آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

رسانه آمریکایی: اسرائیل احتمالا تا ۳۰ آوریل اقدامی علیه ایران انجام نمی‌دهد

یک رسانه آمریکایی نوشت: به نظر می‌رسد اسرائیل تا پس از عید مذهبی پسح که ۳۰ آوریل به پایان می‌رسد حمله تلافی‌جویانه‌ای علیه ایران انجام دهد. به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛…

هشدار شدیداللحن ایران به ترکیه/ ادعای وجود اختلافات اساسی میان ایران و 1+5



اخبار,اخبار سیاست خارجی , توافق هسته ای ایران و 5+1

خروج نام کوبا از فهرست دولت های حامی تروریسم توسط آمریکا، ادامه تنش های چین و آمریکا بر سر دریای جنوبی چین، ادعای وجود اختلافات اساسی میان ایران و 1+5، هشدار شدیداللحن ایران به ترکیه و حمله سایبری ناموفق آمریکا به کره شمالی، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

 خبر خارج شدن نام کشور کوبا از لیست دولت های حامی تروریسم توسط آمریکا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه شمار زیادی از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. «لس آنجلس تایمز» در این زمینه می نویسد، دولت آمریکا، روز گذشته با خارج کردن نام کوبا از فهرست دولت های حامی تروریسم، گامی مهم به سوی هدف اوباما مبنی بر بهبود روابط با یکی از کشورهای متخاصم برداشته است. به نوشته این روزنامه، مقامات کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا با احتیاط از این تصمیم سخن گفته و اظهار داشته اند، ‌کوبا همچنان به فعالیت هایی که مایه نگرانی واشنگتن است ادامه می دهد، ولی این فعالیت ها معیار کافی برای ‌ ماندن نام آن در فهرست دولت های حامی تروریسم نیست.

*****

ادامه تنش های آمریکا و چین بر سر دریای جنوبی چین، از جمله دیگر موضوعات مهم و مورد توجه امروز است. به نوشته روزنامه «نیویورک تایمز»، مقامات آمریکایی می گویند، تصاویری از جزایر مصنوعی در حال ساخت چین در دریای مذکور به دست آورده اند که از استقرار تجهیزات توپخانه ای در آن حکایت دارد. در واکنش به این موضوع، اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا از چین خواسته به آنچه وی توسعه طلبی سرزمینی در دریای جنوبی چین خوانده، خاتمه دهد. به گفته وی، باید به سرعت به همه ادعاهای سرزمینی در این منطقه پایان داده شود. کارتر همچنین گفته، دولت آمریکا با نظامی شدن بیش از پیش منازعات در این منطقه مخالف است و اعتقاد دارد ‌این منازعات راه حل نظامی ندارد.

*****

خبر تلاش ناموفق آمریکا برای انجام حمله سایبری علیه برنامه هسته ای کره شمالی، موضوع دیگری است که در شمار زیادی از مطبوعات و رسانه ها بازتاب یافته است. به نوشته «یو اس ای تودی»، ایالات متحده در سال 2010 تلاش کرده از طریق ویروسی در برنامه هسته ای کره شمالی اخلال ایجاد کند، اما موفق به این کار نشده است. به گفته یک مقام آگاه، این اقدام در همان زمانی صورت گرفته که ایالات متحده از طریق ویروس «استاکس نت» در تلاش برای خرابکاری در برنامه هسته ای ایران بود. در حمله سایبری به کره شمالی نیز از نسخه ای از استاکس نت استفاده شده بود؛ اما عوامل آمریکایی هیچ گاه نتوانستند بدافزار خود را روی کامپیوترهای مربوط به برنامه هسته ای این کشور نصب کنند.

*****

ماهیت روابط انگلیس و اتحادیه اروپا و احتمال خروج این کشور از ترتیبات مشترک اروپایی، از جمله دیگر موضوعاتی است که این روزها در عرصه رسانه ای و مطبوعاتی بین المللی مورد توجه قرار دارد. در همین راستا، نشریه «فارن پالیسی» با انتشار مطلبی به بررسی بحران در روابط انگلیس و اتحادیه اروپا پرداخته است. به عقیده این نشریه، پیروزی مجدد محافظه کاران در انتخابات پارلمانی انگلیس و تلاش آنها برای اصلاح قوانین و پیمان‌های اروپا، نشانگر شکل‌گیری بحران در روابط بروکسل و لندن خواهد بود. در ادامه، این سؤ‌ال مطرح شده که آیا دیوید کامرون در چنین شرایطی به رأی دهندگان انگلیسی قول خواهد داد تا برای اصلاح عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا، بار دیگر مذاکره کند؛ بدون اینکه خروج مسأله انگلیس از اتحادیه اروپا را پیچیده تر از قبل نماید؟

