آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

وضعیت نامعلوم 14 ملوان ایرانی ربوده شده



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,دزدان دریایی

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار کنارک افزود: در این زمینه نیروی دریایی بعد از اطلاع و با توجه به بازگشتن از ماموریت در خلیج عدن در حال فراهم کردن مقدمات کار بودند که بتوانند ملوانان گرفتار را نجات دهند که متاسفانه ملوانان در دام دزدان دریایی گرفتار می شوند.

با گذشت یک هفته از ربوده شدن 14 ملوان ایرانی از اهالی جنوب سیستان و بلوچستان همچنان سرنوشت آنان در وضعیت نامعلومی قرار دارد.

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار کنارک روز سه شنبه در تشریح این حادثه درگفت و گو با ایرنا گفت: یک فروند لنج صیادی به مالکیت محمد صالح کرم زهی و ناخدایی بشیر احمد بندوزهی با حدود 14 ملوان ایرانی در 23 اسفند سال گذشته برای ماهیگیری و صیادی با 40 هزار و 500 لیتر گازوئیل و مجوزهای لازم به دریا رفت.

نعمت الله نجاری ادامه داد: در مدت سفر در فاصله 700 مایلی، لنج مورد نظر از ناحیه موتور دچار مشکل می شود که ملوانان با همان حالت خرابی پیشروی می کنند و تا فاصله دو هزار مایلی می روند.

وی تصریح کرد: این محدوه جزو آبهای سومالی و سواحل موگادیشو بوده که این لنج حدود 25 تا 30 روز در این مکان خارج از آبهای ایران خراب بود که در این زمینه در تاریخ چهارم فروردین بعد از اطلاع دادن لنج به شیلات این اداره بلافاصله به اداره بنادر اطلاع می دهد.

وی ادامه داد: به این منظور گروه امداد و نجات دریایی بنادر وارد کار شده است و بعد از بررسی متوجه می شوند این شناور در محدوده اقیانوس هند قرار دارد و خارج از حوزه آنان است لذا به نیروی دریایی اطلاع می دهند.

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار کنارک افزود: در این زمینه نیروی دریایی بعد از اطلاع و با توجه به بازگشتن از ماموریت در خلیج عدن در حال فراهم کردن مقدمات کار بودند که بتوانند ملوانان گرفتار را نجات دهند که متاسفانه ملوانان در دام دزدان دریایی گرفتار می شوند.

نجاری اظهار داشت: مالک شناور در این مدت نیز با پرداخت هزینه، یک شناور یدک کش را آماده می کند تا در آبهای آزاد بتواند این لنج شناور را یدک کش کند ولی متاسفانه دزدان دریایی سومالی الشباب لنج گرفتار را به تصرف خود در آورده اند.

وی با بیان اینکه ارتباط مالک و ناخدا از تاریخ 23 اردیبهشت ماه جاری قطع شده و هم اینک هیچ گونه خبری از ملوانان این لنج در دست نیست گفت: برای رفع این مشکل و نجات ملوانان گرفتار پیگیری های زیادی هم از طریق اداره بنادر، اداره کل شیلات، مالک لنج و امورخارجه در حال انجام است.

وی با بیان اینکه متاسفانه این دزدان دریایی روش کارشان به این صورت است که پس از اسارت ناخدا و ملوانان شناورها به صورت مردمی با گرفتن باج آنان را آزاد می کنند افزود: در این راستا صاحب لنج از طریق گروه های مردمی درحال پیگیری این موضوع است و از سویی این موضوع از طریق وزارت امورخارجه و نیروی دریایی در حال پیگیری است که امیدواریم هر چه زودتر مشکل برطرف شود.

معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار کنارک خاطر نشان کرد: با توجه به وجود جمهوری خود مختار در کشور سومالی سالانه چندین اتفاق نظیر ربوده شدن لنج های ایرانی در این منطقه مشاهده می شود.

وی ادامه داد: قائله این گونه حرکات از طریق ورود نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران و یا درخواست باج از سوی دزدان دریایی خاتمه می یابد.

مسوول نمایندگی وزارت امور خارجه در سیستان و بلوچستان نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به درج اخبار مختلف در سایت های رسمی و غیر رسمی از وقوع حادثه ربوده شدن ملوانان ایرانی در هفته گذشته با خبر شدیم.

احمد غلامی پور با بیان اینکه سواحل مورد نظر تحت کنترل و نظارت دولت مرکزی سومالی نیست و گروه های اشرار و تروریست در آن تردد می کنند ادامه داد: متاسفانه خبرها حاکی از ربوده شدن این 14 نفر توسط دزدان دریایی است البته این موضوع هنوز از سوی همکاران و سفارت ما تایید نشده اما گویا طبق شواهد و قرائن این تعداد از ماهیگیران ما در آن سواحل به گروگان گرفته شده اند.

وی تصریح کرد: هم اینک این موضوع از سوی وزارت امور خارجه و وزارت جهاد کشاورزی در حال پیگیری است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه اطلاعات کافی از این حادثه ندارد،گفت:سالانه چندین مورد حمله دزدان دریایی به شناورهای ایرانی در آب های آزاد صورت می گیرد.

سیاوش رضوانی ادامه داد: در بیشتر این گونه موارد دزدان دریایی بعد از تخلیه تمامی بارها و پول ملوانان، شناور را در اختیار می گیرند و پس از دریافت پول از مالکان این شناورها، آنها را آزاد می کنند.

خبرنگار ایرنا با وجود تماس های مکرر با مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان موفق به گفت وگو با وی نشد.

محمد صالح کرم زهی صاحب لنج ربوده شده نیز در گفت و گو با برخی رسانه ها اظهار داشت: لنچ ماهیگیری تحت مالکیت اینجانب ۲۳ بهمن سال گذشته (93) به همراه ۱۴ ملوان و صیاد برای صید راهی اقیانوس هند شد تا انکه در چهارم فروردین سال جاری، ملوانان با تماس از طریق تلفن ماهواره‎ای به ما اعلام کردند موتور لنج از کار افتاده است.

وی افزود: با آنکه شخصا در زاهدان سکونت دارم بلافاصله پس از اطلاع از این حادثه به چابهار عزیمت کرده و موضوع را به شکل شفاهی و کتبی به ارگان‎های مختلف از جمله شیلات، اداره بنادر، دریابانی، نیروی دریایی و غیره اطلاع داده و درخواست کردم برای نجات ملوانان و انتقال شناور به کشور سریع‎تر اقدامی صورت دهند.

وی ادامه داد: در این مدت که شناور و ملوانان در میان اقیانوس رها شده بودند، چند بار ناوهای کشورهای بیگانه به آنها غذا دادند، اما در نهایت مجبور شدند خود را به ساحل برسانند و ما هم خبری از اخرین وضعیت انها نداشتیم تا انکه دیشب از رسانه‎ها خبردار شدیم اسیر تروریست‎های الشباب شده‎اند.

 

اخبار سیاست خارجی - ایرنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------