آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

توافق داخلی 1+5: تشکیل کمیته ارزیابی انجام تعهدات توافق هسته ای



اخبار,اخبار سیاست خارجی , برنامه هسته ای ایران

در صورتی که احتمال داده شود ایران بخشی از تعهدات خود در توافق هسته ای آتی را نقض کرده است این موضوع به کمیته حل اختلافات ارائه می شود.

قرار است کمیته ای متشکل از ایران و گروه 1+5 تشکیل شود تا میزان انجام تعهدات دو طرف در توافقی که احتمالا در آینده به دست می آید را بررسی کند.

به گزارش عصرایران، رویترز نوشت: علاوه بر این کشورهای 1+5 درباره بازگشت تحریم های سازمان ملل متحد علیه ایران در صورت نقض متن توافق آتی به توافق رسیدند. براین اساس، اگر ایران تعهداتش را در توافق نهایی انجام ندهد، این مجموعه از تحریم ها بدون نیاز به تصویب قطعنامه جدیدی علیه ایران بازخواهند گشت.

گروه 1+5 متشکل از 5 عضو دائم و دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد (فرانسه، آمریکا، روسیه، چین و انگلیس) به علاوه آلمان از سال ها پیش تاکنون در حال مذاکره با ایران برای حل مسئله هسته ای تهران هستند.

براساس توافق داخلی کشورهای عضو گروه 1+5 در صورتی که احتمال داده شود ایران بخشی از تعهدات خود در توافق هسته ای آتی را نقض کرده است این موضوع به کمیته حل اختلافات ارائه می شود. این کمیته با عضویت ایران و گروه 1+5 تشکیل می شود و وظیفه بررسی و ارزیابی این ادعاها را دارد و نظر غیرالزام آوری ارائه خواهد کرد.

علاوه بر این آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز گزارش های دوره ای را درباره برنامه هسته ای ایران تهیه و منتشر خواهد کرد و اعضای 1+5  به استناد این گزارش ها می توانند میزان التزام ایران به تعهدات هسته ای اش را ارزیابی کنند.

در صورتی که اثبات شود ایران به تعهدات هسته ای اش در توافق نهایی، پایبند نبوده تحریم های سازمان ملل متحد علیه تهران باز می گردد.

رویترز در این گزارش تاکید کرد: مسؤولان اعلام کننده این خبر به دقت درباره چگونگی بازگرداندن اجرای تحریم های سازمان ملل علیه ایران توضیحی ارائه نکردند اما کشورهای غربی اصرار دارند در متن قطعنامه جدیدی که پس از توافق نهایی در شورای امنیت تصویب خواهد شد بندی اضافه شود که براساس آن بازگرداندن تحریم ها علیه ایران بدون رای گیری جدید در شورای امنیت انجام شود.

بخشی از مهمترین تحریم ها علیه ایران، تحریم های تصویب شده در شورای امنیت سازمان ملل متحد است.


ایران و گروه 1+5 توافق کرده اند بعد از دست یابی به توافق هسته ای نهایی، شورای امنیت با صدور قطعنامه جدیدی، تحریم های قبلی را لغو  کند.

 

اخبار سیاست خارجی - عصرایران

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------