آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

نتانیاهو: جامعه بین‌الملل یکپارچه علیه ایران بایستد

«جامعه بین‌الملل در برابر این تجاوز ایران که صلح جهانی را تهدید می‌کند، یکپارچه بایستد. ایران به طور مستقیم و از طریق نیرو‌های نیابتی خود، حماس و دیگران، در حال انجام یک…

کریستین ساینس مانیتور: دشمنی با ایران، عربستان و اسرائیل را آشتی داد



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,درگیری فلسطین و اسرائیل

در یک نشست بی سابقه علنی در روز پنج شنبه در دفتر واشنگتن شورای روابط خارجی ، مقامات سابق عربستان سعودی و اسرائیل با یکدیگر درباره نشست های محرمانه بین دو رژیم در زمینه چگونگی برخورد با ایران، بحث و تبادل نظر کردند.

روزنامه کریستین ساینس مانیتور در تحلیلی نوشت که دشمنی با ایران، عربستان و اسرائیل آشتی داد.

به گزارش تیک، در یک نشست بی سابقه علنی در روز پنج شنبه در دفتر واشنگتن شورای روابط خارجی ، مقامات سابق عربستان سعودی و اسرائیل با یکدیگر درباره نشست های محرمانه بین دو رژیم در زمینه چگونگی برخورد با ایران، بحث و تبادل نظر کردند.

انور ماجد عشقی ژنرال بازنشسته سعودی ، دوری گلد (Dore Gold) نماینده سابق اسرائیل در سازمان ملل در این نشست اعلام کردند که از آغاز سال 2014، نمایندگانی از عربستان و اسرائیل پنج نشست دوجانبه محرمانه با هدف بررسی مسائل ایران در هند، ایتالیا و جمهوری چک برگزار کرده اند.

گلد بعد از این دیدار به روزنامه نیویورک تایمز گفت: ما هر دو از متحدان آمریکا هستیم و من امیدوارم که این مسئله آغاز بحث های بیشتر درباره مسائل مشترک استراتژیک ما باشد. اسرائیل و عربستان سعودی ، روابط دیپلماتیک ندارند.

دولت عربستان، رژیم اسرائیل را به رسمیت نشناخته است و مناقشه آنها بر سر درگیری فلسطین و اسرائیل همچنان حل نشده باقی مانده است.

ولی روز پنج شنبه، مقامات دو رژیم در این باره بحث کردند که آنها چطور می توانند بر روی جمهوری اسلامی ایران تمرکز کنند.

برای مدت های طولانی ، اسرائیل تنها رژیم در منطقه بود که از اقدامات ایران بویژه درباره برنامه هسته ای این کشور ابراز نگرانی می کرد ولی از زمان آغاز بهار عربی در سال 2010 ، عربستان سعودی، در این ابراز نگرانی با اسرائیل همراه شده است.

دو رژیم دلایل متفاوتی برای به حاشیه راندن ایران دارند. اسرائیل برنامه هسته ای ایران را به مثابه یک تهدید حیاتی برای خود می داند و ادعا می کند که ایران در حال ساخت یک بمب اتم است.

در همین حال عربستان سعودی ادعا می کند که ایران دست به توسعه طلبی در خاورمیانه می زند.

عربستان سعودی سنی و ایران شیعه از طریق درگیری های نیابتی در عراق، سوریه و اخیرا یمن، برای نفوذ در منطقه به شدت با یکدیگر درگیر هستند.

اسرائیل و عربستان سعودی مذاکرات هسته ای تهران با گروه پنج به علاوه یک شامل چین، روسیه، فرانسه و آمریکا به علاوه آلمان را به عنوان نشانه ای از بروز یک ایران قدرتمندتر می بینند.

در این زمینه می توان به نظر سنجی اخیر اشاره کرد که روز پنج شنبه منتشر شد و مشخص شد پنجاه و سه درصد سعودی ها ایران را اصلی ترین دشمن خود می دانند.

تحولات روز پنج شنبه ، همچنین با از سرگیری دور جدید مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه پنج به علاوه یک در وین همزمان شده بود.

هر دو طرف در تلاش هستند که تا سی ام ژوئن به یک توافق نهایی دست یابند.

 

اخبار بین الملل - تیک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------