آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اکسیوس: اسرائیل در نظرداشت دوشنبه شب به ایران حمله کند، اما تصمیم گرفت فعلا صبر کند

اکسیوس از قول ۵ منبع آگاه امریکایی و اسرائیلی نوشت که اسرائیل در نظرداشت دوشنبه شب به ایران حمله کند، اما تصمیم گرفت فعلا صبر کند. این منبع در ادامه افزود: حمله دوشنبه…

چرا مذاکرات امشب پایان نمی یابد؟/ این بازی ۱۲۰ دقیقه ای است



اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات ایران و 5+1

اظهار نظرهای طرفین حاکی از آن است که بیش از اینکه مسائل فنی باقی مانده باشد برای حصول به توافق باید تصمیمات سیاسی اتخاذ شود.

پیش از آغاز دور تازه مذاکرات هسته ای که از آن تحت عنوان آخرین دور گفتگوهای ایران و ۵+۱ یاد می شد قرار بود در پایان ژوئن تکلیف مشخص شود. اما تجربه مذاکرات لوزان نشان داد که دو طرف می توانند حتی پس از عبور از تاریخ معین شده هم چند روزی به گفتگوها ادامه دهند و در اصطلاح مذاکراتی ساعت را در نقطه صفر متوقف کنند.

از آنجایی که طی ادوار گذشته همیشه روزهای پایانی منتهی به ددلاین شور و هیجان جدی بر مذاکرات حکمفرما می شود و به بیان دکتر ظریف طرف غربی شب امتحانی رفتار می کند عملا زمان زیادی از زمان های تمدید شده از دست می رود و طرفین مجبور می شوند در روزهای پایانی بیش از اندازه نرمال کار کنند، جلسه بگذارند و مذاکره نمایند.

با توجه به زمانی که پس از تفاهم لوزان از دست رفته بود پیش بینی می شد که گفتگوهای وین هم بیش از زمان تعیین شده ادامه یابد. قرار است نهم یا دهم جولای آقای اوباما گزارش کار وضعیت مذاکرات هسته ای را به کنگره ارائه دهد. بر این اساس عملا از منظر آمریکا ادامه مذاکرات تا هفتم و حتی هشتم جولای هزینه ای ندارد. از آن سو ایران هم بارها اعلام کرده که محدودیت های زمانی برایش معنا ندارد و خیلی خود را در ددلاین ها محدود نمی کند. از آن سو در مذاکرات استراتژیکی از این دست طرفین تا دقیقه ۹۰ آخرین استقامت ها و پایداری ها را به خرج می دهند تا بتوانند منافع خود را بیشینه کنند و طرف مقابل را به کوتاه آمدن ترغیب نمایند.

حالا وقتی بدانیم که دقیقه ۹۰ برای آمریکایی ها هشتم جولای است در نتیجه شاید نباید تعجب کنیم که گفتگوها برای یک هفته دیگر هم ادامه یابد. چرا که حالا بیش از اینکه مسائل فنی مطرح باشد تصمیمات سیاسی حرف اول را می زند. خانم موگرینی روز یکشنبه در مقابل هتل کوبورگ و در جمع خبرنگاران تاکید کرد بخش اعظم مسائل فنی حل شده و جزئیات کوچکی باقی مانده، اما برخی مسائل سیاسی هنوز در دستور کار قرار دارد. علی اکبر صالحی هم پس از ورود به وین و پیوستن به تیم مذاکره کننده اظهار داشت بیشتر مسائل فنی حل و فصل شده و تنها جزئيات کوچکی روی میز است.

در نتیجه نباید تعجب کرد که همچنان منتظر پایداری و استقامت دو طرف بر مواضع خود باشیم. این رویه احتمالا تا دقیقه ۹۰ ادامه خواهد داشت. دقیقه نودی که اینبار با توافق طرفین به ۱۲۰ هم تبدیل شده و باید چند روز دیگر هم برای حصول به توافق احتمالی انتظار بکشیم.  

اخبار سیاست خارجی - خبرآنلاین

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------