آخرین اخبار سیاست خارجی

تغییر سفیر ایران در آذربایجان،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

تغییر سفیر ایران در آذربایجان/ موسوی به ایران باز می گردد

به گفته یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه، ماموریت آقای موسوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو پایان یافته است. به گزارش تسنیم، یک منبع آگاه در وزارت خارجه اعلام کرده که…

فابیوس: غنی‌سازی صلح‌آمیز تضمین شده است



 اخبار ,اخبار سیاست خارجی ,غنی‌سازی اورانیوم

اخبار سیاست خارجی -  فابیوس: غنی‌سازی صلح‌آمیز تضمین شده است

وزیر خارجه فرانسه در گفت‌وگویی اختصاصی با رادیو«Europe1» درباره توافق با ایران و جزییات آن صحبت کرده است. او می‌گوید تحریم‌ها از ماه دسامبر می‌تواند کاهش یابد:

 رییس‌جمهوری فرانسه و خود شما همیشه می‌گفتید اگر ایران متعهد نشود که برنامه‌اش اتمی نیست حاضر به توافق با این کشور نخواهید بود. ایران حالا واقعا این ضمانت را داده است؟
بله. این موضوع در توافق اولیه مطرح شده است. دو واژه اساسی در میان توافقی که صورت گرفته و فرانسه در آن ایفای نقش کرده وجود دارد؛ اولی «گامی روبه‌جلو» است و دومی هم «هوشیاری».

 

وقتی به توافق امضا­شده نگاهی می‌اندازیم -که البته توافقی اولیه است- این دو واژه به خوبی خودنمایی می‌کند. گامی رو‌به‌جلو، به این‌خاطر که چنین توافقی یک پیشرفت قابل‌توجه است. هوشیاری هم به این خاطر است که این توافق، نهایی نیست و گام‌اول خود را سپری می‌کند. حالا باید هر لحظه میزان پیشرفت این فرآیند را زیر نظر داشت.

 وقتی توافقنامه امضا شد تردیدی درباره ایران نداشتید. ولی حالا چطور؟ به ایران شکی ندارید؟ آیا باید به ایران اعتماد کرد؟
ایران تعهد داده که به‌دنبال سلاح اتمی نیست و این مورد واضح است. به هر حال موردی که توافق شده، این است که این کشور می‌تواند در راه پیشبرد برنامه‌های انرژی صلح‌طلبانه‌اش فعالیت کند نه در راه برنامه ساخت‌‌و­ساز سلاح اتمی.

 

از این گذشته موردی که فرانسه هم روی آن تاکید زیادی داشت این است که باید برنامه غنی‌سازی 20درصدی‌اش را خنثی کند. این چیزی است که درباره غنی‌سازی می‌توانم بگویم. درباره سایت اراک هم که تا حدودی ما را به واکنش وادار کرده بود مساله «تکثیر» پیش‌ آمده بود چرا­که تولید پلوتونیوم می‌تواند اهداف نظامی داشته باشد.

 

به وضوح گفته شده که این مورد ادامه پیدا نخواهد کرد و بنابراین راهش بلوکه ‌شده است. به هرحال این مرحله اول است و ما نزدیک به شش‌ماه فرصت داریم تا این موارد کاربردی را بررسی کنیم. بعد از این مورد توافق ثانویه است که می‌تواند روشن‌تر باشد.

 

بنابراین واکنش فرانسه، شخص رییس‌جمهور و شخص بنده همیشه این بوده که باید راهکاری اتخاذ شود تا امنیت منطقه و بعد از آن جهان، حفظ شود و بهبود یابد. این موردی است که ما درباره آن هوشیار خواهیم بود.

 آقای فابیوس، شما پیش‌تر گفته بودید ایران در عرض یک‌سال یا چند ماه، بمب هسته‌ای خواهد داشت. هنوز هم این نظر را دارید؟
نه من چنین چیزی نگفته بودم...

 گفته بودید ممکن است به بمب هسته‌ای برسد.
گفته بودم ممکن است به بمب برسد و در این بین متاسفانه دو راه هم بیشتر برایمان باقی نمی‌ماند: یکی راه خوب بود که همین مذاکره بود؛ مذاکره‌ای که انجامش دادیم و در حال تداوم آن هم هستیم. دیگری هم این بود که به راه‌حل‌هایی برسیم که ممکن بود متاسفانه عواقب خوبی نداشته باشد.

بنابراین حال منتظر هستید تا ببینید آیا ایران به تعهداتش عمل می‌کند یا نه؟
به هر روی وقتی از هوشیاری صحبت می‌کنم پای دو طرف به میان می‌آید؛ به این معنی که تهران هم مراقب است تا ببیند آیا ما به تعهداتمان عمل می‌کنیم یا نه. به‌عنوان مثال ما هم متعهد شده‌ایم که شدت برخی تحریم‌ها را کم کنیم و برداریم. این توافق «برگشت‌پذیر» است. این کلمه چندبار پی‌درپی استفاده شد و بسیار مهم است. واضح است تا زمانی که همه‌چیز خوب پیش نرود هیچ‌چیز خوب پیش نمی‌رود.

