آخرین اخبار سیاست خارجی

پسر حمید نوری،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

پسر حمید نوری بازداشت شد

پسر حمید نوری در سوئد بازداشت شد. به گزارش دیده بان ایران، عطیه نوری، دختر حمید نوری شهروند بازداشت شده توسط سوئد از بازداشت برادرش (مجید نوری) توسط پلیس این کشور خبر…

طرح دلواپسان کنگره: تمدید 10 ساله تحریم های ایران!



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,تحریم های ایران

سناتورهای آمریکایی تلاش دارند قبل از فرارسیدن ضرب‌الاجل 30 ژوئن برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای با ایران، تحریم‌های این کشور را برای ده سال دیگر تمدید کنند.

 هافینگتن پست در مقاله‌ای به قلم جسیکا شولبرگ از واشنگتن نوشت: در حالی که فقط کمتر از یک ماه به سررسید امضای توافق هسته‌ای با ایران باقی مانده است، سناتور مارک کِرک (Mark Kirk)، سناتور جمهوریخواه از ایالت ایلینویز، و سناتور باب مِنِندز، سناتور دمکرات از ایالت نیوجرسی، ماده اصلاحیه‌ای را برای ملحق ساختن به لایحه بودجه دفاعی آمریکا که باید از تصویب سنا بگذرد، پیشنهاد کرده‌اند که در صورت تصویب، تحریم‌های گنگره آمریکا علیه ایران را برای مدت حداقل ده سالِ دیگر، تمدید خواهد کرد. این در حالی است که مهلت قانون کنونی موسوم به «قانون تحریم‌های ایرانِ 1996» تا پایان سال 2016 میلادی (حدود یک سال و نیم دیگر) خاتمه خواهد یافت. سناتورهای یاد شده تلاش دارند این قانون را بار دیگر تمدید کنند تا مدت اجرای آن تا پایان سال 2026 میلادی ادامه یابد.

حامیان این ماده اصلاحی در توجیه چنین تلاشی از سوی سنای آمریکا، آن‌هم در آستانه نزدیک شدن به سررسید توافق هسته‌ای با ایران، چنین عنوان کرده‌اند که تحریم‌های کنگره آمریکا علیه ایران مرتبط با برنامه موشکی این کشور و همچنین حمایت ایران از تروریسم(!) است و هیچ ربطی به برنامه هسته‌ای این کشور ندارد. از اینرو، این تحریم‌ها بخشی از تحریم‌هایی که قرار است براساس توافق جامع هسته‌ای میان گروه پنج بلاوه یک و ایران لغو شود، نخواهد بود.

این منبع افزود: پیشنهاد سناتورهای یاد شده برای تمدید تحریم‌های ایران، این خطر را درپی دارد که مذاکرات هسته‌ای حساسِ جاری میان ایران و شش قدرت جهانی را بیش از پیش پیچیده کند. براساس مذاکرات هسته‌ای، تحریم‌های ایران، در ازای برچیده یا محدود شدنِ بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای این کشور، کاهش خواهد یافت.

متمم پیشنهادی کرک-منندز ممکن است دربر دارنده‌ی چنین پیامی برای ایرانیان باشد که باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا،‌ قادر به کنترل سیاست‌های تحریمیِ قانونگذاران آمریکایی (علیه ایران) نیست و از اینرو، به قول‌های مذاکره‌کنندگان آمریکایی در خلال مذاکراتِ هسته‌ای در خصوص لغو یا کاهش تحریم‌های ایران نمی‌تواند اعتماد داشته باشد. ایرانیان ممکن است به این نتیجه برسند که حتی اگر دولت آمریکا خواهان لغو یا کاهش تحریم‌های ایران باشد، کنگره ممکن است - بدون هماهنگی با دولت آمریکا - تحریم‌های دیگری را بر ایران تحمیل کند.

به همین دلیل، پیتر بیلربِک (Peter Billerbeck)، کارمند سابق سنای آمریکا و از مشاوران کنونی سیاستگذاری در اتاق فکر «راه سوم» پیشنهاد کرک-منندز را به شدت محکوم کرد و آن را - به خصوص در مراحل پایانیِ مذاکرات هسته‌ای - پیشنهادی غیرضروری، فاقد مآل‌اندیشی و شتابزده خواند. بیلربک تأکید کرد: در این مرحله‌ی بسیار حساس از گفتگوهای هسته‌ای، ما به هیچ‌وجه به چنین پیشنهاد بی‌موردی نیاز نداریم.

در همین راستا، شورای ایرانی آمریکایی خاطرنشان کرد که - با توجه به حدود یک سال و نیم که به انقضای مدت‌زمانِ ده ساله‌ی لایحه 1996 تحریم‌های ایران باقی مانده است، کنگره آمریکا پس از پایان مذاکرات هسته‌ای، زمان کافی برای بررسی متمم اصلاحیه‌ی پیشنهادی دو سناتور نامبرده در اختیار خواهد داشت. شورای یاد شده در بیانیه خود تأکید کرد: طرح و بررسی چنین پیشنهادی در سنای آمریکا در حال حاضر - که در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای با ایران قرار داریم - حرکتی عجولانه و غیرسازنده به‌حساب می‌آید.

نویسنده این مقاله افزود: سناتورهای جمهوریخواه و همچنین نمایندگان جمهوریخواهِ کنگرهِ آمریکا با کاخ سفید به این توافق تلویحی رسیده بودند که به علت عدم مخالفت دولت آمریکا‌ با لایحه لزوم بررسی توافق هسته‌ای ایران توسط کنگره و این‌که اوباما آن را وتو نکرد، اعضای حزب جمهوریخواه نیز تا 30 ژوئن که سررسید مذاکرات هسته‌ای با ایران است، هیچ لایحه یا اصلاحیه جدیدی در رابطه با تحریم‌های ایران در سنا یا مجلس نمایندگان آمریکا مطرح نکنند. این در حالی است که متمم پیشنهادی کرک-منندز و چند ماده اصلاحیه‌ی دیگری که برخی از قانونگذاران جمهوریخواه برای ملحق ساختن به لایحه تخصیص بودجه دفاعی آمریکا تاکنون مطرح کرده‌اند، ناقض آن قول ضمنی است که به دولت اوباما داده بودند. باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، نیز تهدید کرده بود که چنین لوایح شتابزده‌ای را که پیش از سررسید یاد شده مطرح شود، وتو خواهد کرد. در هر صورت - حتی بدون درنظر گرفتن متمم‌های پیشنهادیِ یاد شده - باراک اوباما اعلام کرده بود که لایحه تخصیص بودجه‌ی نظامی آمریکا را، به صورت کنونی که هست، وتو خواهد کرد، زیرا از نظر اوباما این لایحه فاقد محدودیت‌های اجباری برای کنترل الزام‌آورِ هزینه‌های دفاعی آمریکا است.

 

اخبار سیاست خارجی - تیک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------