آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آمریکا دو شرکت و چهار فرد را به اتهام فعالیتهای سایبری از سوی سپاه تحریم کرد

وزارت خزانه داری آمریکا از اعمال تحریم‌های جدید مرتبط با ایران خبر داد. به گزارش سایت دیده بان ایران؛ وزارت خزانه داری آمریکا از اعمال تحریم‌های جدید مرتبط با ایران خبر…

توضیح ظریف درباره ادعای حذف عربستان از صحنه سیاسی



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,نقش ایران در مبارزه با داعش در عراق

وزیر امورخارجه کشورمان درمورد نقش ایران در مبارزه با داعش در عراق،گفت: در عراق بصورت مشورتی و نه نظامی به دولت این کشور کمک می کنیم.

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد:مسایل و مناقشات منطقه خاورمیانه باید بدون مداخله خارجی و توسط دولت و مردم این کشورها حل و فصل شود.

به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف در گفت و گویی اختصاصی با شبکه خبری روسیه24 که روز شنبه از این شبکه تلویزیونی پخش شد،به تشریح مواضع کشورمان در مسایل مختلف بین المللی از جمله مسایل و مناقشات منطقه خاورمیانه پرداخت و گفت که درمورد تمام این مسایل،ایران مواضع اصولی و منسجم دارد.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سوالی درمورد موضع جمهوری اسلامی در مسایل عراق و سوریه گفت: در مورد تمام این مسایل مواضع منسجم داریم.باور ما این است که مردم کشورهای منطقه باید مسایل خود را حل کنند و معتقدیم که این مشکلات فقط راه حل سیاسی دارد.

ظریف با اشاره به اوضاع یمن با تاکید بر اینکه اقدامات نظامی و تهاجم علیه این کشور فقط به تقویت تروریسم و افراط گرایی می انجامد،خاطرنشان کرد:کشورهای همسایه باید به حل بحران کمک کنند نه اینکه خودشان قسمتی از مشکل باشند.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد:کسانی که امروز به تروریسم کمک می کنند فردا خودشان قربانی این پدیده شوم می شوند.

ظریف گفت: معتقدیم که کشورهای منطقه برای کمک به حل مشکلات و بحران ها باید با یکدیگر همکاری و مشارکت کنند.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به اقدامات و مواضع پایدار ایران در حل مسایل منطقه،برای مشارکت دیگر کشورهای منطقه خاورمیانه برای تقویت صلح و ثبات آن ابراز امیدواری کرد.

وی در پاسخ به ادعاهای مطرح شده درمورد مواضع ایران در قبال عربستان،گفت:ما تلاش نمی کنیم عربستان را از صحنه سیاسی منطقه حذف کنیم بلکه اصولا معتقدیم حذف بازیگران غیر ممکن است. امیدوارم آنها هم به این درک واقع بینانه برسند.

ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر انجام برخی تلاش ها برای کنار گذاشتن ایران از جریانات سیاسی منطقه خاورمیانه خاطرنشان کرد: الان هم برخی کشورها به این تلاش های خود ادامه می دهند. لذا باید آنها هم واقع بینانه شرایط را درک کنند و بدانند که بازیگری مثل ایران در منطقه قابل حذف نیست.

وزیر امورخارجه کشورمان درمورد نقش ایران در مبارزه با داعش در عراق،گفت: در عراق بصورت مشورتی و نه نظامی به دولت این کشور کمک می کنیم.

ظریف با بیان این که دو رویکرد متفاوت درمورد عراق با آمریکا داریم، افزود: اعتقاد داریم مبارزه با گروه تروریستی داعش توسط مردم عراق امکان پذیر است و باید به مردم و ارتش این کشور در این مبارزه کمک شود.

وی با بیان اینکه تنها با حملات هوایی نمی توان مشکل داعش را حل کرد،گفت: از نظر ما اتخاذ سیاست دوگانه در عراق و سوریه راهکار مبارزه با داعش نیست.

ظریف ادامه داد: آمریکا نمی تواند ادعا کند در عراق با داعش مبارزه می کند درحالی که در سوریه ارتش این کشور را که مهمترین سد علیه داعش است، مورد حمله قرار می دهد.

وزیر امور خارجه ایران خاطرنشان کرد: این تضاد در برخورد با گروه تروریستی داعش از سوی ائتلاف بین المللی و آمریکا باعث شده دو کشور ( عراق و سوریه) توفیقی در مقابله با داعش نداشته باشند.

وی افزود: فکر می کنم کشورهایی هستند که داعش را یک خطر جدی و خیالی تصور می کنند و از این هیولا برای اهداف خیالی شان استفاده می کنند اما این 'هیولای خیالی' مزاحم خود آنها هم خواهد شد.

ظریف در پاسخ به سوال دیگری درمورد ادعای انزوای ایران از سوی غرب تاکید کرد: ایران به هیچ عنوان منزوی نیست، جمهوری اسلامی در حال حاضر ریاست جنبش عدم تعهد را برعهده دارد که یک سوم ملت های جهان عضو آن هستند.

وی با بیان اینکه ما امروز بدنبال حل مشکلی هستیم که ادعا می کنند برای منطقه خطر ایجاد می کند،گفت: برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است و هیچ خطر و تهدیدی برای هیچ کشوری نیست.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: بنظر می رسد تعدادی از کنشگران در منطقه ما نیاز به بحران دارند تا اهداف خودشان بویژه سیاست هایشان علیه مردم فلسطین را دنبال کنند که در این حالت،حل بحران به آنها کمکی نمی کند.

وزیر امور خارجه ایران به منظور شرکت در اجلاس شانگهای در روزهای پایانی هفته گذشته به مسکو سفر کرده بود.

 

اخبار سیاست خارجی - ایرنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------