آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

بایدن: تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنیم

رئیس‌جمهوری آمریکا طی بیانیه‌ای درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی در پی حمله تنبیهی این کشور علیه اسرائیل، گفت که آمریکا به همراه متحدان خود از اسرائیل دفاع کرد و حال ایران…

احتمال تحویل آنتی ۲۵۰۰ به جای اس ۳۰۰ به ایران



اخبار,اخبار سیاسی ,شکایت ایران از روسیه

یک روزنامه چاپ روسیه گزارش داد مسکو در صورت پس گرفتن شکایت ایران بابت عدم تحویل اس ۳۰۰، درصدد ارائه سامانه «آنتی ۲۵۰۰» به تهران است.

به گزارش فارس، یک روزنامه روسی خبر داد که روسیه قصد دارد پس از لغو شکایت ایران از این کشور، به جای سامانه اس-300، سامانه دفاعی «آنتی 2500» به ایران تحویل دهد.

خبرگزاری اینترفکس روسیه به نقل از روزنامه «کامرسانت» نوشته است: «پس از آنکه وضعیت پرونده مشخص شد، روسیه و ایران قرارداد جدیدی برای تحویل سامانه جدید آنتی-2500 امضا می‌کنند.»

روز گذشته «مرتضی سرمدی» معاون وزیر خارجه ایران اعلام کرده بود که تهران و مسکو در حال مذاکره برای حل مسئله شکایت ایران از روسیه هستند.

به گفته سرمدی، این مذاکرات «نتایج مثبتی» داشته و طرفین در مورد افزودن الحاقاتی به قرارداد، قیمت جدید و ساز و کار لغو شکایت، صحبت کرده‌اند.

پیش از این «سرگئی چمزوف» مدیر شرکت «روس‌تک» که سازنده سامانه اس-300 است، در ماه فوریه گزارش قبلی کامرسانت را مبنی بر اینکه روسیه به ایران پیشنهاد کرده سامانه آنتی-2500 جایگزین سامانه S-300 PMU-1 مورد درخواست شود، تائید کرده بود.

وی با بیان اینکه شرکت سازنده ساخت سامانه‌های S-300 PMU-1 را متوقف کرده، گفته بود: «هیچ‌کس به خاطر یک قرارداد، هر قدر هم که مهم باشد، تولید یک سامانه را از سر نمی‌گیرد.»

به نوشته کامرسانت، پیشنهاد تحویل آنتی 2500 به ایران، به تهران ارائه شده و ایران هم موافقت مشروط خود را اعلام کرده است. درخواست ایران برای دریافت فوری این سامانه، از مواردی است که به ادعای کامرسانت موجب این تصمیم روسیه شده است.

سامانه آنتی-2500 که به آن S-300VM هم گفته می‌شود، پیش از این به ونزوئلا و مصر هم فروخته شده است.

روسیه به موجب قراردادی که در سال 2007 با ایران امضا کرد باید دست‌کم پنج سامانه دفاع هوایی اس ـ 300 را به ایران تحویل می‌داد. مسکو در سال 2010 با این بهانه که فروش این سامانه به ایران خلاف قطعنامه چهارم شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران است از تحویل آن به تهران امتناع کرده بود.

وزارت دفاع ایران به دنبال فسخ قرارداد تحویل 5 سامانه موشکی «اس-300» به این کشور از سوی دولت روسیه به ارزش حدود 800 میلیون دلار، از طرف روسی به دادگاه بین المللی ژنو شکایت کرده و خواستار دریافت غرامتی معادل 4 میلیارد دلار شده بود.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز 24 فروردین با صدور حکمی، ممنوعیت خودخوانده تحویل این سامانه دفاعی به ایران را لغو کرد. با این حال، مسکو تاکنون تاریخ مشخصی برای تحویل این سامانه مشخص نکرده است.

اخبار سیاست خارجی - فارس

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------