آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آمریکا: ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه داده؛ این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران‌کننده است

مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد که ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه ارسال کرده که این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران کننده است. وی ادامه داد: «اگر روسیه به ایران سلاح…

سخنان اخیر ژنرال سلیمانی و اشتون کارتر به چه معناست؟



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,گروه تروریستی داعش

موضعگیری های اخیر مقامات ایرانی و آمریکایی در خصوص مبارزه با داعش نشان از اختلاف نظر راهبردی آنها در این خصوص است.

 روزنامه لیبراسیون در گزارشی به قلم ژان پی‌یر پرن JEAN-PIERRE PERRIN با عنوان « اختلاف نظر راهبردی در برابر حمله داعش در عراق و سوریه » نوشت: واشنگتن ارتش عراق را متهم کرد که نمی خواهد با داعش مبارزه کند در حالیکه ایران از آمریکا به علت منفعل بودن در جنگ علیه این گروه افراطی انتقاد کرد.

کارنامه مبارزه با داعش در عراق مانند سوریه کاملا طاقت فرسا است. در روزهای اخیر شهر بزرگ الرمادی مرکز استان الانبار به عنوان یک پایگاه راهبردی و شهر باستانی تدمر ( پالمیرا ) به دست تکفیری ها افتاد.

این خشم از کجا ناشی می شود؟ از یک طرف آمریکا ارتش عراق را متهم کرد در مبارزه جدی نیست و از طرف دیگر ایران که واشنگتن را به شکست در این مبارزه متهم کرد به عنوان تنها مبارز در برابر افراطیون به حساب می آید.

در همین حال امیرنشین های خلیج فارس اذعان کردند حملات هوایی برای شکست داعش کافی نیست اما تاکنون از اقدام در این زمینه خودداری کردند.

این گروه تکفیری در این شرایط انتظار، روز یکشنبه یک گذرگاه مرزی بین سوریه و عراق را تحت کنترل کامل در آورد و به یک عمق جغرافیایی و راهبردی دست پیدا کرد.

به موازات این تحولات اخباری درز کرد که از اعدام های خارج از روال قضایی در عراق و سوریه حکایت دارد.

واشنگتن به صورت غیر منتظره با موضع گیری کاترین اشتون وزیر دفاع خود به ارتش عراق به شدت حمله و آن را متهم کرد در دفاع از رمادی « جدی نبوده است .»

اشتون کارتر با ابراز تاسف اعلام کرد « سربازان عراقی در مقایسه با رقبای خود پر تعداد هستند اما نتوانستند مقابله کنند و از این منطقه عقب نشینی کردند .»

وی افزود: « من امیدوارم آنها عزم مبارزه پیدا کنند چون فقط جنگیدن آنها می تواند داعش را شکست دهد .»

وزیر دفاع آمریکا در حالی از نیروهای عراقی انتقاد کرد که نیروهای آمریکایی آنها را از چند سال قبل با هزینه میلیاردها دلار آموزش دادند.

حیدر العبادی نخست وزیر عراق آشکارا اتهامات وزیر دفاع عراق را بی اساس خواند. عبادی در مصاحبه ای با بی بی سی اعلام کرد نیروهای عراقی رمادی را در چند روز پس خواهند گرفت.

این اظهارات بلافاصله این تصور را به ذهن متبادر کرد که شبه نظامیان شیعه مانند جبهه تکریت در همسایگی رمادی در این نبرد مشارکت خواهند کرد.

نیروهای عراقی هر چند زادگاه صدام را پس گرفتند اما نتوانستند در جاده موصل در برابر تکفیری ها پیشروی کنند.

در تهران سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس ایران روز یکشنبه شکست های اخیر را به آمریکا و متحدان این کشور نسبت داد.

سردار سلیمانی که در ماه های اخیر در جبهه های سوریه، عراق و لبنان عملیات نظامی و افسران محلی را فرماندهی کرده است، گفت: « امروز در مبارزه علیه این پدیده خطرناک غیر از ایران کسی حضور ندارد. اوباما برای مقابله با داعش کاری انجام نداده است. آیا این نشان نمی دهد که در آمریکا اراده ای برای مقابله با این گروه وجود ندارد؟ .»

وی افزود: « آمریکا چگونه مدعی حمایت از دولت عراق است در حالی که در چند کیلومتری رمادی کشتارها و جنایات جنگی رخ می دهد و هیچ کاری انجام نمی دهد. ما در برابر شیطان بزرگ ( آمریکا ) باید امنیت مرزهای خود را تضمین و به کشورهایی که از داعش رنج می برند کمک کنیم .»


همان طوری که این سردار ایرانی اعلام کرد قتل تکفیری ها در عراق و سوریه ادامه دارد.

 

اخبار سیاست خارجی - تیک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------