*****

در میان مطالب مربوط به ایران، روزنامه «وال استریت ژورنال» مدعی وجود اختلافات اساسی میان ایران و گروه 1+5 در مذاکرات هسته ای شده است. به نوشته این روزنامه، دیپلمات‌ها و منابع آگاه از اختلاف‌های اساسی بین ایران و گروه ۱+۵ در آستانه دیدار وزرای خارجه دو کشور ایران و آمریکا خبر داده‌اند. البته برخی ‌مقامات نزدیک به این گفت‌وگوها هم گفته‌اند، پیشرفت‌های زیادی در نگارش متن توافق نهایی و برخی ملحقات مهم آن صورت گرفته است. قرار است در این ملحقات درباره جزئیات اقداماتی که دو طرف باید برای اجرای توافق انجام دهند، مشخص شوند. برخی دیپلمات‌هم گفته‌اند درباره برخی از موضوعات بر جای مانده از ماه آوریل مانند مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران تلاشهایی انجام شده است.

*****

خبرگزاری فرانسه نیز ماه پیش رو را ماهی پر تنش در موضوع هسته ای ایران توصیف کرده است. این خبرگزاری می نویسد جان کری وزیر خارجه امریکا و همتای ایرانی او، روز شنبه در حالی تلاش دیپلماتیک حساس و جدیدی را برای حصول به یک توافق هسته ای بی سابقه شروع می کنند که فقط یک ماه با ضرب الاجل تعیین شده در این خصوص فاصله دارند. مقامات امریکایی هشدار داده اند که هفته های منتهی به سی‌ام ژوئن پرتنش خواهند بود و وعده داده اند، ‌«به اعمال فشار ادامه خواهند داد» تا ایرانی ها و هر کسی را که در این مذاکرات شرکت دارد، به اتخاذ «تصمیماتی دشوار» که برای پایان دادن به این بن بست دوازده ساله لازم است و بمب اتمی را فراتر از دسترسی ایرانی ها قرار می دهد، مجبور سازند.

*****

هشدار ایران به ترکیه درباره داعش، موضوعی است که روزنامه لبنانی «السفیر» به آن پرداخته است. به نوشته این روزنامه، جمهوری اسلامی ایران در پیامی شدید‌اللحن به ترکیه نسبت به تسهیل شرایط برای هجوم گروه تروریستی تکفیری داعش به سوی غرب سوریه بعد از جسرالشغور هشدار داده است. ایران در این پیام تسهیل شرایط برای داعش را عبور از خطوط قرمز دانسته است که نمی توان در برابر آن سکوت کرد. السفیر در ادامه می نویسد در گزارش های امنیتی آمریکا آمده که داعش بعد از سقوط شهرک جسرالشغور سوریه در حال برنامه ریزی برای عملیاتی گسترده با هدف ایجاد یک گذرگاه دریایی به منظور رسیدن به کشورهای حوزه دریای مدیترانه است.

*****

در نهایت‌ در مطلبی اقتصادی، خبرگزاری «رویترز» از افزایش خرید نفت ایران از سوی خریداران آسیایی خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، واردات نفت خام کشورهای آسیایی از ایران در ماه آوریل در مقایسه با ماه پیش از آن به میزان 12 درصد افزایش یافت و به حدود یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز رسید که بالاترین سطح در چهار ماه گذشته به شمار می آید. اما این صادرات ایران در چهار ماه نخست امسال، تنها اندکی از سطح یک میلیون بشکه در روز فراتر رفته ‌که نشان می دهد، در حالی که مذاکره کنندگان خود را برای برگزاری مذاکرات در این ماه برای دستیابی به توافق نهایی آماده می کنند ـ که به این تحریم‌ها پایان می دهد و در مقابل ایران محدودیت‌ها و تضمین‌هایی در خصوص فعالیتهای هسته ای خود اعمال می کند ـ صادرات نفت ایران احتمالا موجب نگرانی نخواهد بود.

اخبار سیاست خارجی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------