آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

مهلت یک ماهه تا توافق تاریخی ظریف و کری



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,محمد جواد ظریف

جان کری و محمد جواد ظریف وزرای امور خارجه آمریکا و ایران، در حالی امروز شنبه در ژنو دیدار می کنند که یک ماه تا توافق تاریخی زمان باقی است.

به گزارش ایرنا، این خبرگزاری در گزارشی از واشنگتن افزود: توافق هسته ای با ایران هم اولویتی برای باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا است و هم هدف بلندپروازانه ای چون آشتی آمریکا با قدرت منطقه ای شیعه را در آینده نزدیک و با امید به آرام ساختن تنش های خاور میانه، دنبال می کند.

برنامه مناقشه برانگیز هسته ای جمهوری اسلامی از سال 2003 میلادی نگرانی هایی را در جامعه جهانی به وجود آورد. گروه 1+5 شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان از پاییز 2013 میلادی زیر نظر اتحادیه اروپا مذاکره با ایران را با هدف یافتن راهی برای کنترل جاه طلبی های اتمی تهران در قبال لغو تحریم ها، آغاز کردند.

پس از توافق موقت بیست وچهارم نوامبر 2013 و تفاهم دوم آوریل 2015 (13 فروردین)، طرف ها تا 30 ژوئن (9 تیر) فرصت دارند تا به توافق جامع هسته ای دست یابند.

کری و ظریف که از ماه ها پیش هدایت مذاکرات را بر عهده دارند، امروز شنبه، با یکدیگر دیدار می کنند.

مذاکرات 1+5 و ایران این هفته در وین از سر گرفته می شود و ارنست مونیز، وزیر انرژی و وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، کری را در این سفر همراهی می کنند.

جفری راتکه سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با تاکید بر مخالفت واشنگتن با «تمدید» مذاکرات، گفت: موضع ما از ابتدا نیز روشن بود: در پی توافق خوب هستیم نه هر توافقی. معتقدیم این امر تا 30 ژوئن(9تیر) امکان پذیر است.

این در حالی است که عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، پیش بینی کرده بود مذاکرات ممکن است تا پس از مهلت مقرر به طول انجامد.

ژار آرو، سفیر فرانسه در واشنگتن پیشتر اعلام کرده بود: مهلت تعیین شده ممکن است با افزوده شدن چند روز به سرنوشت مهلت ماه مارس دچار شود. همان طور که تفاهم لوزان به جای 31 مارس 2015(11 فروردین) در 2 آوریل 2015(13 فروردین) حاصل شد.

به گفته یک دیپلمات غربی، رویارویی جدید کری و ظریف در ژنو موضع دو طرف را آشکار می کند؛ ایرانی ها و آمریکایی ها در این نشست اعلام خواهند کرد که چه کارهایی را می توانند و چه کارهایی را نمی توانند انجام دهند.

هم اکنون مساله بازرسی بین المللی از تاسیسات هسته ای که هدف آن تضمین ماهیت صلح آمیز و غیر نظامی ایران است، یکی از دشوارترین مسائل مذاکرات پیش رو محسوب می شود.'

تهران که همواره قصد تجهیز به بمب اتمی را رد می کند، بازرسی از پایگاه های نظامی را به نام محافظت از منافع ملی نمی پذیرد. ایران در چارچوب پروتکل الحاقی معاهده منع اشاعه هسته ای، «دسترسی کنترل شده» کارشناسان خارجی را خواهد پذیرفت.

یک دیپلمات غربی می گوید: کری در دیدار با ظریف اهمیت دسترسی به پایگاه ها و بازرسی ها را برای گروه شش خاطرنشان خواهد کرد. این مساله تنها مورد نخواهد بود اما یکی از پایه های اصلی است.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به توافق احتمالی، بر ضرورت دسترسی آژانس به پایگاه ها و تاسیسات ایرانی و از جمله پایگاه های نظامی تاکید کرد.

این در حالی است که لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه نیز گفته است: پاریس توافقی را که در آن بررسی همه تاسیسات ایرانی از جمله پایگاه های نظامی در آن لحاظ نشده باشد، نخواهد پذیرفت.

فرانسه، نگران از اینکه آمریکا برای حصول توافق تاریخی امتیاز بیش از حدی به ایران بدهد، موضع سرسختانه تری را نسبت به پنج کشور دیگر مذاکره کننده با ایران در پیش گرفته است. دولت دمکرات اوباما زیر فشار کنگره جمهوری خواهی قرار دارد که بیشتر اعضای آن با ایران خصومت دارند و حق خود را در بررسی متن توافق نهایی بر دولت تحمیل می کنند.

خبرگزاری فرانسه گزارش خود را با اشاره به زنگ هشداری که رژیم صهیونیستی و پادشاهی های خلیج فارس در مورد توافق هسته ای ایران به صدا در آورده اند، چنین به پایان برد: تهران و واشنگتن پس از 35 سال فقدان روابط دیپلماتیک، در مسیر نزدیک شدن به یکدیگر قرار گرفته اند.

برخی کارشناسان بر این باروند که این دو کشور هنوز فاصله زیادی تا عادی سازی روابط دارند و ادامه مذاکرات پنهانی خود را به درگیری های منطقه ای چون مبارزه با گروه سنی افراط گرای داعش در عراق و سوریه، محدود خواهند کرد.

اخبار سیاست خارجی - ایرنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------