 خب برای برداشتن تحریم‌ها تصمیم اروپا هم حایزاهمیت خواهد بود؟
مطمئنا همین‌طور است.

 تصمیمی که به اجماع کلی رسیده باشد؟
قرار بر همین است. تا چند هفته دیگر جلسه‌ای با وزرای امورخارجه خواهیم داشت، البته با حمایت خانم اشتون، تا پیشنهاد دهیم یکی، دو مورد از تحریم خارج شود. اما این برداشتن تحریم‌ها محدود، هدف­دار و قابل برگشت خواهد بود. این موضوع درباره طرف آمریکایی هم رعایت خواهد شد.

آقای روحانی، بلافاصله بعد از امضای این توافقنامه گفتند: «حق غنی‌سازی ما شناخته شده و ایران برنامه غنی‌سازی‌اش را مثل گذشته ادامه می‌دهد.» آیا او متن توافقنامه را بد متوجه شده بود!
موضوعی که تضمین‌شده، مساله غنی‌سازی است. می‌خواهم بگویم این حق برای استفاده در هر زمینه‌ای به ایران داده نشده و محدودیت‌های مشخصی بر آن اعمال شده است.

 منظورتان این است که در زمینه صلح‌آمیز استفاده شود نه نظامی؟
دقیقا همین‌طور است. این موضعی است که فرانسه به ­وضوح درباره آن حرف زده است.

 اگر قرار باشد بخشی از تحریم‌ها برداشته شود از همین ماه دسامبر- ژانویه خواهد بود؟
بله. برداشتن تحریم‌ها را از همین ماه دسامبر شروع می‌کنیم.

 با توجه به این مورد، آیا صنعت فرانسه مثل اتومبیل، مثل شرکت رنو، PSA و ... می‌توانند دوباره فعالیت‌هایشان را در ایران از سر بگیرند؟
به­ هر­حال شماری از تحریم‌ها برداشته می‌شود که یکی از آنها مربوط به صنعت اتومبیل‌سازی است و این مورد می‌تواند کمک‌کننده  باشد.

 لوران فابیوس، فکر نمی‌کنید فرانسه با این توافق، متحدش، اسراییل را از دست بدهد؟
مطمئن هستم که این پیشرفت و هوشیاری که درباره‌اش حرف زدم حساب شده است. ما با اسراییل در تماس مداوم بودیم. هفته پیش فرانسوا اولاند در اسراییل بود و ملاقات‌های خوبی صورت گرفت. البته فراموش نکنیم که نتانیاهو چند­روز پیش به روسیه هم سفر کرد.

بله. آنجا گفت که نگران است.
او درباره این نگرانی‌­اش با ما هم صحبت کرد و دیالوگ‌هایی که ما با هم داشتیم کاملا باز بود. البته باید زمینه را هم در نظر بگیریم. مقامات ایرانی بعضا جملات تحریک‌آمیزی هم استفاده می‌کنند.

به‌هرحال گفته بودند اسراییل باید از صحنه روزگار محو شود.
مطمئنا هدفشان واقعیت­ بخشیدن به این موضوع نیست. همان­طور که گفتم همه این موارد برای تحریک ­کردن رقیب به کار می‌رود و واکنش اسراییل در چنین شرایطی را هم درک می‌کنم. به­ هر­حال همه ما تلاش می‌کنیم تا امنیت منطقه حفظ شود.

عربستان‌سعودی و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس هم دل خوشی از این توافق ندارند و معتقدند قدرت شیعی منطقه با این توافق قوی‌تر هم می‌شود و اگر آنها هم تصمیم بگیرند که فعالیت هسته‌ای انجام بدهند چه؟
نه. هدف آنها تحت هیچ شرایطی چنین چیزی نخواهد بود. باید بفهمیم که هدف از این توافق «گام روبه‌جلو و هوشیاری» است. نباید این دو واژه را جدا از هم به کار برد. امیدواریم که امنیت منطقه و دنیا تضمین شود.

حالا فکر می‌کنید ایران قدرت منطقه شده است؟
ایران مدت طولانی‌­ای است که یکی از قدرت‌های بزرگ است.

شما قبول می‌کنید که ایران در کنفرانس ژنو که درباره سوریه است شرکت کند؟
این موضوعی دیگر است و امیدوارم این نشست برگزار شود. در این نشست قرار است درباره انتقال قدرت به گروهی دیگر صحبت شود. اگر ایران این مورد را قبول دارد، می‌تواند شرکت کند و اگر قبول ندارد با وزرای خارجه دیگر کشورها صحبت می‌کنم تا نباشد. به­ هر­حال، چیزی که ایران گفته این است که می‌خواهد نقشی مثبت داشته باشد.
اخبار سیاست خارجی - روزنامه شرق

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------