آخرین اخبار سیاست خارجی

پسر حمید نوری،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

پسر حمید نوری بازداشت شد

پسر حمید نوری در سوئد بازداشت شد. به گزارش دیده بان ایران، عطیه نوری، دختر حمید نوری شهروند بازداشت شده توسط سوئد از بازداشت برادرش (مجید نوری) توسط پلیس این کشور خبر…

برنامه زمانی اجرای توافق هسته‌ای چگونه است؟



اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات ایران و 5+1

در آخرین روزهای مذاکرات هسته‌ای و در حالی که به احتمال زیاد، حداکثر تا حدود بیستم تیرماه، متن توافق احتمالی ایران و 5+1 موسوم به برجام اعلام خواهد شد، خبرها از اجرایی شدن توافق در قالب سه تاریخ مهم «روز تصویب»، «روز عملیات» و «روز اجرا» حکایت دارد.

اکنون در وین اجماع در خصوص عدم تمدید مذاکرات کاملا مشهود است و همه هیأت‌ها و دیپلمات‌ها، متفقا به ضرب‌الاجل خودخوانده آخر ژوئن به عنوان نقطه تاریخی پرونده دوازده ساله هسته ای ایران می نگرند. آنچه ‌جلب توجه می کند، تلاش‌های شبانه روزی دیپلمات‌ها برای پایان بخشیدن به اختلافات باقی مانده است.

در خصوص تاریخ‌ها و زمان‌های مهم تصویب و اجرای توافق، باید نکاتی ذکر شود. عناصر اصلی این برنامه زمانب‌ندی را می‌توان در سه عنوان مهم «روز تصویب»، «روزعملیات» و «روز اجرا» مورد توجه قرار داد:

روز تصویب: در صورتی که طرفین به فکر تمدید مذاکرات نباشند، تصویب توافق در پایان مذاکرات کنونی یعنی پایان ژوئن و یا در صورت لازم چند روز بعد در 5 و یا 8 جولای صورت می پذیرد. در این روز، تعهدات طرفین و مفاد توافق ـ که ‌حدود 20 صفحه اصلی است ـ اعلام خواهد شد. توافق حدود 60 صفحه هم ضمائم خواهد داشت. این توافق البته به امضا نمی رسد بلکه به عنوان یک سند سیاسی با پیوست الزامات حقوقی شورای امنیت و آژانس بین المللی انرژی اتمی منتشر خواهد شد و وظایف و تعهدات هر یک از طرفین‌ کامل آورده می‌شود.

روز عملیات: پس از تصویب توافق، کنگره آمریکا به عنوان یکی از مهم ترین نهاد‌های دخیل در تحریم‌ها علیه ایران در بازه زمانی 30 تا 40 روزه بازبینی آن را صورت خواهد داد. پس از تصویب توافق در کنگره و یا وتوی رأی منفی کنگره توسط اوباما و همچنین صدور قطعنامه شورای امنیت مبنی بر لغو قطعنامه‌های پیشین، عملیات توافق برجام کلید می‌خورد و در یک روز مشخص، ایران، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا، آغاز روند توافق را اعلام می کنند. بدین نحو که ایالات متحده با صدور دستور اجرایی اوباما اعلام خواهد کرد تحریم‌های اعمالی لغو شده و پس از ایجاد ساز و کار‌های لازم در یک روز مشخص (حداکثر سه ماه بعد) حالت اجرایی به خود می گیرد.

ایران نیز با صدور بیانیه ای اعلام می کند که روند اعمال محدودیت‌ها بر برنامه هسته ای خود را آغاز می کند و انجام تمام تعهدات چون حدود سه ماه زمانبر است در یک تاریخ مشخص (همزمان با اجرای لغو تحریم‌ها توسط آمریکا و اتحادیه اروپا و شورای امنیت) اعلام خواهد شد. اتحادیه اروپا و شورای امنیت نیز همین رویه را اعلام خواهند کرد.

روز اجرا: در روز اجرای توافق برجام که سه ماه پس از روز اعلام آغاز عملیات توافق و حدودا 5 ماه پس از تصویب توافق خواهد بود، طرفین در یک تاریخ مشخص، ضمن اعلام انجام تعهدات لازم و به وجود آوردن ساز و کارهای لازم برای این تعهدات طی چند ماه گذشته، اجرای کامل توافق برجام را اعلام می کنند. روز اجرای توافق عملا مهم ترین بخش برنامه زمانبندی توافق به حساب می آید که با تأیید آژانس مبنی بر اجرای اعمال محدودیت‌ها بر برنامه ایران و احراز اقدامات طرف‌های مقابل برای انجام تعهداتشان هم‌زمان است.

اخبار سیاست خارجی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------