آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

بایدن: تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنیم

رئیس‌جمهوری آمریکا طی بیانیه‌ای درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی در پی حمله تنبیهی این کشور علیه اسرائیل، گفت که آمریکا به همراه متحدان خود از اسرائیل دفاع کرد و حال ایران…

دور تازه مذاکرات هسته ای برای نگارش توافق جامع کلید خورد



اخبار,اخبار سیاست خارجی , برنامه هسته ای ایران

معاونان وزیر امور خارجه دور پنجم مذاکرات برای نگارش پیش نویس متن توافق جامع را در ساعت 11 و 30 به وقت محلی - 14 به وقت تهران- در وین آغاز کردند.

سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی سه روز با هلگا اشمید معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای کاستن از تعداد پرانتز ها و موارد اختلافی مذاکره می کنند.

همزمان با معاونان، تیم های کارشناسی هم به ریاست حمید بعیدی نژاد و استفان کلمنت بر روی ضمائم کار می کنند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران دو روز پیش هم گفت در روز اجرای توافق طرف مقابل باید تحریم های اقتصادی و مالی را لغو کند . کارهایی هم هست که ایران باید انجام دهد که زمان بر است.

معاون وزیر امور خارجه یکی از راه های انجام این کار را طرح همزمانی ذکر کرد و گفت: راه حل هایی پیش بینی شده که در حال کار روی آن هستیم. برای ما اصل همزمانی بسیار مهم است.

عراقچی جزییات این طرح را ذکر نکرد ولی گفت : در حال کار بر روی یک جدول زمانی هستیم تا اصل همزمانی برای اقدامات ما و آنها اعمال شود.

وی خاطرنشان کرد: تمامی تحریم های اقتصادی و مالی از جمله انرژی، بانکی، خدمات مالی، سوئیفت، بیمه، حمل و نقل، کشتی سازی، بنادر همه یکجا و در روز اجرای توافق برداشته خواهد شد. در پیش نویس هایی که کار می کنیم به ریز و جزییات نوشته شده است، تحریم های انرژی شامل نفت، گاز و پتروشیمی است خواهد بود و اینکه هیچ کشوری برای خرید نفت ما مشکلی نخواهد داشت. سرمایه گذاری در صنعت نفت ما و ... با جزییات در توافق خواهد آمد.

معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: متن اصلی توافق حدود 20 صفحه است که 5 تا ضمیمه دارد که هر کدام از این ضمیمه ها ممکن است تا 30 صفحه باشد. امیدواریم توافق خوبی که مدنظر رهبری و مردم باشد حاصل شود که این توافق بیش از 50 تا 60 صفحه خواهد بود.

تیم های کارشناسی ایران و اتحادیه اروپا عصر سه شنبه مذاکرات خود را در وین آغاز کردند و امروز دور دوم این گفت و گوها برگزار خواهد شد. این دور از مذاکرات تا جمعه ادامه خواهد داشت.

قرار بود پنجمین دور مذاکرات معاونان وزیر امور خارجه و معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) روز سه شنبه انجام شود که به امرز چهارشنبه موکول شد.

 

اخبار سیاست خارجی - ایرنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------