع اختیارات رئیس جمهور را در کاهش دادن تحریم ها مادامی که کنگره سرگرم بررسی آن است -خواه آن را رد کرده باشد یا با آن موافقت داشته باشد- محدود می سازد. رای منفی، برای همیشه اختیارات رئیس جمهور را برای پیشنهاد کردن کاهش واقعی تحریم ها، از بین می برد و به این ترتیب مانع اجرای معامله از طرف آمریکا می شود.

اگر جنگ طلبان کنگره بتوانند در سد کردن راه این معامله ای موفق شوند که مذاکره کنندگان آمریکا با آن موافقت کرده اند، این امر نه تنها یک سابقه مخرب را برای هر تلاش دیپلماتیک آتی آمریکا به جا می گذارد، بلکه با از بین بردن محدودیت های هسته ای و گسستن رژیم تحریم های بین المللی علیه ایران، جنگ را تسریع می کند.

رای منفی به معامله به 60 رای برای تصویب در سنا و به اکثریت مشابه برای تصویب در مجلس نمایندگان نیاز دارد. اگر حامیان صلح این رای را از دست بدهند، رئیس جمهور راهی به جز وتو ندارد. طرف دیگر، متقابلا به دنبال بی اعتبار کردن وتوی اوباما بر خواهد آمد و به این منظور به دو سوم آراء سنا و مجلس نمایندگان نیاز خواهد داشت. این رای گیری است که شکست در آن برای مردم آمریکا قابل تحمل نخواهد بود.

در حال حاضر به نظر می رسد حامیان معامله برای برقرار کردن وتو و محافظت از معامله از تعداد کافی برخوردارند. در همین حال سنا لایحه بررسی را امضا کرد و 151 دموکرات مجلس نمایندگان نیز با ارسال نامه به رئیس جمهور، درباره توافق چارچوب هسته ای دیدگاه خود را مطرح و از آن حمایت کردند.

با توجه به اینکه این نامه را بیش از یک سوم اعضای مجلس نمایندگان امضا کردند، اگر همین تعداد از نمایندگان از رد کردن معامله نهایی خودداری کنند، وتوی رئیس جمهور برقرار خواهد ماند. نامه دموکرات ها به رئیس جمهور بی تردید این استنباط ها را در ایران تقویت می کند که اوباما می تواند به سهم آمریکا در معامله هسته ای عمل کند.

با این حال هیچ چیز قطعی نیست، به ویژه درباره رای نهایی که گروه های ذینفع قدرتمندی نظیر ایپک برای اعمال نفوذ در آن خود را آماده کرده اند. علاوه بر این اگر رئیس جمهور فقط بتواند با توسل به وتو این معامله را حفظ کند، این امر مخالفان را بر می انگیزد از روش های دیگر برای تضعیف این معامله وارد عمل شوند.

در صورتی که تلاش برای کشتن این توافق، این تابستان کاملا مهار نشود، اقدامات بیشتری برای بازنگاری این معامله در کنگره، محدود کردن توان رئیس جمهور در اجرای آن و تصویب تحریم های جدیدی برای از بین بردن معامله ممکن است وجود داشته باشد.

پایان بازی به سرعت نزدیک می شود. ایران و آمریکا احتمالا این توافق اصولی را تابستان امسال به یک معامله تاریخی تبدیل می کنند. پس از آن کنگره رای حساس خود را صادر خواهد کرد و این رای مشخص می کند آیا آمریکا به سمت صلح پیش می رود یا جنگ.

اگر این معامله پذیرفته شود، به معنای پایان بیش از سه دهه و نیم خصومت آمریکا و ایران خواهد بود. در هفته های پیش رو ضروری است مردم آمریکا اطمینان حاصل کنند که کنگره تصمیمات درستی را اتخاذ می کند.

 

اخبار سیاست خارجی - تیک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------