آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان| عمان: این اقدام اسرائیل را محکوم می‌کنیم

بامداد امروز جمعه برخی منابع از مقابله با چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور در برخی از شهر‌ها از جمله اصفهان خبر دادند. این در حالی است که ایران در روز‌های اخیر بار‌ها…

بهانه‌جویی جدید فرانسه در مذاکرات هسته‌ای ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات ایران و 5+1

مارک فیتزپاتریک، تحلیلگر امریکایی مرکز جهانی مطالعات استراتژیک نیز در این زمینه می گوید: «نیروهای غربی به هیچ وجه با هر گونه توافقی که مانع از دیدار بازرسان آژانس از مراکز نظامی شود، موافقت نمی کنند».

بهانه‌جویی جدید فرانسه در مذاکرات هسته‌ای ایراندر حالی که تنها حدود یک ماه تا ضرب الاجل دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق نهایی باقی مانده، برخی از مسائل تازه مطرح شده در مذاکرات، موانعی را در این مسیر به وجود آورده است. در این میان، گفته می شود بار دیگر فرانسه با اتخاذ مواضعی سفت و سخت، بیش از دیگران در مقابل دستیابی به توافق مانع تراشی می کند.

روزنامه «العرب» چاپ لندن در مطلبی به دیدار اخیر وزرای خارجه ایران و آمریکا پرداخته و می نویسد محمد جواد ظریف و جان کری نتوانسته اند پیشرفت چندانی در این گفت و گوها داشته باشند؛ زیرا درباره درخواست غرب مبنی بر بازرسی از تأسیسات هسته ای ایران، میان طرفین اختلاف نظر وجود دارد.

در این میان، نکته مهمی که مورد اشاره این روزنامه قرار گرفته این است که درخواست بازرسی از تأسیسات نظامی و همچنین مصاحبه با دانشمندان هسته ای ایران – که اصولاً در تفاهم هسته ای لوزان وجود نداشته – به تازگی از سوی فرانسه مطرح شده و دولت فرانسه بیش از دیگران بر این موضوع اصرار و تأکید دارد.

در همین راستا، العرب به نقل از یک منبع غربی می نویسد کری در دیدار با ظریف، تأکید کرده که باید اجازه ورود بازرسان به مراکز نظامی صادر شده و بازرسی های مورد نیاز از آن ها انجام شود. به گفته این فرد، آمریکا به هیچ وجه خواستار تمدید مذاکرات پس از ضرب الاجل 30 ژوئن نیست و اعتقاد دارد توافق نهایی تا آن زمان قابل حصول است.

این در حالی است که منابع فرانسوی می گویند با توجه به سخت تر شدن مواضع دولت این کشور در مذاکرات هسته ای، این احتمال وجود دارد که گفت و گوها بار دیگر تمدید شده و تا ماه سپتامبر نیز ادامه پیدا کند. اشاره این منابع به سخنان لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه است که گفته بود کشورش توافقی که بازرسی از تأسیسات نظامی ایران را شامل نشود، نمی پذیرد.

یک دیپلمات غربی که روزنامه العرب نامی از او به میان نیاورد، می گوید: «بازرسی از مراکز نظامی توسط آژانس و همچنین مصاحبه با دانشمندان هسته ای امر بسیار مهمی است که در نظارت بیشتر ما بر فعالیت های هسته ای ایران به ما کمک می کند و تضمین می دهد که ایران هیچ چیز درباره برنامه هسته ای اش را مخفی نمی کند».

مارک فیتزپاتریک، تحلیلگر امریکایی مرکز جهانی مطالعات استراتژیک نیز در این زمینه می گوید: «نیروهای غربی به هیچ وجه با هر گونه توافقی که مانع از دیدار بازرسان آژانس از مراکز نظامی شود، موافقت نمی کنند».


به این ترتیب، به نظر می رسد کشورهای غربی به رهبری فرانسه بار دیگر روند بهانه جویی در مسیر مذاکرات هسته ای با ایران را آغاز کرده و تلاش دارند با طرح خواسته های حداکثری، نهایت فشار ممکن را بر ایران وارد کنند تا زمینه تأمین هر چه بیشتر منافع خود را از این مسیر فراهم نمایند.

 

اخبار سیاست خارجی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------